Nya Argus
sekulära tradition
I likhet med vissa före detta rallyförare och backhoppare
återkommer religionerna ständigt på löpsedlarna. Också orsakerna
är desamma, nästan alltid handlar rubrikerna om våld, sex och
terror. Populära rubrikämnen är Al-Shabaab, Kristliga Förbundet,
Knutbymord, pedofilavslöjanden, antifeminism eller förtryck av
homosexuella. Den nya påven har till omväxling skapat också feelgood-rubriker
– men hur fantastiskt är det egentligen att den katolska kyrkans
moral idag släpar kanske bara 100 år efter den sekulära?
Begreppet ”sekulär” är inte synonomt med ”ateistisk” – formellt
är till exempel både USA och Syrien sekulära stater, trots att
deras presidenter aldrig skulle kunna riskera att framstå som
gudlösa. Den sekulära staten är snarast ett kontrakt religionerna
emellan att inte ta kål på varandra.
Det är framför allt den ökande islamiska närvaron i Europa
(inklusive det fortfarande nästan monokulturella Finland) som har
lett till att många av upplysningstidens och de följande seklernas
frågeställningar om samlevnaden mellan religiöst och profant har
fått ställas på nytt. Det har på nytt blivit viktigt att försvara
den sekulära staten och att känna till argumenten bakom den.
x x x
Som tidskrift är Nya Argus djupt förankrad i den
sekulära traditionen. Men efter att Finland 1923 fick en lag om
(partiell) religionsfrihet har diskussionen kring religion och
samhälle sällan spelat en framträdande roll i tidskriften.[1]
Ett viktigt undantag är debatten 1965 om rättsprocessen mot Hannu
Salama.
Åtalet för blasfemi i Salamas roman Juhannustanssit (Midsommardansen)
hade initierats av kristliga kretsar och 1966 dömdes Salama till
tre månaders villkorligt fängelse. Domen upphävdes av president
Kekkonen 1968, men romanen benådades inte; först 1990 publicerades
de förgripliga sidorna 139–142 på nytt i bokens finskspråkiga
versioner.
1965 hittar man i nästan varje nummer av Nya Argus kritik
av hädelseåtalet och försvarstal för konstnärens rätt att ”skildra
verkligheten”. Inläggen skrevs av bland andra Mauritz Nylund (nr
3), Erik Stenius (4), Klaus Törnudd (5), Klaus W. Karlsson (9–10),
Christer Kihlman (11) och Risto Hannula (17).
Salama-processen kan ses som den finländska statskyrkans sista
strid på kulturens område – vårt eget lilla Salman Rushdie-,
Muhammedkarikatyr- eller Pussy Riot-fall. Om han hade dömts enligt
1734 års lag kunde Salama ha fått dödsstraff för sitt ”brott”,
enligt 1890 års lag max fyra års fängelse, efter 1970 två;
straffskalan speglar den religiösa hegemonins avtagande kurva.
Hegemonin undergrävdes inte bara av Nya Argus och
Kekkonen. Också tiden var emot den.
Ändå tar religionen god tid på sig att
lämna scenen, ifall det nu är det den gör. Tidiga antiklerikala
Argus-skribenter som Rolf
Lagerborg (bilden, 1874–1959) och Gunnar
Castrén (1878–1959) skulle kanske förvånas över att det
ännu år 2013 finns religioner att ägna ett temanummer åt. Det är
nu 110 år sedan Lagerborg i tidskriften Euterpe spådde
att ”[f]öreteelsen religion,
foster af primitivt själs- och samhällslif, försvinner med
samhällsutvecklingen, uppgår i andra former”.
De närmaste rötterna till Argus sekularism finns just i Euterpe
– en helsingforsisk musiktidskrift som 1902 kapades av en krets
unga, radikala akademiker och i fyra års tid blomstrade som ett
ovanligt ambitiöst och kosmopolitiskt kultur- och debattorgan.
Inflytandet från den franska naturalismens religionskritik var
starkt i Euterpe och levde vidare i Argus, som
började utkomma 1 december 1907.
Det är i Euterpe nummer 3 och 4 1903 Rolf Lagerborg
publicerar ett stort upplagt angrepp mot kyrkan, Ӏrkefienden
I-II”. Han inleder med referat av och reportage från den livaktiga
antiklerikala rörelsens föreningar och kongresser i Frankrike.
Bland annat besöker han en fest vid Trocadéro i Paris där det
profana folkuniversitetet firar ett slags alternativ första
advent:
Salen fyldes af öfver 5000 personer;
människomassan, där applåderna dundrade som kanonsalut, de röda
dekorationer, som anbragts å väggar och pelare, marskalkarnas röda
band, damernas röda hattar och toaletter, — en kvinnlig folkskolas
alumner uppträdde i breda röda skärp, — gjorde ett förträffligt
intryck.
Både damerna och de eldiga talen, som fortsätter i tre timmar,
inspirerar Lagerborg: ”det var en fläkt af 1789 öfver denna
församling och revolutionsminnena och skaldernas sublima hädelser
tände en vild entusiasm.” Han konstaterar att den antiklerikala
rörelsen ”vinner understöd af hela den sociala rörelsen samt af
den liberala och folkliga pressen” och han understöder de
inskränkningar av kyrkans makt som genomförts av
”fritänkareministären Combes”:
Alt samhällslif för med sig att friheten
begränsas i vissa riktningar för att öppna sig så mycket rikare i
andra, mera betydande. Vi ha förlorat friheten att laglöst röfva
och mörda, att sätta eld på våra hus och våra skördar, att hålla
slafvar och taga lifvet af dem. Det står oss ej fritt att
kvacksalva, att idka handel med narcotica eller med förskämda
viktualier. Samhället lagstiftar till skydd för kroppens hälsa;
det bekymrar sig äfven om själens, — det lämnar oss t. ex. ej
frihet att dyrka afgudar, framkalla andar, hexa och trolla. Skulle
det ej följdriktigt lyda sin bestämmelse, när det begränsar
spridningen af ett så farligt, så själamördande sömnmedel som
kyrkans religion, inskrider mot det värsta slafveri som finnes,
den katolska kyrkans välde ?
Altaret är, skriver Lagerborg, ”alltid och allstädes tronens stöd
och reaktionens bålvärk; den är själen i all reaktion”.
Kyrkan är ”framstegsidealens naturliga fiende, den skyr hvarje
reformsträfvan som ugglan flyr ljuset”. Färskt i minnet är
Dreyfusprocessen, där kyrkan fullt ut har avslöjat sin reaktionära
hållning. Något som nu hämnar sig:
Kyrkan uppskär endast, hvad den sått under
affären, där dess uppträdande emot Dreyfus och lag och rätt
afslöjade dess feghet inför makten, dess lumpna egoism. Den höll
med de starkare för egen fördels skull, den blygdes icke att i
tysthet liksom från predikstolen hjälpa våldet och flertalet af
dess tjänstemän rykte på axlarna åt just de ideal de insatts att
hägna. Men sådant sker icke ostraffadt.
Efter dessa aktuella exempel övergår Lagerborg till allmännare
reflexioner kring moral, religion och samhälle – tankar som
förresten känns fullt relevanta också för vår egen tids debatter,
till exempel den om enkönade äktenskap:
Religionen stupar
på framskridandet och på det sedliga framskridandet än mera än på
det intellektuella. […] Religionen är till en början den mäktiga,
som tar moralen i sitt hägn. Men småningom växer moralen
religionen öfver hufvudet, moralen blir oss väsentligare än
religionen. […] [S]nart lösgör sig moralen från religionens
omfamning och råkar, alldenstund den utvecklar sig med
samhällslifvet, medan religionen ej rör sig ur fläcken, stick i
stäf i motsättning till den religiösa tron. Denna ger icke med
sig; så måste den falla. Olympens lättsinniga gudar ha gått denna
väg; likaså det gamla testamentets starka hämnare och allt dess
patrask af patriarker. Och den segrande sanningskärleken värkar,
att den treenige med tillhörande myter och dogmer icke har långt
igen.
När moralen tar över är religionens dagar räknade. ”Ej heller”,
tror Lagerborg ”skall en framtida socialistisk omhvälfning kunna
pånyttföda vår religion, återställa den upphöjda lära dess mästare
förkunnat” – han antar att ”socialismen segrar dess hjälp
förutan”. Först när kyrkan slutgiltigt gått under kommer vi att i
backspegeln kunna betrakta den med ett slags överseende nostalgi.
Religionens så mänskliga illusioner skola
stråla för oss med ruinernas skönhet och poesi och man skall
minnas kyrkans stolta byggnad såsom ett värn för stackars svaga
människobarn, icke såsom det fängelse den på sistone blef för
manbara släkten. Hvad ljust kyrkan värkat i dess lifs morgon skall
utplåna dess afsigkomna ålders härsklystnad och brott; gärna skall
man förgäta, att dess gärning stelnade till förtryck, att den för
maktens skull tjänade det onda.
I sin monografi om Euterpe (1963) berättar Olof Mustelin
att artikeln om ”Arvfienden” renderade Lagerborg ett mycket
berömmande brev från hans lärare och professor Edvard Westermarck,
den berömda finländska sociologen. Dessutom bjöd sångerskan Aino
Ackté honom på middag.
Euterpe-kollegan Gunnar Castrén lade ytterligare kol på
elden med en text om ”Statskyrkan” (nr 30/1903). Den utmynnar i
ett antal reformkrav, bland annat föreslår Castrén rätt att
utträda ur statskyrkan; valfri eller obligatorisk borgerlig
vigsel; rätt till icke-kyrklig jordfästning;
religionsundervisningens ”afskaffande från skolorna eller
ombildande till en rent historisk öfversikt af de olika
religionsformerna”.
Olof Mustelin talar om euterpisternas ”för våra förhållanden
häpnadsväckande frimodiga kampanj”. Enligt honom hade
ställningstaganden som de här ”knappast tidigare hörts i Finland”.
För övrigt följde Rolf Lagerborg samma höst upp sina ord i
handling, genom att arrangera sitt eget äktenskap som en protest
mot kyrkans dåvarande vigselmonopol. Han hade upptäckt att han
enligt 1734 års lag kunde dömas till äktenskap av en domstol om
han hade utövat sex med någon och vägrade gifta sig. Lagerborgs
fästmö Elna Selin ställde upp på att vittna ”mot” Lagerborg och
paret tvångsgiftes som de ville, utan kyrklig inblandning.
Alla i Euterpe-kretsen var kanske inte lika uttalat
religionskritiska som Lagerborg och Castrén, men Olof Mustelin
summerar att tidskriften var ”både antireligiös och antiklerikal,
men mer antiklerikal än antireligiös”. Dess arvtagare Argus
var (är) inte identisk med Euterpe, men två av de tre
grundande Argus-redaktörerna – Gunnar Castrén och Emil
Zilliacus – var flitiga skribenter i bägge tidskrifterna och också
andra euterpister bidrog till Argus tidiga innehåll. Till
exempel inledde Rolf Lagerborg en tredelad serie om ”Kätterska
tänkare” redan i Argus första provnummer 1907.
x x x
Var står då Nya Argus idag? Jag kan bara tala för mig
själv och jag ser på religionerna närmast med litteraturvetarens
ögon. För mig är de exempel på berättelsernas kraft, på den
fascination och det grupptryck en story kan utöva när den blir
legend. Problemen kommer när folk tar fiktionen på allvar och
börjar slå varandra i huvudet med romanpersonerna (gudarna). Då
har vi gått över till politikens sfär med magi i bagaget; magi som
”härskarteknik”.
Många barn har i en viss ålder en låtsaskompis, en Karlsson på
taket (Astrid Lindgren) eller tygtiger (den tecknade serien
Kalle och Hobbe). Religionerna är klubbar för dyrkan av en
kollektiv låtsaskompis, ett slags berättar- och bokcirklar som har
flippat ut, börjat behandla sina fiktiva hjältar som verklighet
och under prästers ledning kräver att alla ska ”lyda” deras
idoler. I stället för att själva stå för sin moral hänvisar de
troende till uppfunna gestalter som, egendomligt nog, råkar ha
samma bestämda åsikter som de själva om precis allt, från
krigsförklaringar och sex till hälsostationsavgifternas storlek.
I den senaste diskussionen om radioandakterna hänvisade den
evangelisk-lutherska kyrkans debattörer till att 3/4 av
finländarna faktiskt tillhör deras organisation. Men samtidigt kom
kyrkans
egen undersökning 2011 fram till att bara en dryg fjärdedel
av befolkningen (27 %, bland unga 15 %) säger sig ”tro på
kristendomens gud”. Av resten tror nästan lika många (24 %) ”på
annat sätt än kyrkan” medan 21 % inte tror alls. Med andra ord
förhåller sig en betydande befolkningsandel så suveränt likgiltigt
till religionen att de inte ens bryr sig om att skriva ut sig ur
en kyrka vars lära de inte tror på. Kanske slentrianhedningarna,
inte de aktiva ateisterna, är de verkliga fritänkarna?
Vid sidan av de klassiska politiska och moraliska argumenten mot
religionen, som Rolf Lagerborg så vältaligt formulerade i Euterpe,
har vi de existentiella. Det finns en föreställning om att de
troende på något sätt når närmare kontakt med livets och Kosmos
gåtor än vi trist rationella gudsförnekare.
Jag ser det precis tvärtom. Det mest övertygande argumentet mot
gudarnas existens är just religionerna. Om gudar hade funnits så
skulle de nog ha haft något större ambitioner än att skapa dessa
intressanta men taffliga och uppenbart mänskliga berättelser. Att
tänka sig att en magisk gubbe har slöjdat hela världen i sin
verkstad är, om något, att banalisera tillvarons mysterier.
Verkligt hisnande blir stjärnhimlen först när man inte
bortförklarar den.
Trygve Söderling
Not
[1]
Sidor av problematiken har ändå berörts av bl.a. Kurt Westerholm
(8 och 9/1954), Gun Väyrynen (2/2001), Tom Sandlund (2/2001 och
6/2006) och Trygve Söderling (1/2002
och 2–3/2013)
Referenser
• Alla nummer av Euterpe och de
första årgångarna av Argus/Nya
Argus [2022: t.o.m. 1939] kan läsas på nätet i
Nationalbibliotekets digitala samlingar, http://digi.lib.helsinki.fi/aikakausi/
• Ev.luth. kyrkan i Finland,
pressmeddelande 14.5.2012 om enkät kring religiösa attityder; se
http://evl.fi/
• Marja Jalava: ”Kokonainen
elämä on ihmisen pyhin oikeus” – Rolf Lagerborgin
seksuaaliradikalismi ja ylempien yhteiskuntaryhmien keskinäiset
esiaviolliset suhteet 1900-luvun alun Suomessa. Pro gradu,
Helsinki, 1997, ss. 89–94 (http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/hum/histo/pg/jalava/)
• Olof Mustelin: Euterpe. Tidskriften
och kretsen kring den. Svenska litteratursällskapet i
Finland, 1963.
Relaterat
• Trygve Söderling: Religion
kan
skada din hälsa (kring Karen Armstrongs bok Kampen
för Gud; Nya Argus 1/2002)
• Trygve Söderling: Feministisk
sekularism (kommer religionen tillbaka och är därmed
demokratin, inklusive feminismen, hotade? ”Kommentarer”, Nya
Argus 2–3/2013)
|