KOMMENTARER: TRYGVE SÖDERLING
Feministisk sekularism
VAR FEMINISMEN BARA EN PARENTES? Nyligen avslutade Håkan
Lindgren en lång essä om mansrollen i Svenska
Dagbladet (17–18.2.)
med att nämna några ”tecken i tiden” som enligt honom tyder på
att patriarkatet nu är på väg tillbaka efter en tillfällig
rökpaus:
Ett sådant tecken är religionernas återkomst.
Religion kan var mycket – ödmjukhet, generositet, asketism,
mystik – men det är inte de aspekterna av människans religioner
som gör mest väsen av sig idag, utan religion som patriarkal
maktutövning.
Samtidigt som essän publicerades kunde vi i TV se vittnesmål om
vad de lokala ”narko-jihadisternas” frammarsch inneburit för
kvinnorna i norra Mali. Sharia-lagar, inspärrning i hemmen, hot
mot ogifta mödrar, straff genom stening; genusterror under
religiös etikett.
Det var inte svårt för Frankrike att vinna moraliskt stöd i
västvärlden för sin militära intervention i ett land som tycktes
vara på väg att förvandlas till ett nytt ”Afriganistan”. Även om
det viktigaste motivet för regeringen Hollande troligen var att
trygga tillgången till uran från angränsande Niger, kunde man
den här gången trovärdigt tala om att återbörda demokratin; en
variant av ”civilisationernas kamp” alltså, och kvinnornas
ställning som en rätt känslig mätare på typen av civilisation.
SAMTIDIGT SOM DEN MEST MILITANTA islamismen motades tillbaka,
åtminstone för tillfället, har partier med islamistiska
kopplingar fått fotfäste i Tunisien och Egypten. Den här gången
tack vare de demokratiska val den i stor utsträckning sekulära
arabvåren tvingade fram. Att öppna dörren för demokratin kan
vara att öppna dörren för religionen, som i sin tur gärna
avskaffar demokratin och dess följd, feminismen – ett mönster
som i olika form har återkommit i närhistorien och speciellt då
i Iran. Arabvårens kvinnliga aktivister är med allt skäl oroade.
Den hårda fängelsedomen för ”huliganism” mot två Pussy
Riot-medlemmar kunde tas som ett annat tecken på att Håkan
Lindgrens misstanke – att patriarkatet kommer tillbaka med
hjälp av religion – kanske inte är helt lösa fantasier. Pussy
Riots performans i Kristus Frälsarens katedral i Moskva utfördes
uttryckligen av kvinnor, i protest mot den allt starkare
sammankopplingen mellan kyrka och stat i Putins Ryssland. Sett
ur ett feminism-sekularism-perspektiv symboliserar domen hur
staten lierar sig med den djupt patriarkala kyrkan för att i
samarbete så mycket effektivare tysta kvinnorna.
SEKULARISMENS ÅTSKILLNAD mellan stat och religion, i fransk
tappning principen om laïcité,
är djupt rotad i västerländskt tänkande åtminstone från och med
upplysningstiden. Franska revolutionen 1789 blev här en
milstolpe, och också en tidskrift som Nya
Argus måste förstås mot denna bakgrund. Fransk
naturalism var idealet för tidskriftsgrundarna 1907,
vetenskapligt tänkande skulle ersätta den rådande religiösa
idealismen. Sekulär politisk debatt och statlig ”färgblindhet” i
förhållande till konfessionella och icke-konfessionella
kulturer var ideal att kämpa för. Också demokrati och därmed
feminism smög sig långsamt in i diskursen.
Att det här inte var frågan om några självklarheter visar ännu
Salama-processen på 1960-talet, vårt eget Rushdie- eller
Muhammedkarikatyrfall och för närvarande den sista stora
kulturkamp i vårt land där religiösa kretsar direkt ville
ingripa i och censurera konstnärliga litterära uttryck.
Författaren Hannu Salama dömdes verkligen 1966 till tre månaders
villkorligt fängelse för hädelse, på grund av några rader i
romanen Juhannustanssit.
Han benådades 1968 av president Kekkonen.
VISSA RELIGIONSFORSKARE har redan länge talat om den nya postsekularismen
som globalt fenomen. Högerkristna kretsar ska kanske ändå inte
jubla i förtid åt tecknen på att den teologiskt neutrala staten
rullas tillbaka, eftersom det åtminstone i Europa framför allt
är islamsk invandring som skapar nya konflikt- och
förhandlingslinjer – kring symbolfrågor som huvuddukar i skolan
men också kring statens rätt att förbjuda ”kulturella” brott,
som så kallad kvinnlig omskärelse och så kallade hedersmord.
Tecknen är i alla fall motstridiga. Buddhismen i Thailand
befinner sig i stark tillbakagång och till och med i Polen, ett
av Europas mest religösa länder, tappar katolicismen mark. Av
finländarna trodde 27% på den kristna kyrkans Gud enligt en
gallup 2011, en nergång på 12 procent jämfört med 2001.
Bland 15–24-åringarna var andelen 15%.
NÄR PRESIDENT NIINISTÖ – liksom tidigare president Ahtisaari –
trots detta avslutade sitt första nyårstal med en appell till
Gud, i amerikansk stil, var det en påminnelse om att den
sekulära staten ingalunda är någonting självklart och en gång
för alla uppnått. Precis som tillgången till dricksvatten,
telekommunikationer och ett fungerande vägnät måste den
sekulära, statsfeministiska apparaten försvaras och underhållas
varje dag för att inte förfalla.
11.3.2013
Publicerad
i Nya Argus på nätet 13.3.2013