Nya Argus  
              sekulära tradition
            I likhet med vissa före detta rallyförare och backhoppare
              återkommer religionerna ständigt på löpsedlarna. Också orsakerna
              är desamma, nästan alltid handlar rubrikerna om våld, sex och
              terror. Populära rubrikämnen är Al-Shabaab, Kristliga Förbundet,
              Knutbymord, pedofilavslöjanden, antifeminism eller förtryck av
              homosexuella. Den nya påven har till omväxling skapat också feelgood-rubriker
              – men hur fantastiskt är det egentligen att den katolska kyrkans
              moral idag släpar kanske bara 100 år efter den sekulära? 
            Begreppet ”sekulär” är inte synonomt med ”ateistisk” – formellt
              är till exempel både USA och Syrien sekulära stater, trots att
              deras presidenter aldrig skulle kunna riskera att framstå som
              gudlösa. Den sekulära staten är snarast ett kontrakt religionerna
              emellan att inte ta kål på varandra. 
            Det är framför allt den ökande islamiska närvaron i Europa
              (inklusive det fortfarande nästan monokulturella Finland) som har
              lett till att många av upplysningstidens och de följande seklernas
              frågeställningar om samlevnaden mellan religiöst och profant har
              fått ställas på nytt. Det har på nytt blivit viktigt att försvara
              den sekulära staten och att känna till argumenten bakom den. 
             
            x x x 
             
             
            Som tidskrift är  Nya Argus djupt förankrad i den
              sekulära traditionen. Men efter att Finland 1923 fick en lag om
              (partiell) religionsfrihet har diskussionen kring religion och
              samhälle sällan spelat en framträdande roll i tidskriften.[1]
              Ett viktigt undantag är debatten 1965 om rättsprocessen mot Hannu
              Salama. 
            Åtalet för blasfemi i Salamas roman Juhannustanssit (Midsommardansen)
              hade initierats av kristliga kretsar och 1966 dömdes Salama till
              tre månaders villkorligt fängelse. Domen upphävdes av president
              Kekkonen 1968, men romanen benådades inte; först 1990 publicerades
              de förgripliga sidorna 139–142 på nytt i bokens finskspråkiga
              versioner. 
            1965 hittar man i nästan varje nummer av Nya Argus kritik
              av hädelseåtalet och försvarstal för konstnärens rätt att ”skildra
              verkligheten”. Inläggen skrevs av bland andra Mauritz Nylund (nr
              3), Erik Stenius (4), Klaus Törnudd (5), Klaus W. Karlsson (9–10),
              Christer Kihlman (11) och Risto Hannula (17). 
            Salama-processen kan ses som den finländska statskyrkans sista
              strid på kulturens område – vårt eget lilla Salman Rushdie-,
              Muhammedkarikatyr- eller Pussy Riot-fall. Om han hade dömts enligt
              1734 års lag kunde Salama ha fått dödsstraff för sitt ”brott”,
              enligt 1890 års lag max fyra års fängelse, efter 1970 två;
              straffskalan speglar den religiösa hegemonins avtagande kurva.
              Hegemonin undergrävdes inte bara av  Nya Argus och
              Kekkonen. Också tiden var emot den. 
             
            Ändå tar religionen god tid på sig att
              lämna scenen, ifall det nu är det den gör. Tidiga antiklerikala
              Argus-skribenter som Rolf
                Lagerborg (bilden, 1874–1959) och Gunnar
                Castrén (1878–1959) skulle kanske förvånas över att det
              ännu år 2013 finns religioner att ägna ett temanummer åt. Det är
              nu 110 år sedan Lagerborg i tidskriften  Euterpe spådde
              att ”[f]öreteelsen religion,
                foster af primitivt själs- och samhällslif, försvinner med
                samhällsutvecklingen, uppgår i andra former”. 
              
            De närmaste rötterna till Argus sekularism finns just i Euterpe
              – en helsingforsisk musiktidskrift som 1902 kapades av en krets
              unga, radikala akademiker och i fyra års tid blomstrade som ett
              ovanligt ambitiöst och kosmopolitiskt kultur- och debattorgan.
              Inflytandet från den franska naturalismens religionskritik var
              starkt i Euterpe och levde vidare i  Argus, som
              började utkomma 1 december 1907. 
            Det är i  Euterpe nummer 3 och 4 1903 Rolf Lagerborg
              publicerar ett stort upplagt angrepp mot kyrkan, Ӏrkefienden
              I-II”. Han inleder med referat av och reportage från den livaktiga
              antiklerikala rörelsens föreningar och kongresser i Frankrike.
              Bland annat besöker han en fest vid Trocadéro i Paris där det
              profana folkuniversitetet firar ett slags alternativ första
              advent: 
            Salen fyldes af öfver 5000 personer;
              människomassan, där applåderna dundrade som kanonsalut, de röda
              dekorationer, som anbragts å väggar och pelare, marskalkarnas röda
              band, damernas röda hattar och toaletter, — en kvinnlig folkskolas
              alumner uppträdde i breda röda skärp, — gjorde ett förträffligt
              intryck. 
            Både damerna och de eldiga talen, som fortsätter i tre timmar,
              inspirerar Lagerborg: ”det var en fläkt af 1789 öfver denna
              församling och revolutionsminnena och skaldernas sublima hädelser
              tände en vild entusiasm.” Han konstaterar att den antiklerikala
              rörelsen ”vinner understöd af hela den sociala rörelsen samt af
              den liberala och folkliga pressen” och han understöder de
              inskränkningar av kyrkans makt som genomförts av
              ”fritänkareministären Combes”: 
            Alt samhällslif för med sig att friheten
              begränsas i vissa riktningar för att öppna sig så mycket rikare i
              andra, mera betydande. Vi ha förlorat friheten att laglöst röfva
              och mörda, att sätta eld på våra hus och våra skördar, att hålla
              slafvar och taga lifvet af dem. Det står oss ej fritt att
              kvacksalva, att idka handel med narcotica eller med förskämda
              viktualier. Samhället lagstiftar till skydd för kroppens hälsa;
              det bekymrar sig äfven om själens, — det lämnar oss t. ex. ej
              frihet att dyrka afgudar, framkalla andar, hexa och trolla. Skulle
              det ej följdriktigt lyda sin bestämmelse, när det begränsar
              spridningen af ett så farligt, så själamördande sömnmedel som
              kyrkans religion, inskrider mot det värsta slafveri som finnes,
              den katolska kyrkans välde ? 
            Altaret är, skriver Lagerborg, ”alltid och allstädes tronens stöd
              och reaktionens bålvärk; den är själen i all reaktion”.
              Kyrkan är ”framstegsidealens naturliga fiende, den skyr hvarje
              reformsträfvan som ugglan flyr ljuset”. Färskt i minnet är
              Dreyfusprocessen, där kyrkan fullt ut har avslöjat sin reaktionära
              hållning. Något som nu hämnar sig: 
            Kyrkan uppskär endast, hvad den sått under
              affären, där dess uppträdande emot Dreyfus och lag och rätt
              afslöjade dess feghet inför makten, dess lumpna egoism. Den höll
              med de starkare för egen fördels skull, den blygdes icke att i
              tysthet liksom från predikstolen hjälpa våldet och flertalet af
              dess tjänstemän rykte på axlarna åt just de ideal de insatts att
              hägna. Men sådant sker icke ostraffadt. 
            Efter dessa aktuella exempel övergår Lagerborg till allmännare
              reflexioner kring moral, religion och samhälle – tankar som
              förresten känns fullt relevanta också för vår egen tids debatter,
              till exempel den om enkönade äktenskap: 
            Religionen stupar
              på framskridandet och på det sedliga framskridandet än mera än på
              det intellektuella. […] Religionen är till en början den mäktiga,
              som tar moralen i sitt hägn. Men småningom växer moralen
              religionen öfver hufvudet, moralen blir oss väsentligare än
              religionen. […] [S]nart lösgör sig moralen från religionens
              omfamning och råkar, alldenstund den utvecklar sig med
              samhällslifvet, medan religionen ej rör sig ur fläcken, stick i
              stäf i motsättning till den religiösa tron. Denna ger icke med
              sig; så måste den falla. Olympens lättsinniga gudar ha gått denna
              väg; likaså det gamla testamentets starka hämnare och allt dess
              patrask af patriarker. Och den segrande sanningskärleken värkar,
              att den treenige med tillhörande myter och dogmer icke har långt
              igen. 
            När moralen tar över är religionens dagar räknade. ”Ej heller”,
              tror Lagerborg ”skall en framtida socialistisk omhvälfning kunna
              pånyttföda vår religion, återställa den upphöjda lära dess mästare
              förkunnat” – han antar att ”socialismen segrar dess hjälp
              förutan”. Först när kyrkan slutgiltigt gått under kommer vi att i
              backspegeln kunna betrakta den med ett slags överseende nostalgi. 
            Religionens så mänskliga illusioner skola
              stråla för oss med ruinernas skönhet och poesi och man skall
              minnas kyrkans stolta byggnad såsom ett värn för stackars svaga
              människobarn, icke såsom det fängelse den på sistone blef för
              manbara släkten. Hvad ljust kyrkan värkat i dess lifs morgon skall
              utplåna dess afsigkomna ålders härsklystnad och brott; gärna skall
              man förgäta, att dess gärning stelnade till förtryck, att den för
              maktens skull tjänade det onda.  
            I sin monografi om  Euterpe (1963) berättar Olof Mustelin
              att artikeln om ”Arvfienden” renderade Lagerborg ett mycket
              berömmande brev från hans lärare och professor Edvard Westermarck,
              den berömda finländska sociologen. Dessutom bjöd sångerskan Aino
              Ackté honom på middag. 
            Euterpe-kollegan Gunnar Castrén lade ytterligare kol på
              elden med en text om ”Statskyrkan” (nr 30/1903). Den utmynnar i
              ett antal reformkrav, bland annat föreslår Castrén rätt att
              utträda ur statskyrkan; valfri eller obligatorisk borgerlig
              vigsel; rätt till icke-kyrklig jordfästning;
              religionsundervisningens ”afskaffande från skolorna eller
              ombildande till en rent historisk öfversikt af de olika
              religionsformerna”. 
            Olof Mustelin talar om euterpisternas ”för våra förhållanden
              häpnadsväckande frimodiga kampanj”. Enligt honom hade
              ställningstaganden som de här ”knappast tidigare hörts i Finland”. 
            För övrigt följde Rolf Lagerborg samma höst upp sina ord i
              handling, genom att arrangera sitt eget äktenskap som en protest
              mot kyrkans dåvarande vigselmonopol. Han hade upptäckt att han
              enligt 1734 års lag kunde dömas till äktenskap av en domstol om
              han hade utövat sex med någon och vägrade gifta sig. Lagerborgs
              fästmö Elna Selin ställde upp på att vittna ”mot” Lagerborg och
              paret tvångsgiftes som de ville, utan kyrklig inblandning. 
            Alla i Euterpe-kretsen var kanske inte lika uttalat
              religionskritiska som Lagerborg och Castrén, men Olof Mustelin
              summerar att tidskriften var ”både antireligiös och antiklerikal,
              men mer antiklerikal än antireligiös”. Dess arvtagare  Argus
              var (är) inte identisk med  Euterpe, men två av de tre
              grundande  Argus-redaktörerna – Gunnar Castrén och Emil
              Zilliacus – var flitiga skribenter i bägge tidskrifterna och också
              andra euterpister bidrog till  Argus tidiga innehåll. Till
              exempel inledde Rolf Lagerborg en tredelad serie om ”Kätterska
              tänkare” redan i  Argus första provnummer 1907. 
             
             
            x x x 
             
             
            Var står då  Nya Argus idag? Jag kan bara tala för mig
              själv och jag ser på religionerna närmast med litteraturvetarens
              ögon. För mig är de exempel på berättelsernas kraft, på den
              fascination och det grupptryck en story kan utöva när den blir
              legend. Problemen kommer när folk tar fiktionen på allvar och
              börjar slå varandra i huvudet med romanpersonerna (gudarna). Då
              har vi gått över till politikens sfär med magi i bagaget; magi som
              ”härskarteknik”. 
             
            Många barn har i en viss ålder en låtsaskompis, en Karlsson på
              taket (Astrid Lindgren) eller tygtiger (den tecknade serien 
                Kalle och Hobbe). Religionerna är klubbar för dyrkan av en
              kollektiv låtsaskompis, ett slags berättar- och bokcirklar som har
              flippat ut, börjat behandla sina fiktiva hjältar som verklighet
              och under prästers ledning kräver att alla ska ”lyda” deras
              idoler. I stället för att själva stå för sin moral hänvisar de
              troende till uppfunna gestalter som, egendomligt nog, råkar ha
              samma bestämda åsikter som de själva om precis allt, från
              krigsförklaringar och sex till hälsostationsavgifternas storlek. 
            I den senaste diskussionen om radioandakterna hänvisade den
              evangelisk-lutherska kyrkans debattörer till att 3/4 av
              finländarna faktiskt tillhör deras organisation. Men samtidigt kom
              kyrkans
                egen undersökning 2011 fram till att bara en dryg fjärdedel
              av befolkningen (27 %, bland unga 15 %) säger sig ”tro på
              kristendomens gud”. Av resten tror nästan lika många (24 %) ”på
              annat sätt än kyrkan” medan 21 % inte tror alls. Med andra ord
              förhåller sig en betydande befolkningsandel så suveränt likgiltigt
              till religionen att de inte ens bryr sig om att skriva ut sig ur
              en kyrka vars lära de inte tror på. Kanske slentrianhedningarna,
              inte de aktiva ateisterna, är de verkliga fritänkarna? 
              
            Vid sidan av de klassiska politiska och moraliska argumenten mot
              religionen, som Rolf Lagerborg så vältaligt formulerade i Euterpe,
              har vi de existentiella. Det finns en föreställning om att de
              troende på något sätt når närmare kontakt med livets och Kosmos
              gåtor än vi trist rationella gudsförnekare. 
            Jag ser det precis tvärtom. Det mest övertygande argumentet mot
              gudarnas existens är just religionerna. Om gudar hade funnits så
              skulle de nog ha haft något större ambitioner än att skapa dessa
              intressanta men taffliga och uppenbart mänskliga berättelser. Att
              tänka sig att en magisk gubbe har slöjdat hela världen i sin
              verkstad är, om något, att banalisera tillvarons mysterier.
              Verkligt hisnande blir stjärnhimlen först när man inte
              bortförklarar den. 
             
              Trygve Söderling
             Not
            [1]
                Sidor av problematiken har ändå berörts av bl.a. Kurt Westerholm
                (8 och 9/1954), Gun Väyrynen (2/2001), Tom Sandlund (2/2001 och
                6/2006) och Trygve Söderling (1/2002
                och 2–3/2013) 
             
            Referenser
             
            • Alla nummer av Euterpe och de
              första årgångarna av Argus/Nya
                  Argus [2022: t.o.m. 1939] kan läsas på nätet i
              Nationalbibliotekets digitala samlingar, http://digi.lib.helsinki.fi/aikakausi/ 
            • Ev.luth. kyrkan i Finland,
              pressmeddelande 14.5.2012 om enkät kring religiösa attityder; se 
                http://evl.fi/
               
            • Marja Jalava: ”Kokonainen
                elämä on ihmisen pyhin oikeus” – Rolf Lagerborgin
              seksuaaliradikalismi ja ylempien yhteiskuntaryhmien keskinäiset
              esiaviolliset suhteet 1900-luvun alun Suomessa. Pro gradu,
              Helsinki, 1997, ss. 89–94 (http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/hum/histo/pg/jalava/) 
            • Olof Mustelin:  Euterpe. Tidskriften
                och kretsen kring den. Svenska litteratursällskapet i
              Finland, 1963. 
             
             
            
                Relaterat 
            • Trygve Söderling: Religion
kan
                skada din hälsa (kring Karen Armstrongs bok Kampen
                för Gud; Nya Argus 1/2002) 
              • Trygve Söderling: Feministisk
                  sekularism (kommer religionen tillbaka och är därmed
              demokratin, inklusive feminismen, hotade? ”Kommentarer”, Nya
                Argus 2–3/2013) 
           |