Kapitalism
och kommunism: två stackars missförstådda
De två orden står för
motsatta idéer, men bägge börjar på ”k” och slutar på ”-ism”. Ett
annat gemensamt drag är att bägge används slarvigt.
Högerns ideologer framställer kapitalism som en synonym till fria
marknader, trots att kapitalen mer än gärna saboterar marknaden.
Samma ideologer använder ”kommunism” som en synonym till ”stater,
partier och rörelser som kallar sig kommunistiska”. Ändå skulle få
gå med på att alla stater som kallar sig till exempel
”demokratiska” också är demokratier i verkligheten.
Dagens Kina blir inte ”kommunistiskt” i någon vettig bemärkelse
bara för att det styrande partiet kallar sig kommunistiskt. Lite
skarpare samhällsanalys än så har man rätt att vänta sig.
”Kommunism”, i bemärkelsen gemensamma, fritt tillgängliga
resurser, har vi bättre exempel på på närmare håll än i Kina.
Vägar, bibliotek, utbildning, vård, public service och natur
(allemansrätten) är ”allmänningar” som kapitalen kastar trånande
privatiseringsblickar på (”vinst på välfärden” etc). Bitar av dem
har vi i flera fall ändå lyckats behålla i allmän ägo, eftersom
denna ”kommunism” är så populär.
Vardagskommunismen är praktisk och effektiv; att ta betalt för
till exempel bashälsovård, bibliotekslån och rundradioprogram är
förstås möjligt, och på sitt sätt ”rättvist”. Men skapar samtidigt
klyftor och onödig byråkrati.
I en essä
i Hufvudstadsbladet, första maj 2021 hävdade jag att
familjen är samhällets kommunistiska grundenhet, eftersom hemmet
är en gemensam plats där man ser snett på den som roffar åt sig en
överstor andel av innehållet i kylskåpet.
Försvar för och utvidgning
av allmänningarna nämns ett par gånger i Ny Tids förra
nummer (9/2023) på temat ”Alternativ till kapitalismen”. En del av
temaartiklarna visionerar om ”delningsekonomi” och ”gåvoekonomi”,
det vill säga flummiga varianter av den policy jag här har kallat
”kommunism”.
Också ordet ”kapitalism” används ofta flummigt, som ett
allomfattande, diffust spöke att skrämma barnen med. Ändå är
innebörden enkel: att kapitalen styr i frågor där vi borde
bestämma själva.
Kapitalism är i första hand ett bristtillstånd, på samma sätt som
”djungelns lag” är det: något som varje civiliserat samhälle
strävar till att övervinna. Djungelkapitalens makt har som vi vet
katastrofala resultat för t.ex. vår hälsa och inte minst klimatet.
Bland annat för att varje enskilt kapital drömmer om att uppnå
monopol och manipulera marknaden – sabba våra valmöjligheter. De
talar gärna om att vara bäst i sin bransch, men i verkligheten
handlar det lika ofta om att lura konsumenterna, muta staten och
sabotera spelplanen för konkurrenterna.
Det är intressant att Hbl:s ledarskribent Torsten Fagerholm
välkomnar EU:s reglering av Apples och andra megaföretags
konkurrensfientliga tricks (16.9), bara för att ett par dagar
senare (19.9) återfalla i sitt vanligare spår, onyanserad kritik
av alla statliga ingrepp. Stat eller inte, hur vill han ha det?
Trygve Söderling
Relaterat:
▶︎ Vardagens
kommunism är praktisk, populär och effektiv. Gratis
covid-19-vaccin åt alla är ett av många exempel på
vardagskommunismens fördelar. Andra exempel är talko, bibliotek,
vägnät, grundskola och allemansrätt. Vad man än kallar sin
policy är det viktigt att försvara och utvidga allmänningarna.
(Essä, Hufvudstadsbladet
1.5.2021)
▶︎
Efter
kapitalismen. Enligt Paul Mason har systemet nu nått sin
gräns: kapitalismen klarar inte längre av sina inre
motsättningar. Dags att höja blicken. (”Kommentarer”, Nya
Argus 5–6/2016)
▶︎ Tankar
om S, R och K: om orden socialism, revolution och
kommunism. (Kolumn, Ny Tid 17.8.2012)
|