Förbättrad
verklighet?
–
om genvägar
i dramadokumentär film
Poetiska
friheter och dramaturgiskt fiffel för att förtäta ett skeende kan
ibland vara ok, men det är en balansgång som lätt slår över i
ideologiska fördomar, skriver Trygve Söderling i sin kolumn om hur
filmerna The Dig
och Werk ohne Autor
förhåller sig till verkligheten.
Tom
Schilling gör rollen som Kurt Barnert – ett alias för den tyske
konstnären Gerhard Richter – i filmen Werk
ohne Autor (Vänd
aldrig bort blicken) av Florian Henckel von Donnersmarck..
Det var en smula
förbluffande att läsa att en fiktiv man, "Rory Lomax", i
arkeologifilmen The Dig
(2021, Netflix, recenserad
i HBL 4.2.) i verkligheten var två kvinnor. De hette Mercie
Lack och Barbara
Wagstaff och de dokumenterade de sensationella
utgrävningarna i Sutton Hoo 1939 med över 400 foton.
Tydligen har de i filmen ersatts av "Lomax" för att få till en
sidohistoria, en fiktiv romans mellan honom och Peggy
Piggott alias Margaret
Guido – en forskare som 1939 redan var en erfaren
arkeolog. I filmen däremot framställs hon som en total nybörjare
som passar för jobbet mest för att hon är så späd att hon inte
riskerar krossa resterna av det medeltida skeppet med sin
kroppstyngd.
Förbluffande, eftersom man skulle förvänta sig att regissörer i
dag vet vart vinden blåser, att de snarare skulle lyfta fram
intressanta historiska kvinnor än, som här, gömma undan två och
förminska den tredje.
Till exempel den likaledes
brittiska HBO-serien Chernobyl
(2019) fantiserar mera trendmedvetet åt andra hållet än The Dig:
en enda fiktiv hjältinna, "Uljana Chomjuk", står i detta
kärnkraftskatastrofdrama för en rad verkliga (manliga) forskare
som bidrog med sakkunskap under reaktorhaveriet i Ukraina 1986.
Samtidigt tappade serien bort den kvinnliga arkitekt, Maria
Protsjenko, som organiserade evakueringen av staden –
långt effektivare än det framstår i serien.
Som jag
skrev i HBL 9.1.2020 imponerar Chernobyl
trots att den odlar teknologiska myter och bitvis exotiserar
Sovjettillvaron på svårbegripliga grunder. Var inte verkligheten
alldeles tillräckligt dramatisk?
Poetiska friheter och dramaturgiskt fiffel för att förtäta ett
skeende kan ibland vara ok, men det är en balansgång som lätt slår
över i ideologiska fördomar. Som när kvinnor försvinner, eller
uppstår, eller kraftigt modifieras.
När jag insåg att
huvudpersonen "Kurt Barnert" i Florian
Henckel von Donnersmarcks film Werk
ohne Autor (Vänd aldrig
bort blicken, 2018, nyligen i Yle Teema och fortfarande
på Arenan) i hög grad är ett porträtt av den berömda tyska
konstnären Gerhard Richter
blev jag nyfiken; varför nämns kopplingen till verklighetens
Richter över huvud taget inte? Och varför kallas den excentriska
professor som alldeles uppenbart är Joseph
Beuys – hatten, fettet, filten, allt – för "Antonius van
Verten"? (Richter och Beuys avtackas i eftertexterna, men utan
kommentar.)
En jämförelse med informationen på bland annat gerhard-richter.com
visar att passformen mot den verkliga Richters märkliga biografi
är påfallande tät: Liksom filmens "Kurt Barnert" växte Richter upp
i Nazityskland, fick gedigen konstutbildning i östtyska DDR och
flyttade/flydde till väst 1961, strax före murbygget. Efter en
trevande fas hittar han sin stil, lätt suddade målningar i
gråskala baserade på fotografier.
En av de mest berömda, Tante
Marianne, visar honom själv som spädbarn tillsammans med
sin unga moster. Liksom i filmen spärrades hon in som schizofren
och steriliserades som ett led i nazisternas rasförädlingsprogram.
En detalj skiljer: verklighetens Marianne
Schönfelder gasades inte ihjäl som filmens "Elisabeth
May", utan svalts avsiktligt till döds på kliniken.
Det var ändå inte Richters blivande svärfar Heinrich
Eufinger som skrev ut just den dödsdomen, även om också
han faktiskt var gynekolog och före detta SS-läkare. Här skapar
filmens dramaturgiska maskineri en fantastisk slump, en effektfull
genväg: "professor Seeband" är berättelsens mest avskyvärda
gestalt, som förutom allt annat är beredd att tvinga den egna
dottern till abort på en lögn och förstöra hennes livmoder
eftersom han anser att svärsonens gener är undermåliga.
På samma sätt som
personernas namn har bytts ut är de målningar den begåvade "Kurt
Barnert" skapar i filmen ett slags parafraser på verkliga
Richter-verk. Äkta kopior är däremot de verk av Kandinskij,
Dix och så vidare som skymtar på den beryktade "Entartete
Kunst"-utställning som inleder filmen. Vad "Barnerts" senare
konstutbildning i DDR beträffar har filmen kanske missat att Picasso,
som visas upp som exempel på "dekadens" och "formalism", i
verkligheten var populär också i östblocket eftersom han ansågs
vara kommunist. Utelämnade är också den verkliga Richters många
helt legala besök i väst redan åren före muren, för att kolla in
det senaste i konstväg där.
Som helhet är Werk ohne Autor
en intressant mix av å ena sidan epok och biografi, tätt på
förebilden Richter (som lär tycka illa om filmen), å andra sidan
fantasielement som man kan förlåta, men som lämnar en lite skum
bismak.
Filmen är inte lika helgjuten som von Donnersmarcks genombrott Das
Leben der Anderen (2006) – den avslöjar sig ställvis med
"filmmusik" och flirtar för mycket med osannolika slumper, happy
end och övernaturlig "synskhet". Och den lägger den andra halva
som utspelar sig i Västtyskland i ett lätt parodiskt register som
inte synkar med den blytunga inledningen. Får den stroppiga
"professor Seeband" inget annat straff än att känna lite obehag
inför "Barnerts" målningar, som klärvoajant avslöjar det monster
han är, utan att "Barnert" själv vet varför?
En rolig nörddetalj är att von Donnersmarck har satt Sebastian
Koch, hjälten i Das
Leben der Anderen, att spela den fascistoida
slingerbulten "Seeband" i Werk
ohne Autor. Bägge filmerna har nyligen visats i Yle Teema
och finns just nu på Arenan, Das
Leben der Anderen ännu i flera månader, Werk
ohne Autor till den 1 mars [2021].
Trygve Söderling
Relaterat:
▶︎▶︎
Fantasi
och tendens i ”Chernobyl”. Den berömda miniserien gör
det sovjetiska samhället 1986 flera grader mera exotiskt,
omänskligt och bisarrt än det var – i samma anda som kalla krigets
sci-fi-alster. ("Kulturdebatt", Hufvudstadsbladet 9.1.2020)
|