Publicerad som "Kommentar" i Nya Argus 5–6/2016
|
Kommentarer:
TRYGVE SÖDERLING
Efter kapitalismen
Ideologi är, skriver Slavoj
Žižek, när vi inte ens kan tänka oss ett alternativ till det
rådande läget. Om det är sant så är kapitalismen idag vår
överideologi, vår obestridliga doxa. Både Žižek och hans
filosofkollega Fredric Jameson har påpekat att vi tycker
det är mycket lättare att föreställa sig världens undergång
än kapitalismens undergång.
Ändå ligger det en solklar kritik inbäddad i själva termen
”kapitalism”, åtminstone ur en demokratisk synvinkel. Att
kapitalen styr, och stora kapital mera än små, är ju en ren
antites till idén om mänskors lika rätt till inflytande. Under
över 100 år, fram till 1960- och -70-talen, var ”kapitalism”
därför mycket riktigt ett laddat skällsord, som också stämplade
den som använde det som en farlig omstörtare. För att så under
1980-talet, plötsligt, nästan magiskt, slinka in i
vardagssspråket, som ett helt ’oskyldigt’ ord – på högerkanten
till och med som ett hedersbegrepp. ”Kapitalism” kopplades nu
eufemistiskt ihop med ”marknadsekonomi” som i sin tur sades vara
likamed ”demokrati” (demokrati = fri marknad = kapitalism) trots
att redan exemplet Kina under samma tid övertydligt borde ha
demonstrerat att kapitalism och marknad mycket väl går att förena
med ett auktoritärt, helt odemokratiskt system.
Vad kommer då, om vi för
ett ögonblick höjer blicken en aning, efter kapitalismen? Idag
låter den frågan som att svära i kyrkan eller att tigga om stryk
på Samlingspartiets partidag. Men är det i princip en annorlunda
frågeställning än om någon under feodalväldets tid skulle ha
ställt frågan: ”vilket blir nästa produktionssätt?”. Idag vet vi
att feodalismen bröt samman i de utvecklade samhällena, och
detsamma kan förstås ske med dess efterföljare, kapitalismen –
förr eller senare. Frågan är vilket tidsperspektiv vi ska ta: 5,
50 eller 500 år?
Paul
Mason argumenterar i Postcapitalism – A Guide to the
Future (2015) för att det stora systemskiftet redan är på
väg, och det snabbare än vi tror. Enligt honom är konturerna inte
bara synliga vid horisonten – bitar av förändringen finns redan
mitt ibland oss i form av nyliberalismens débâcle.
Livet efter kapitalismen kan anas, menar Paul Mason, bland annat
i sådana tendenser som att information blir en alltmera
dominerande produktivkraft, samtidigt som den inom många sektorer
blir allt omöjligare att sätta ett pris på. Kapitalismens
traditionella lagar fungerar inte längre när folk delar filer över
nätet, organiserar gratistorg eller skriver artiklar för
Wikipedia. Ja: kunde någon ännu för 15 år sen ha drömt att
detta digitala talko-uppslagsverk skulle bli världens största
informationskälla? Wikipedia vore enligt en uppskattning värt 2,5
miljarder euro om det var en kommersiell sajt (typ Google eller
Facebook). Idag är det tvärtom en omöjlig konkurrent ifall en
kommersiell lexikon-aktör skulle vilja försöka ta ut vinst i
branschen. Samma ’problem’ alltså som kommersiella nyhetsmedia
idag brottas med i länder där en fungerande och pålitlig public
service-sektor existerar: kapitalismens traditionella sätt att
tillgodose ett behov mot betalning (av nyheter, av underhållning)
börjar kännas föråldrat i nätsamhället, där hur många kopior som
helst av en digital produkt kan tillverkas till allt lägre
kostnad, till slut i princip ’gratis’
Så klart kommer
kapitalismen att försöka anpassa sig till den nya situationen,
försöka mutera och finna nya former, precis som den har gjort
hittills: när arbetarnas organisering mot 1800-talets extrema
exploatering i fabrikerna blivit för stark backade den ett steg
och accepterade för en tid en viss begränsning – socialdemokrati
(”välfärdsstaten”). För att sedan, i en ny teknologisk och
politisk verklighet, från och med 1970-80-talen raskt erövra
tillbaka det förlorade territoriet (gammalliberalism, även kallad
”nyliberalism” eller thatcherism). Ekonomen Thomas Pikettys
siffror i Kapitalet i det 21:a århundradet visar hur
rikedomarna nu återigen, precis som under 1800-talets slut, hopas
på allt färre händer; under senare decennier är det i stort sett
bara den berömda 1%:en som dragit nytta av tillväxten (den
så kallade trickle up-effekten) samtidigt som stora
samhällsgrupper (prekariatet, ungdomen) fått se sin ekonomi och
sina framtidsutsikter erodera.
Men Paul Masons analys (och förhoppning) är att kapitalismen, den
250-åriga överlevaren, i och med IT-revolutionen nått gränsen för
sin förmåga att övervinna sina egna inre motsättningar.
Att Masons argument hänger
på ganska få och tunna trådar är lätt att se. Revolution per
Twitter, som de mest euforiska föreställde sig när arabvåren bröt
ut 2010, visade sig vara ett mycket förhastat luftslott när
reformrörelsen stötte mot gevärspipornas realiteter. Och
etablissemanget i ’Väst’ är långt starkare, inte svagare, än de
arabiska juntorna. Hur kan informationsrebellerna tampas med
maktens institutioner, som G20, arméer, globala jätteföretag och
så vidare? Likaså är den framtida relationen mellan den ’första’
och ’tredje’ världen bara löst skissad i boken – kan de rika
ländernas postkapitalism, med sin medborgarlön, gratiskultur och
automatisering av arbetet – bröd och skådespel – undgå att bli
bara en ny form av den gamla vanliga imperialismen?
Ändå har Paul Mason inte bara en point, utan många, och hans
ekonomiska resonemang bygger på gedigen kunskap om de ekonomiska
klassikerna. Trots sin radikalism är han tillräckligt påläst för
att även Financial Times recensent ska rekommendera boken
(7.8.2015) – också för dem som ”älskar den rådande kapitalismen”.
Vi ser alltså en rad intressanta k-kritiker träda fram: Naomi
Klein, David Graeber, Thomas Piketty, Paul Mason – eller Gianis
Varoufakis, vars nya bok anmäls av Johan Ekman i detta
nummer (s. 133–135). Överlag råder nytänkande tider inom
ekonomisk-politisk teori.[1]
Är alltså den nuvarande
recessionen, som inleddes med Lehman Brothers-kraschen 2008 – noll
ränta, gigantiska kapitalmängder som den ena procenten eller
promillen samlar på hög i skatteparadis istället för att investera
produktivt – a) en normal konjunktursvacka, b) en femte
Kondratiev-kris (del av en cykel med cirka 50 års våglängd),
eller, som Paul Mason hävdar och hoppas, c) någonting riktigt
stort: en signal om att övergången till ett helt nytt
produktionssätt har börjat, nästa stadium efter feodalism och
kapitalism?
Oberoende av vad man tror om saken ger Mason med sin bok en
nytolkning av en rad trender som vi alla kan se idag: jobbens och
prisernas tendens att försvinna, arbetets prekariatisering,
medborgarnas nätverksorganisering på ett horisontellt, inte
vertikalt plan, möjliggjort av internet och nya applikationer
(tänk Twitter, AirBNB, Über, Wikipedia…). Att alla trender inte är
till det bättre, ur demokratisynvinkel, och att nätet också
innebär en helt ny nivå av finmaskig övervakning och kontroll
uppifrån av konsumenterna-medborgarna, med repression och profit
som syfte – det är en problematik som Mason är medveten om men som
han väljer att inte låta skymma sin stora vision om en genom
mikro- och makropolitik återerövrad ’allmänning’, en res
publica som inte dikteras av dagens mäktiga kapitalgrupper
och korrupta regimer.
Sedan Nya Argus
grundades i december 1907 (under namnet Argus) har
kapitalismen genomgått transformationer som knappast ens den
tidiga redaktören Guss Mattsson med sina visionära
teknologikåserier kunde föreställa sig.[2]
Att kapitalismen om ytterligare 109 år kommer att se ut som idag
är den enda prognos man kan avfärda som helt osannolik. Är
kapitalismen vid det laget ”post-”, är själva begreppet längre
relevant, har det muterats eller ersatts av andra, på gott eller
ont?
Nya Argus återkommer nästa gång år 2125 med en uppdaterad
utvärdering av kapitalismen.
15.6.2016
[1]
Om Graeber, se Per-Erik Lönnfors artikel i Nya Argus
8/2012. Om Piketty, se Nya
Argus 7/2014.
[2]
Se Leif Sonkins artikel ”Visionären Guss Mattsson” i Nya Argus
4–5/2014.
|
Publicerad i Slammerarkivet 20.6.2016 |