Publicerad i Nya Argus 12–13 / 2021
|
Filmhörnan:
Fröken och huliganen
Aleksandra
Rebikova och Vladimir Majakovskij i Барышня и хулиган (Fröken
och huliganen), 1918
Det är verkligen
revolutionspoeten Vladimir Majakovskij himself som är
”huliganen” i denna kärleksfullt överdrivna stumfilm från 1918. En
ung lärarinna anländer till sitt nya jobb på landsorten, hon
sätts att undervisa en klass med stökiga pojkar och vuxna män.
Oväntat dyker huliganen upp i klassen – en stroppig typ med ett
hånfullt leende och rysk skjorta. Han har spanat in den söta
lärarinnan och när han skriver i läxboken ”Mademoiselle, jag
älskar er mycket” river hon förskräckt sönder häftet.
Orolig och kär fortsätter huliganen stalka lärarinnan. Han
ansätter henne ute i terrängen, kysser hennes mantelfåll, försöker
också gå handgripligt till väga, finner sig surt i att bli
avvisad. Han slänger sin jacka för henne att trampa på när hon ska
gå över ett dike – olycklig kärlek har gjort huliganen
ridderlig.
I samlad tropp attackerar klasskamraterna huliganen, misshandlar
honom, någon drar kniv. Slutscen, på huliganens dödsbädd:
lärarinnan böjer sig ner och kysser honom.
Majakovskij ska ha skrivit
och/eller medverkat i åtminstone fyra filmer, men bara denna finns
bevarad i sin helhet. Trots de stora känslorna och det ödesdigra
slutet är tilltalet oftast farsens. Men vi har också det
dokumentära: som alltid på bilder och i film från annan tid eller
plats är kläder, interiörer och exteriörer (skolhuset, en krog,
ett dansande par, en vedhuggande gumma) lika intressanta som
huvudintrigen. Och klassrumsscenerna påminner oss om att
alfabetiseringen, också av den vuxna befolkningen, hörde till
bolsjevikregeringens första stora utmaningar.
Tekniskt sett innehåller Fröken och huliganen ett par
intressanta dröm- och hallucinationsscener. I en expressionistisk
skräckvision ser lärarinnan sina elever attackera henne i form av
jättebokstäver. Den förälskade huliganen å sin sida tycker sig se
lärarinnan, i genomskinlig spökgestalt, komma in på krogen och
dela ut blommor – åt andra, men inte åt honom. På hemvägen ser han
henne titta fram bakom tre av träden i skogen, som en klonad
huldra …
Cinematografin befann sig under 1900-talets början i
utforskningsskedet, dubbelexponering och andra trick som tekniken
inbjuder till prövades gärna i detta nya medium, ”lefvande
bilder”, som redan i sig var ett fantastiskt spektakel.
Trygve Söderling
Барышня и хулиган
(”Fröken och huliganen”), 1918, regi Jevgenij Slavinskij, scenario
och regi Vladimir Majakovskij, efter Edmondo de Amicis La
maestrina degli operai (1895), 44 minuter.
|
Publicerad i Slammerarkivet 12.12.2021 |