Julpredikan
2020
Vändpunkten. Efter en lång
väntan, efter dagar som blivit allt kortare, är den här. I år
[2020] var måndagen den 21 december årets kortaste dag, och efter
årets längsta natt har vi nu passerat milstolpen för solens
försiktiga återkomst.
Vintersolståndet har alltid intresserat oss mänskor, i synnerhet
på våra breddgrader där årstidsväxlingen är så dramatisk.
Arkitektoniskt skrevs den in i till exempel Stonehenge för 5 000
år sen. Den firades av forna hinduer (som Makar sankranti)
och perser (Shab-e yalda). Saturnalia hos
de antika romarna, som också träffande talade om Sol
invictus, ”den obesegrade solen”.
Konstnären
Carl Larsson föreställde sig en hednisk vinterfest i sin målning
”Midvinterblot” från 1915. Tavlan hänger i Nationalmuseum i
Stockholm och motivet är hämtat från den fornnordiska texten
Ynglingatal som beskriver hur svearnas kung Domalde låter sig
offras i Uppsala tempel efter år av missväxt. Bild: Wikipedia
Commons
Eller ”jul” som vi här i norr traditionellt markerar med
midvinterblot. In i denna urgamla festlokal trängde sig småningom
också den kristna kyrkan.
Redan år 221 spekulerade Sextus Julius Africanus kring
Jesus födelsedag. Han stannade för 25 december, några dagar
efter det astronomiska vintersolståndet (som infaller 21, 22 eller
23.12). En lika god satsning vid myternas roulettbord som årets
övriga 364,25 dagar (skottdagen medräknad), eftersom ingen
datering från folkbokföringen i Betlehem finns återgiven i
evangelierna.
Det tog ändå sin tid innan Sextus legend slog igenom – år 336
brukar anges som en första hållpunkt. Firande av födelsedagar
ansågs nämligen länge vara en hednisk tradition, absolut inte
lämplig när det gällde helgon som Jesus. Dessutom ville kyrkan
inte koppla ihop en kristen högtid med det traditionella
midvinterfirandets supande och rojvande.
Ändå är det ganska förutsägbart att kristenheten, med tilltagande
makt, skulle sträva till att kolonisera också vintersolståndets
symbolvärde. Framåt 800-talet utvecklades denna kulturella
appropriering till en jul-liturgi, om än i blygsamma former.
På engelska blev ”Yule” småningom ”Christmas” trots en backlash
mellan 1645 och 1660 när en striktare kristendom gjorde
julfirandet direkt straffbart; en kriminalisering som ledde till
omfattande julkravaller. Av samma orsaker – puritanerna gillade
varken kopplingen till hedendomen eller att datumet inte
finns i Bibeln – blev julen först 1870 allmän helgdag i Förenta
staterna.
En besvärlig detalj är att julafton inte sammanfaller med
nyårsafton, så enligt den tideräkning vi nu tillämpar firade Jesus
sin mytologiska 1-årsdag en vecka före år 2.
Kopplandet av
vintersolståndet till legendaren Jesus är ett bra exempel på hur
myter växer och plussas på, som snöbollar, när tiden går. Ett
liknande exempel är Jesus-ikonografin, det vill säga
bilderna.
För en del av dagens bibelläsare känns det kanske märkligt att
testamentet aldrig tar upp hur Jesus såg ut, i vår selfie-tid det
allra viktigaste? Var han lång eller kort, snygg eller ful?
Periodens kejsare finns avbildade som byster och på mynt, ofta med
personliga drag. Då glömmer man att på sin egen tid var den
eventuella Jesus ingen kändis, och att till exempel Paulus,
som ändå uppfann kristendomen, bara tycks ha hört vaga rykten om
denna influencer.
Till det positiva med Nya Testamentets legendsamlingar hör just
denna totala brist på utseendefixering. Men antagligen var det
ofrånkomligt att myten efterhand skulle kompletteras med vilda
spekulationer, från de till medeltiden kol 14-daterade versionerna
av ”Veronikas svetteduk” – ett slags tidiga xeroxkopior –
till Albert Edelfelts blonda Jesus i björkskogen
(1890).
Albert
Edelfelts målning Kristus och Magdalena (1890) placerar de
bibliska gestalterna i en nordisk björkskog.
Också utan sentida tillägg som julen, svettedukarna och en blond
arisk hippie hör den antagna historiska Jesus till kategorin
”kända okända”. Det finns ju inga ögonvittnen. Frånsett då kanske
vår egen landsmaninna Birgitta (”Heliga
Birgitta”, cirka 1303–1373) som i en av sina uppenbarelser själv
var närvarande i stallet under den där speciella natten:
Och så hastig och ögonblicklig var denna födsel,
att jag ej kunde iakttaga eller urskilja, hur och med vilken
kroppsdel jungfrun födde. Jag såg emellertid genast det ärorika
barnet ligga naket och klart skinande på marken.
Dess kött var alldeles rent och fritt
från all orenhet. Jag såg även efterbörden ligga insvept och
mycket vacker bredvid barnet. (Bok 7, kap. 21)
Få – knappast ens bland dagens så kallade kristna – tar väl idag
evangeliernas eller till exempel Birgittas ord som bokstavliga
fakta om en ”historisk” Jesus. Ja, varför ens utgå från att det
hela tiden handlar om en och samma person? Kanske har vi att göra
med ett collage, inspirerat av sagor om olika vandrande profeter,
som småningom klistrats ihop med en mängd gammalt hebreiskt
traditionsmaterial till en intressant litterär gestalt.
De flesta läser nog idag Nya Testamentet som den fiktion det är:
en roman med en något egenartad, till och med experimentell
uppbyggnad. För en litteraturvetare är evangeliernas Jesus en
fiktiv gestalt av samma slag som till exempel Oidipus, Anna
Karenina eller Snorkfröken, och precis som i fråga om Sherlock
Holmes eller Twilight existerar det en
riklig flora av så kallad fan fiction som bygger ut, fyller i och
ständigt förändrar Jesus-berättelserna. Ett av de mera kända
exemplen är Nikos Kazantzakis Kristi sista
frestelse (1955, filmad av Martin Scorsese 1988).
Martin
Scorsese (till vänster) under inspelningen av The Last
Temptation of Christ.
Fältet är fritt, för Bibeln
är ju själv fan fiction. Och det ligger en paradox i att
evangeliernas övernaturliga fantasy-element – gå på
vatten, uppväcka döda, etc. – som en gång i tiden lades in för att
imponera och övertyga, idag snarare har blivit en belastning. För
dagens publik riskerar de att dra en skugga av fake news över
hela förkunnelsen.
Därför förbigår dagens präster i allmänhet helt Jesus påstådda
trollerier, eller dribblar sig förbi dem med diverse sliriga
formuleringar (”uppstod på tredje dagen” ska tas ”symboliskt”, och
så vidare). Helt begripligt, idag är folk knappast troende för
underverkens skull (inklusive livet efter detta) utan för att de
tänker sig att delar av kristendomen representerar helt schyssta
värderingar. Till dem hör till exempel att bryta hämndspiraler och
så att säga provocera genom godhet. Idén är förstås inte unik –
hindun Gandhi, som vi till skillnad från Jesus vet en hel
del om, var i det här avseendet kanske mer ”kristen” än många som
kallar sig kristna.
Viktig är också den superradikala principen om allas lika
människovärde, som idag lever i den profana idén om demokrati. Sen
kan man förstås undra varför just de så kallade kristna i modern
tid har varit så senfärdiga just på det etiska området – i den mån
till exempel kvinnor och sexuella minoriteter har accepterats som
fullvärdiga mänskor är det med långa tänder och efter decennier av
påtryckning från det sekulära samhället.
Katoliker och ortodoxa är ännu förstenade i Paulus allt annat än
schyssta värderingar, och här ligger en annan intressant paradox.
Just där Maria-kulten är så dominant – tänk på alla pietà-bilder,
där kvinnan-madonnan är gudinna de facto medan mannen är reducerad
till ett spädbarn – är motståndet mot kvinnopräster som mest
desperat. Det är som om de mest patriarkala prästerna skulle vara
särskilt rädda för den praktiska slutsatsen av att kulten kring
Mannen-martyren (korset, döden) överskuggas av kulten kring
Kvinnan-livgivaren.
Och tvärtom: i de lutherska kyrkor som har accepterat kvinnliga
präster är Maria en bifigur utan eget altare.
Den kristna strävan att
ockupera den hedniska julkarnevalen för egna syften har
visserligen lyckats bara delvis, och mest till namnet
(”Christmas”!); nästan alla julens symboler från tomtar till
granar är hedniska, mat och materia spelar också idag
huvudrollen.
En god sak har det kristna approprieringsförsöket i alla fall
fört med sig: en dag om året är det tillåtet att tänka på sina
medmänskor. Nu i coronatider, när julgubben har munskydd och de
vanliga orgierna i utvidgade familjefester kan vara direkt
farliga, är det kanske till och med lättare att haka på tillfället
och vidga perspektivet från den närmaste kretsen.
Världens fånigaste julsång, ”Do
they know it's Christmas?” (som om det var viktigt att
veta) innehåller trots allt också raden ”Throw
your arms around the world”.
Trygve
Söderling
Kommentar: Jag är inte helt förtjust i
modebegreppet ”kulturell appropriering”, som alltför ofta används
tanklöst och moralistiskt. All kultur är lån, citat, pastisch,
parafras, parodi, allusion – mer eller mindre. I fråga om julen
och kyrkan kunde jag ändå inte motstå frestelsen.
HBL, som påpassligt
illustrerade uppslaget med Carl Larssons ”Midvinterblot”, valde
att lyfta upp denna cover-aspekt
i rubriken ”Nästan alla
julens symboler är hedniska – kristendomen har bara approprierat
dem”. Själv skulle jag säga att den kristna kyrkan har försökt
appropriera julen, knappast helt framgångsrikt – kanske
den hedniska julen lika väl kan sägas ha koloniserat det "kristna"
symbollandskapet?
Relaterat:
▶︎ Kyrkan
missade moraltåget. Insändare i Hufvudstadsbladet
(oktober 2010)
|