| Julpredikan
              2020
 Vändpunkten. Efter en lång
              väntan, efter dagar som blivit allt kortare, är den här. I år
              [2020] var måndagen den 21 december årets kortaste dag, och efter
              årets längsta natt har vi nu passerat milstolpen för solens
              försiktiga återkomst.  Vintersolståndet har alltid intresserat oss mänskor, i synnerhet
              på våra breddgrader där årstidsväxlingen är så dramatisk.
              Arkitektoniskt skrevs den in i till exempel Stonehenge för 5 000
              år sen. Den firades av forna hinduer (som Makar sankranti)
              och perser (Shab-e yalda). Saturnalia hos
              de antika romarna, som också träffande talade om Sol
                invictus, ”den obesegrade solen”.   
 Konstnären
              Carl Larsson föreställde sig en hednisk vinterfest i sin målning
              ”Midvinterblot” från 1915. Tavlan hänger i Nationalmuseum i
              Stockholm och motivet är hämtat från den fornnordiska texten
              Ynglingatal som beskriver hur svearnas kung Domalde låter sig
              offras i Uppsala tempel efter år av missväxt. Bild: Wikipedia
              Commons
 Eller ”jul” som vi här i norr traditionellt markerar med
              midvinterblot. In i denna urgamla festlokal trängde sig småningom
              också den kristna kyrkan. Redan år 221 spekulerade Sextus Julius Africanus kring
              Jesus födelsedag. Han stannade för 25 december, några dagar
              efter det astronomiska vintersolståndet (som infaller 21, 22 eller
              23.12). En lika god satsning vid myternas roulettbord som årets
              övriga 364,25 dagar (skottdagen medräknad), eftersom ingen
              datering från folkbokföringen i Betlehem finns återgiven i
              evangelierna. Det tog ändå sin tid innan Sextus legend slog igenom – år 336
              brukar anges som en första hållpunkt. Firande av födelsedagar
              ansågs nämligen länge vara en hednisk tradition, absolut inte
              lämplig när det gällde helgon som Jesus. Dessutom ville kyrkan
              inte koppla ihop en kristen högtid med det traditionella
              midvinterfirandets supande och rojvande.  Ändå är det ganska förutsägbart att kristenheten, med tilltagande
              makt, skulle sträva till att kolonisera också vintersolståndets
              symbolvärde. Framåt 800-talet utvecklades denna kulturella
              appropriering till en jul-liturgi, om än i blygsamma former.  På engelska blev ”Yule” småningom ”Christmas” trots en backlash
              mellan 1645 och 1660 när en striktare kristendom gjorde
              julfirandet direkt straffbart; en kriminalisering som ledde till
              omfattande julkravaller. Av samma orsaker – puritanerna gillade
              varken kopplingen till hedendomen eller att datumet inte
              finns i Bibeln – blev julen först 1870 allmän helgdag i Förenta
              staterna.  En besvärlig detalj är att julafton inte sammanfaller med
              nyårsafton, så enligt den tideräkning vi nu tillämpar firade Jesus
              sin mytologiska 1-årsdag en vecka före år 2. 
 Kopplandet av
              vintersolståndet till legendaren Jesus är ett bra exempel på hur
              myter växer och plussas på, som snöbollar, när tiden går. Ett
              liknande exempel är Jesus-ikonografin, det vill säga
              bilderna.  För en del av dagens bibelläsare känns det kanske märkligt att
              testamentet aldrig tar upp hur Jesus såg ut, i vår selfie-tid det
              allra viktigaste? Var han lång eller kort, snygg eller ful?
              Periodens kejsare finns avbildade som byster och på mynt, ofta med
              personliga drag. Då glömmer man att på sin egen tid var den
              eventuella Jesus ingen kändis, och att till exempel Paulus,
              som ändå uppfann kristendomen, bara tycks ha hört vaga rykten om
              denna influencer.  Till det positiva med Nya Testamentets legendsamlingar hör just
              denna totala brist på utseendefixering. Men antagligen var det
              ofrånkomligt att myten efterhand skulle kompletteras med vilda
              spekulationer, från de till medeltiden kol 14-daterade versionerna
              av ”Veronikas svetteduk” – ett slags tidiga xeroxkopior –
              till Albert Edelfelts blonda Jesus i björkskogen
              (1890). 
 Albert
              Edelfelts målning Kristus och Magdalena (1890) placerar de
              bibliska gestalterna i en nordisk björkskog. 
 Också utan sentida tillägg som julen, svettedukarna och en blond
              arisk hippie hör den antagna historiska Jesus till kategorin
              ”kända okända”. Det finns ju inga ögonvittnen. Frånsett då kanske
              vår egen landsmaninna Birgitta (”Heliga
              Birgitta”, cirka 1303–1373) som i en av sina uppenbarelser själv
              var närvarande i stallet under den där speciella natten:  Och så hastig och ögonblicklig var denna födsel,
              att jag ej kunde iakttaga eller urskilja, hur och med vilken
              kroppsdel jungfrun födde. Jag såg emellertid genast det ärorika
              barnet ligga naket och klart skinande på marken. Dess kött var alldeles rent och fritt
              från all orenhet. Jag såg även efterbörden ligga insvept och
              mycket vacker bredvid barnet. (Bok 7, kap. 21)
 Få – knappast ens bland dagens så kallade kristna – tar väl idag
              evangeliernas eller till exempel Birgittas ord som bokstavliga
              fakta om en ”historisk” Jesus. Ja, varför ens utgå från att det
              hela tiden handlar om en och samma person? Kanske har vi att göra
              med ett collage, inspirerat av sagor om olika vandrande profeter,
              som småningom klistrats ihop med en mängd gammalt hebreiskt
              traditionsmaterial till en intressant litterär gestalt. De flesta läser nog idag Nya Testamentet som den fiktion det är:
              en roman med en något egenartad, till och med experimentell
              uppbyggnad. För en litteraturvetare är evangeliernas Jesus en
              fiktiv gestalt av samma slag som till exempel Oidipus, Anna
              Karenina eller Snorkfröken, och precis som i fråga om Sherlock
                Holmes eller Twilight existerar det en
              riklig flora av så kallad fan fiction som bygger ut, fyller i och
              ständigt förändrar Jesus-berättelserna. Ett av de mera kända
              exemplen är Nikos Kazantzakis Kristi sista
                frestelse (1955, filmad av Martin Scorsese 1988).  
 Martin
              Scorsese (till vänster) under inspelningen av The Last
                Temptation of Christ.
 
 Fältet är fritt, för Bibeln
              är ju själv fan fiction. Och det ligger en paradox i att
              evangeliernas övernaturliga fantasy-element – gå på
              vatten, uppväcka döda, etc. – som en gång i tiden lades in för att
              imponera och övertyga, idag snarare har blivit en belastning. För
              dagens publik riskerar de att dra en skugga av fake news över
              hela förkunnelsen. Därför förbigår dagens präster i allmänhet helt Jesus påstådda
              trollerier, eller dribblar sig förbi dem med diverse sliriga
              formuleringar (”uppstod på tredje dagen” ska tas ”symboliskt”, och
              så vidare). Helt begripligt, idag är folk knappast troende för
              underverkens skull (inklusive livet efter detta) utan för att de
              tänker sig att delar av kristendomen representerar helt schyssta
              värderingar. Till dem hör till exempel att bryta hämndspiraler och
              så att säga provocera genom godhet. Idén är förstås inte unik –
              hindun Gandhi, som vi till skillnad från Jesus vet en hel
              del om, var i det här avseendet kanske mer ”kristen” än många som
              kallar sig kristna. Viktig är också den superradikala principen om allas lika
              människovärde, som idag lever i den profana idén om demokrati. Sen
              kan man förstås undra varför just de så kallade kristna i modern
              tid har varit så senfärdiga just på det etiska området – i den mån
              till exempel kvinnor och sexuella minoriteter har accepterats som
              fullvärdiga mänskor är det med långa tänder och efter decennier av
              påtryckning från det sekulära samhället. Katoliker och ortodoxa är ännu förstenade i Paulus allt annat än
              schyssta värderingar, och här ligger en annan intressant paradox.
              Just där Maria-kulten är så dominant – tänk på alla pietà-bilder,
              där kvinnan-madonnan är gudinna de facto medan mannen är reducerad
              till ett spädbarn – är motståndet mot kvinnopräster som mest
              desperat. Det är som om de mest patriarkala prästerna skulle vara
              särskilt rädda för den praktiska slutsatsen av att kulten kring
              Mannen-martyren (korset, döden) överskuggas av kulten kring
              Kvinnan-livgivaren.  Och tvärtom: i de lutherska kyrkor som har accepterat kvinnliga
              präster är Maria en bifigur utan eget altare. 
 Den kristna strävan att
              ockupera den hedniska julkarnevalen för egna syften har
              visserligen lyckats bara delvis, och mest till namnet
              (”Christmas”!); nästan alla julens symboler från tomtar till
              granar är hedniska, mat och materia spelar också idag
              huvudrollen.  En god sak har det kristna approprieringsförsöket i alla fall
              fört med sig: en dag om året är det tillåtet att tänka på sina
              medmänskor. Nu i coronatider, när julgubben har munskydd och de
              vanliga orgierna i utvidgade familjefester kan vara direkt
              farliga, är det kanske till och med lättare att haka på tillfället
              och vidga perspektivet från den närmaste kretsen.  Världens fånigaste julsång, ”Do
                they know it's Christmas?” (som om det var viktigt att
              veta) innehåller trots allt också raden ”Throw
                your arms around the world”. Trygve
              Söderling  
 Kommentar: Jag är inte helt förtjust i
              modebegreppet ”kulturell appropriering”, som alltför ofta används
              tanklöst och moralistiskt. All kultur är lån, citat, pastisch,
              parafras, parodi, allusion – mer eller mindre. I fråga om julen
              och kyrkan kunde jag ändå inte motstå frestelsen. HBL, som påpassligt
              illustrerade uppslaget med Carl Larssons ”Midvinterblot”, valde
              att lyfta upp denna cover-aspekt
              i rubriken ”Nästan alla
                julens symboler är hedniska – kristendomen har bara approprierat
                dem”. Själv skulle jag säga att den kristna kyrkan har försökt
                appropriera julen, knappast helt framgångsrikt – kanske
              den hedniska julen lika väl kan sägas ha koloniserat det "kristna"
              symbollandskapet?
 
 Relaterat: ▶︎ Kyrkan
                  missade moraltåget. Insändare i Hufvudstadsbladet
              (oktober 2010) 
 |