’Lacanska’ läsningar av Södergran, Frostenson, Tove
Jansson…
Ur
könets ljus
Det intressanta med
hatifnattarna i muminböckerna är ju att de är så mystiska,
man vet bara att de dras till åska och elektricitet och att de
seglar omkring i flockar och lever, som det heter, "dålighetsliv".
”På den tematiska nivån”, skriver Ebba Witt-Brattström i
en text om Tove Jansson, "representerar dessa
kondomliknande varelser den icke domesticerade delen av
[mumin]pappans sexualliv och därför censureras hans eskapader med
hatifnattarna i memoarerna i enlighet med muminmammans önskan:
’Streck, streck, streck … (Men roligt hade jag.)’"
Men också mymlornas sexliv tar sej anarkistiska uttryck, noterar
Witt-Brattström, och ”här går Tove Jansson i polemik med Freuds
uppfattning att libidon är manlig”. – ”Snälla mamma, har du gjort
nya nu igen” beklagar sej Mymlans dotter när hon presenteras för
sitt artonde eller nittonde lilla småsyskon. En mymla är alltså en
ohämmat promiskuös person, och enligt en anteckning av Tove
Jansson själv betyder "att mymla” samma sak som ”att älska” på ”en
viss finlandssvensk slang”.
Det är förstås skikt som de här som gör Muminsviten till så
utpräglade vuxenböcker, trots att man också som barn tyckte om
dom. Den speciella kryddan i Tove Janssons muminsamtal med läsaren
är att en massa lite tabubelagda saker sker tillsynes oskyldigt,
framför ögonen på ett barn, som tycker det är helt självklart
t.ex. att somliga varelser är homsor – vad nu det kan vara för
figurer.
Samtidigt som Mumin infantiliseras i TV, kommer det alltså nu ut
allt ’vuxnare’ analyser av urtexterna, Tove Janssons böcker.
Nyligen var det teologen Barbro K Gustafssons doktorsavhandling om
post-mumin-böckernas homosexuella motiv och om filifjonkors
problem (se rec. i Ny Tid 4.3.) Och nu senast alltså en
psykoanalytiskt inriktad uppsats i Ebba Witt-Brattströms
essäsamling Ur könets mörker.
Witt-Brattströms djärva tes är att hela muminvärlden är en
sublimering av ett slags primalscen som finns beskriven i en
novell i Bildhuggarens dotter: dottern är lyckligt insnöad
i ett hus tillsammans med sin mamma, dom går omkring i nattlinnen
hela dagarna och leker björnar. Idyllen i dalen står alltså för en
modersbundenhet, som riskerar att bli alltför stor och kvävande
och först i den sista muminboken, Sent i november, lyckas
homsan Toft analysera sej ut ur den – för övrigt samma år, 1970,
som Tove Janssons riktiga mamma dör.
Själv skulle jag här, apropå insnöade hus, ha dragit in boken Trollvinter.
För det är ju där Tove, eller Mumin, redan 1957 hittar ett slags
alternativ modersauktoritet, Too-Ticki, hon som är vaken under
vintern medan mamman sover och som inte går i nattlinne utan i
tröja.
Är det sen ett bevis eller ett motbevis? Det viktiga är att Ebba
Witt-Brattström genom hela sin bok slänger fram tolkningar som
känns djärva och öppnande, att hon alltid skapar en stark lust att
diskutera vidare.
Vid sidan av Tove Jansson
visar hon hur det analytiska och feministiska greppet kan kopplas
på den heliga Birgitta på 1300-talet – hon med de
sex-religiösa visionerna där det kan talas om påven som om ett
barn som man ammar – eller på Katarina Frostensons
diktvisioner på 1980-talet av den styckmördade Catrine da Costa,
där biskopen-påven Esaias Tegnérs tal om det rättas seger blir
pladder i vinden.
Ur könets mörker vinklas också nya aspekter på Edith
Södergran. Ebba Witt-Brattström hör till dem som har
protesterat mot Ernst Brunners bokstavliga in-korpo-rerande av
Edith i vad hon ser som en begränsande manlig sex-diskurs. För
henne framstår en annan mans, Gunnar Ekelöfs, poetiska
avståndsförälskelse i Edith som mycket mera androgyn och
produktiv. Som uppsatsen heter, Gunnar + Edith = sant.
Brunner hör för Witt-Brattström väl snarare till den deprimerande
linje som hon ger en smocka i föredraget ”Hur Lars Hård blev Lars
Mjuk” – om hur envist de manliga svenska proletärförfattarna genom
tiderna har råddat ihop klasskamp med privat könskamp. Motivet med
arbetarkillen som ’besegrar’ och slänger bort en överklasskvinna
fanns förresten redan i Fröken Julie och mellan
Strindbergs Jean och Ulf Lundells Jack verkar tyvärr
ingentig ha hänt.
Det här är så att säga vanlig rejäl feministisk litteraturkritik,
men det roliga med Ebba Witt-Brattström är att hon både är
politisk och använder sofistikerad fransk teori, fr.a.
Jacques Lacan och Julia Kristeva – både när hon skriver om
handfasta populära författare (hennes avhandling om Moa Martinson
finns i pocket) och på kvinnor som ofta har setts som lite
svåra och vansinniga och äckliga, kanske isynnerhet av oss män – Birgitta
Trotzig är ett exempel. Det märkliga är ju att äckliga
kvinnliga författare ofta anses äckligare än äckliga manliga
författare som är äckliga på ett intressant sätt (Sartre, Gide,
Bataille, de Sade…) – åtminstone när kritiken,
tolkningsföreträdet, innehas av män.
Nyttan med EWB:s feministiska, psykoanalyserande,
’symptomatiska’, läsningar är de nya vinklar och skikt de öppnar
upp – att de verkligen ger ett skjut åt fantasin. En risk är
förstås sen att litteraturmänskor med dåligt självförtroende nu
igen absolutiserar tolkningarna, i sin stora respekt för allt som
’riktiga’ forskare i andra branscher sysslar med, igen tar t.ex.
psykonauternas sagor alltför mycket på allvar. D.v.s. gör
om efterkrigsmisstaget med den okunniga respekten för
naturvetenskaperna (som byggde på en vidskeplig bild av ’exakthet’
och tillförlitlighet som dom som verkligen kan saken inte alls
upprätthåller). Minns att EWB själv kallar t.ex. sin
’symptomatiska’ Tove Jansson-läsning ’hårdhänt’ och att det som
hennes psykoanalytiska inspiratörer – Freud, Lacan, Julia Kristeva
– sysslar med ju också är en sorts sagor, metaforer (den roliga
men också absurda sagan om kastrationskomplexet, om abjektionen,
om språket som avskiljandet från modern…). Hellre än att fråga om
de här historierna verkligen har ’hänt’ i ett liv eller en bok
borde man se dom som raster som om dom är bra kan få dej att se
mönster du annars missar. T.ex. just för att du är man eller
kvinna.
På tal om det här kan jag själv bidra med ett citat om Edith
Södergran från hennes samtida konkurrent, Jarl Hemmer, som
spådde att den stora massan av läsande mänskor alltid kommer att
stå ”oförstående och ruskande på huvudet” inför Södergrans
diktnings ”förtrollade trädgård” … ”Någon de mångas folkpark
skall den väl aldrig bli, därtill är den för full av skrämmande
skugga och svidande ljus, av snärjande slingerväxter och blommor
med sjukligt främmande doft”.
Så långt alltså mannen Jarl Hemmer år 1937. Han fick både fel och
rätt, men det är lite som när Ebba Witt-Brattström skriver om vår
samtida Mare Kandre: ”läsare som en gång varit små
flickor upplever… en plågsam men understundom stark hemkänsla.
Manliga läsare tror sig nedstigna till en ännu outforskad krets
i Dantes Inferno”.
Nu kan man apropå Inferno
säga att Dante eller vem som helst säkert hade lärt sej ännu mera
om himmel och helvete om hans guide, Vergilius, hade varit kvinna.
Tyvärr skrivs den akademiska litteraturhistorien fortfarande av
män, om män, trots att det i första hand är kvinnor som läser
böckerna, ofta också skriver dem. Men förstås håller Ebba
Witt-Brattström på att rätta till saken som svensk redaktör för
projektet Nordisk kvinnolitteraturhistoria i fem band som
ska börja utkomma i år.
Vad som oroar mej är vem som nu ska följa ut logiken och skriva
om männens litteraturhistoria, som idag vilar kvar i könets mörker
av glatt omedveten machismo. Ebba Witt-Brattström ger blixtbilder
av hur belysningen kunde förskjutas, hon visar att feminismen är
ett fruktbart grepp och det var ju också Eva som hittade på det
här med kunskapens frukt, med resultatet att vi alla slängdes ut
ur den manliga gudens Paradis som antagligen bara han själv tyckte
att var ett jättetrevligt ställe.
Trygve Söderling
(Texten är en extended dance mix av en "Jag läste
häromdan", Finlands rundradio)
Ebba Witt-Brattström: Ur könets mörker.
Litteraturanalyser. Norstedts, 1993, 240 s.
Relaterat:
▶︎ Södergran,
norrmän och tung industri: Om Kjartan Fløgstads
vindlande roman Grand Manila som till överraskande stor
del utspelar sig i Finland 1918 (Hufvudstadsbladet,
november 2006)
▶︎
Kodord Södergran: Holger Lillqvist i landet som är –
essä om Lillqvists avhandling och om annan aktuell
Södergran-litteratur (Nya Argus 3/2001)
▶︎
Att knåda en katedral – recension av Boel Hackmans
doktorsavhandling Jag kan sjunga hur jag vill: Tankevärld
och konstsyn i Edith Södergrans diktning (Göteborgs-Posten
11.2.2001)
|