Kodord
Södergran
– Holger
Lillqvist
i landet som är –
1. KICKEN. Holger Lillqvists färska Södergran-avhandling (se
hans lectio "Ultraisterna, Södergran och Hemmer" i Nya
Argus 2 / 2001) sätter en ny intellektuell standard för
Svenskfinland. Det känns motiverat att göra åtminstone några
anteckningar till kolossen Avgrund och paradis, en
Kaba-sten på 500 sidor som vi under de följande decennierna ofta
kommer att vilja vallfärda till med skräckblandad vällust.
2. JÄV. Det är omöjligt att låta bli att skriva om Avgrund
och paradis. Men först då en personlig jäv- eller
dopingutredning. Lillqvist är för mig en deltidsbekant som jag
slumpvis ser kanske fem gånger per år. Byta ett ord eller två
vid kopieringsmaskinen.
3. EN REAKTION. ”Sluta såga sönder Södergran” hette ett
inlägg på Hufvudstadsbladets kultursida under rubriken
”Kulturdebatt” (1.3.01). Två ”Edith Södergran-fans sedan
1940-talet” uttryckte missnöje med att poeten görs till ett
”feministiskt teorimonster och en av ständig könspolitisk
seminarieverksamhet upptagen rödstrumpa (feminist)”.
Formuleringarna var tagna ur Peter Lutherssons recension av
Lillqvists bok (Hbl 25.2), visserligen missuppfattad: just det
stället i Lutherssons text var en klumpig insider-hånfullhet,
utan namns nämnande, mot Ebba Witt-Brattströms bok Ediths
jag från 1997. Men några stycken längre fram hade
Luthersson, Svenska Dagbladets f.d. kulturredaktör, sått
tanken att också Lillqvists teoritäta bok pådyvlar objektet,
poeten, invecklade filosofiska idéer:
”Hans Södergran får nämligen dessvärre också
drag av teorimonster och seminarist. Titt som tätt får hon sitta
fördjupad i luntor som hon kanske aldrig bläddrade i eller ens
ägnade en tanke.”
4. FÖR MYCKET? Om jag förstår Luthersson rätt, menar han att
Lillqvist reducerar poeten till en vehikel för sitt eget
teoretiska egotrippande. Min egen bild är den rakt motsatta.
Visst har man sett tungt teorimissbruk av det slag som
Luthersson menar, men just Holger Lillqvist är inte den sortens
diskursheroinist. I och för sig är boken en massiv inramning
till de de fem diktare som står i särskilt fokus. Men dikten
själv är inte hotad, utan sedd. Teorin är där för att öppna
seendet, inte för att påstå t.ex. att Södergran själv i varje
ögonblick gick och funderade på Kants transcendensbegrepp. (Och
än sen om hon hade gjort det – hade det gjort henne till
ett ”monster”?) Lutherssons släng liknar för mig kungens
hjälplösa kritik av Mozarts musik i Milos Formans film:
”Too many notes”.
5. LÄROBOKEN. Själva boken ”Avgrund och paradis” är
givetvis ett teorimonster, ifall man bara hade tänkt sig en
avkopplande stund i hängmattan. Men då är vi snarare inne på
läsarens planhalva. Den läsare som står ut med mera lärdom än
han eller hon klarar av har här mycket att hämta.
Läsarreaktioner som de i Hbl är däremot illavarslande, eftersom
de tyder på att humanistisk forskning inte är speciellt bra på
att förklara vad den gör. (En del inslag i kulturchef- eller
Widén-debatten i Hbl för ett år sen pekade åt samma håll: att
akademiker är hemska.)
6. BRÄNNA PÅ BÅL. Demoniseringen av intellektuella strävanden –
i den mån såna nu finns – får flankstöd av börsnyheterna och en
del rakryggade medborgare skulle tydligen helst bränna allt som
luktar ”teori”, alltså tankar, på bål. I en värld där allt fast
förflyktigas uppmanas litteraturforskaren att slänga den
analytiska sågen, låt oss åtminstone ha våra kära diktare i
fred. Förstås är protestanterna själv mängda med undermedveten
teori, gammal teori, men den är de helt nöjda med. Svenskfinland
är inte bortskämt med mera krävande tankar och Holger Lillqvists
bok hamnar, som det undantag den är, genast i skottlinjen.
7. FÖRST SOM SIST. Att se Edith Södergran inte som den första
utan som den sista är den kanske enklast kommunicerbara tesen i
Avgrund och paradis. Variant: inte (enbart) den första –
modernisten – utan (också) den sista romantikern. Det som kan
låta som ofruktbar definitionsexercis (i stil med att räkna
änglarnas revben) visar sig vara en viktig ”öppnare”. En öppnare
av det slag som kan ladda en läsning, ett forskningsprojekt.
8. ÖPPNAREN. Om något måste ”öppnas” tyder det på att det varit
”slutet”. I det här fallet: förbindelsen bakåt. Viktigt och en
smula pikant är Lillqvists påpekande att bl.a. Rabbe Enckell,
när han skrev om Södergran, med- eller omedvetet undvek de
symbolistiska spår som ledde fram till Södergran – av den enkla
anledningen att de spåren skulle ha lett fram också till honom
själv. Istället för den konservativa litteraturgurun Harold
Blooms term anxiety of influence borde man kanske här
tala om anxiety of revealing the influence.
9. MAKE IT NEW. Samma mörkande ägnade sig Hagar Olsson och
Helena Södergran, poetens mor, åt när de förnekade alla slags
inflytanden från t.ex. romantik eller ryssar. Det är begripligt
att den grupp av outsider-författare som ultra/quosegoisterna
var grep den feta chansen att konstruera sig – och småningom
”modernismen” (länge var termen ”expressionism”) – som något
fullständigt nytt och oerhört, ett brott med alla traditioner.
Nyheter var ju på modet, på den tiden – film, socialism,
telefoner och k-pistar – och det hade varit riskabelt att verka
ny bara sådär halvhjärtat.
10. BACKA UR KÄTTEN. Här ansluter sig Lillqvist alltså till den
rådande trenden att – i viss mån – ”dekonstruera” modernismen.
Eller, vilket kanske är samma sak, göra det klarare hur
”konstruktionen” gick till när det begav sig. Johannes Salminen
kritiserade redan på 60-talet det raseri med vilket Hagar Olsson
försökte ”skydda” Södergran från Jarl Hemmer. Uppfostrade som vi
är med en modernistisk segrarnas historia ”vet” vi att Hemmer
hörde till ”fel” läger. Men när Lillqvist backar filmen till den
romantiskt-idealistiska bakgrund de hade gemensam, blir det
förbjudna samförståndet helt begripligt. Södergrans förbluffelse
över kollegernas distinktionspanik (”Varför gick Ni så lös
på Hemmer? Intresserar mig i högsta grad att veta.”)
bär på ett viktigt budskap. Konstruktion kräver distinktion.
Konstruktionen av ”modernismen” krävde sina offer. Men
Södergrans ur Diktonius’ och Olssons synvinkel otaktiska
Hemmer-diggande påminner oss om hur skakiga alla ism-byggen är.
Särskilt innan de blivit självuppfyllande och grinden till
grupp-kätten slagit igen.
11. AVFÖRTROLLNING. Spår har alltså sopats igen, med
modernistiska kvastar. Är hela modernismen bara en bluff, en
”konstruktion”? Det säger ingen, troligen kan vi leva någorlunda
väl med också detta virriga epokbegrepp. Däremot kan en mindre
absolut, ursprunglig och ”magisk” bild än modernisternas
självförståelse (liksom en mindre ”finlandssvensk” bild) ge
utdelning, öppna upp andra kvaliteter än de som hittills pekats
ut. En viss ”avförtrollning” (Entzäuberung) kan vara
vägen till en ny och djupare förtrollning. Holger Lillqvists
hemska ”söndersågning” kan också försvaras som rekonstruktion.
Ifall den behöver försvaras.
12. RUBRIKEN. Undertiteln till ”Avgrund och paradis” är nästan
lika lång som boken är tjock: ”Studier i den estetiska
idealismens litterära tradition med särskild hänsyn till Edith
Södergran”. Även om Södergrans namn på pärmen liksom i
sista sekunden fått några diskreta procent större typgrad än
resten av den texten, står hon logiskt sett ändå sist.
”Idealism” och ”tradition” är huvudorden, med Södergran först på
bronsplats – om också ”med särskild hänsyn”. Det förbluffade
kanske oss som länge haft för oss att Lillqvist ”håller på med
Södergran” (som det så vackert heter). Varför berättade han
aldrig att han i själva verket håller på med den estetiska
idealismens litterära tradition?
13. FEM FINNER EN SKATT. OK, det berättade han säkert, det var
bara ingen som hörde på. Och titeln är inte helt omotiverad: det
är en bredare flod än de flesta Lillqvist styr ut på ombord på
m/s Södergran. Halva färden, halva boken går långt uppströms,
till källor som Moritz, Kant, Schiller. Den estetiska idealismen
tornar här upp sig (ytterligare tornad av Schopenhauer plus
Nietzsche som Södergran bevisligen läste), ett jättelikt moln
med påskriften ”DET SUBLIMA”. Men andra halvan av boken, av
resan – och det är lika viktigt – tar oss förbi Raivola, neråt
floden, till södergrandiggarna Björling, R.R. Eklund, Gunnar
Ekelöf och Harry Martinson. Fem finner en skatt: fyra män, alla
(som det det visar sig) med ett mycket aktivt förhållande till
en och samma kvinna. Och beaktar man några andra av bokens
huvudfigurer – t.ex. Stagnelius, Lukács och Hans Ruin – är man
snabbt uppe i sju, som i sagan om Snövit.
14. POLITIK. Peter Lurherssons kritiska tråd i recensionen, den
om ”teorimonstret”, ledde vidare till politik: stupar inte den
estetiska idealismen, tema för Lillqvist och fascination för
Södergran, snabbt mot folkförakt, förakt för svaghet och en Übermensch-attityd?
Luthersson
ställer alltså frågan som om han just kommit på den och
Hbl-läsaren ges intrycket att där fick Lillqvist minsann något
att fundera på:
”Jag menar att Lillqvist tenderar att underskatta
eller smussla undan ett aktivistiskt drag hos Södergran. […] Här
dväljs något obehagligt. Till det tidstypiska hos Södergran hör
protofascism.”
Läser man däremot avhandlingen, så är
dikt och politik-problematiken inte alls undangömd; i den andra
halvan av boken kan den till och med kallas ett ledmotiv. Molnet
Det Sublima börjar efter världskrigen misstänkt likna kanonrök –
kanske t.o.m. ett svampmoln – och de fyra manliga efterföljarna
brottas alla, på var sitt sätt, med att hantera den estetiska
svetslåga de själva både dragits till och svett vingarna på. Ett
av lågans namn är för dem Södergran.
15. HYBRISPOESIN. Det sublima och transcendenta hade visat sig
vara en effektiv drog – kanske också en smärtstillande,
åtminstone i Södergrans fall – men frågan var om man kunde
rekommendera den för allmänt bruk. Skulle inte folk missförstå
poeternas visioner – ”hybrispoesin” (Ekelöf) – och börja
tillämpa dem också i verkligheten? ”Sångens anda är kriget”,
skrev Södergran stolt. Men kan man isolera det poetiska språket
till det transcendentas tänkta sfär – ”det där var ju bara
inompoetiskt”? Hamnar inte sångerskan, hur hon än vänder sig,
snabbt i ett ansvar för det verkliga kriget? Inte så att Septemberlyran
skulle ha ersatt Fänrik Stål i militärakademin – till
det är den alldeles för utflippad – men frågan om det som
Luthersson kallar Södergrans protofascism tränger sig självklart
på, i en tid där andra värderingar åtminstone skenbart är
officiella och Jürg Haider bojkottas av EU. Starkast hittills
trängde den sig på i Tua Forsströms kritiska Södergran-essä ”Den
heta villan” i antologin Författare om författare
(1981):
”Om man vill tänka den tanken, tvingas man nog
med tungt hjärta inse att Ediths inutitivt tillkomna
tankediktning ligger närmare till hands att användas i
fascistiskt än i demokratiskt syfte. Till råga på allt hade hon
sitt vilda handlingsbehov, hon ville ingripa i världsskeendet,
’tog på sig sin del av ansvaret för mänsklighetsutvecklingen’
(Hagar). Undrar hur hon hade varit rustad att följa
’mänsklighetsutvecklingen' i Europa femton år senare?”
Holger Lillqvist är
förstås alltför kunnig om tid och idéklimat, alltför
historicerande för att skriva sina författare den moralen på
näsan. Men att som Luthersson tro att frågan om politiken drar
mattan under hans bok är rena yxskaftet.
16. SKÖNA BRASOR. På ”södergranklubbens” (Björling, Ekelöf
osv.) gemensamma agenda stod nämligen faktiskt – som Lillqvist
formulerar saken – ”romantikens successiva avveckling av
måttlösheten”. Klubben sammanträdde inte, desto mera än att den
litterära offentligheten kan sägas vara ett ständigt
sammanträde. Men det är intressanta korn Lillqvist vaskar fram
ur respektive diktares publicerade matcher med Södergran som
virtuell sparring partner. Ofta förs de maskerat, som R.R.
Eklunds giftiga fundering kring poeterna och kejsar Nero, ”du
alla artisters stormästare”, i Grått och gyllene (1926,
cit. efter Lillqvist):
”Sköna brasor tända också vi, och det är ej en
hop fattiga maktlösa fångar som agera i de skådespel vi låta
uppföra i våra ensamma kammare. Allt levande kött vrider sig
stönande i lågorna, och darrande av iver lägga vi bränderna till
rätta. Omkring höra vi det ropas: se världen är full av lidande,
hjälp till att göra det mindre! Men vi le; hur skulle vi minska
glansen och spänningen i livets enda värdiga skådespel.”
Södergran nämns inte
här, men Lillqvist gör det helt rimligt att hennes dikt
”Apokalypsens genius” (”Brand, rök, lukten av bränt kött […]
/ Mitt är kriget”) kan vara ett av bollplanken för den
eklundska satiren. Eklund såg med andra ord tydligt de ruttna
konsekvenserna, men hans ruelse är ändå (liksom Ekelöfs och
Martinsons) djupt solidarisk med den grund han hade gemensam med
Södergran. ”Eklunds kritik mot den estetiska idealismen sker
genomgående inifrån”.
17. PETTERSSONS AMBIVALENS. Argumentet blir inte sämre av att
Södergran själv gick igenom en liknande ruelse, själv avvecklade
måttlösheten. ”Ej heller vara ledsen för att det knappast
mera kommer dikt av henne; det är ’synd’ nu, isynnerhet hennes
egna saker”, som Diktonius rapporterade från sitt
Raivola-besök i ett brev i mars 1922. Men också i de allra mest
exalterade och nietzscheanska samlingarna finns faktiskt en
ironi och dialektik inbyggd. Det är en grundläggande iakttagelse
som Torsten Pettersson bokförde i en Södergran-uppsats 1995 och
som han senast utvidgat i sin dagsfärska essäsamling Gåtans
namn. ”Jag” i Södergrans dikter är inte ett och samma jag,
snarare en rad roller eller masker. Och hon kan byta mask mitt i
föreställningen, för effektens skull. Som Pettersson skriver (om
Dikter, 1916):
”Bokens ’egentliga’
inställning är då inte det ena eller det andra: varken svaghet
kamouflerad av retoriskt övermod eller självmedveten styrka
tillfälligt dold av ett ögonblick av svaghet. Perspektivet är
dubbelt, kontradiktoriskt spänningsfyllt. Motsatta hållningar
undergräver varandra, men kvarstår ändå i ett prekärt vibrerande
semantiskt tillstånd[…]”
18. EDITHS JAG? Det här är en på sitt sätt självklar poäng, och
en god förklaring till att Södergran poesi bibehåller sitt
intresse. Ändå har förvånansvärt många forskare rätt monomant
riktat in sig på att hitta den enda och ”rätta”
Södergran-positionen. Hitta Ediths jag, som titeln på
Ebba Witt-Brattströms bok från 1997 löd – i singularis. Den
ironiska och ofta oerhört roliga Södergran har därför glidit
mellan fingrarna på uttolkarna, de har strandat med den av
rollerna de tycker om och förträngt de andra. När hon t.ex.
kallar sig ”tempelprästinna”och riktar en rad dikter till sin
”syster” kan det se ut som om den feministiska läsningen var
tryggad. Men på andra ställen i samma samling saboteras en sån
läsning fräckt, t.ex. av utropet ”Varen män!”.
19. FRÅN KVINNA TILL KVINNA. Receptionens skiftningar,
Edith-bildens förvandlingar över tid är intressanta att följa.
Pionjärforskarna Gunnar Tideströms och Olof Enckells (förresten
mycket imponerande) böcker från 1949 har en i dag
lättidentifierad bias; de bägge gentlemännen kände sig
tydligt tvungna att göra Södergran till ett nog så genialt, men
också impulsivt och anti-intellektuellt ”naturbarn”. Någon annan
position för kvinnligt skapande än det spontana och
oreflekterade fanns helt enkelt inte i till handa i deras
föreställda genusrepertoar. Men som Boel Hackman påpekar i sin
Södergran-avhandling Jag kan sjunga hur jag vill var
Södergrans skenbara spontanitet ett hett eftersträvat ideal
bland hennes symbolistiska (f.ö. manliga) förebilder: alla
jobbade de häcken av sig för att verka vårdslösa. Den
”spontanitet” som Tideström och Enckell tolkar som ”kvinnlighet”
är m.a.o. ett medvetet utlagt villospår – och T&E går på det
så det smäller. Liksom Ebba Witt-Brattström betonar Boel Hackman
nu istället den höga nivån på undervisningen i Södergrans tyska
elitskola, dessa flickor var S:t Petersburg-intelligentians wannabees.
Hos Brattström och Hackman blir Södergran med andra ord en
mycket cerebral diktare, hennes Schopenhauer- och
Niezsche-läsning framstår som så gedigen att man t.o.m. börjar
fråga sig om hon själv alls tillförde någonting, eller om äran
paradoxalt nog går till lärofäderna. Gemensamt för
00-talskvinnorna och 40-talsfabröderna är att Södergan-bilden
underordnas var sin tidsbunden syn på genus. Snarare än poesi
blir dikterna lästa som könspolitiska argument.
20. ÜBERWEIB. Den renässans som Nietzsche upplever bland
feminister är över huvud taget en intressant tidsmarkör. I
populärkulturen har filosofen förstås fått dystra konnotationer
efter 1933, inte minst tack vare systern Elizabeths postuma
förfalskningar. Det är liksom inte inne mera att prata om der
Übermensch. Men på ett annat plan är tanken tvärtom
ovanligt aktuell och närvarande i debatten, fast i halverad
form. ”Överkvinnan”, die Überweib, utvecklar sina
resurser, hon startar solarier, hon är gränslöst stark och
okritiskt segerviss. Och det är här den ”starka” Södergran med
sina macho-visioner tågar in – ”vi äro alla krigarinnor,
hjältinnor, ryttarinnor”. I synnerhet mittperiodens
Södergran med Septemberlyran, Rosenaltaret, Framtidens
skugga (en alternativ titel var förresten Titanens
handske).
21. NIETZSCHE TAR PLATS. De här södergrantextena – under
1960-talet obekväma i sitt uttalade förakt för verkligheten, de
”små” mänskorna och vardagens gråhet – finner en oanad resonans
i 2000-talets Amelia-jargong. Kärnan i Nietzsches tanke,
kvinnoreläad av Södergran, finner sin plats när kvinnan (som
slagordet lyder) ska ”ta plats”. Med sin betoning av en
omåttligt ”stark” och intellektuell Södergran är Boel Hackmans
och Ebba Witt-Brattströms böcker nödvändiga korrektiv till den
tidigare lungsotsromantiken och naturbarnsfantasierna. Ändå kan
det, i den nyvaknade Pocahontas-yran, vara skäl att minnas att
Södergran var annat och mera än en glättig girl power-klassiker.
22. GÅ OCH SOVA. Visst ger hon oss rader som är
särartsfeministiska så det skvätter om dem: ”Mannen har icke
kommit, har aldrig varit, skall aldrig bli…”. Men som vi
vet kan hon också inleda ”Jag är ingen kvinna. Jag är ett
neutrum”. Den mångfald av attityder, ironier och
jag-positioner som dikterna prövar, inkluderar också ett vemod
och en sorg som för de kvinnor som tar plats i klippekonomin
eventuellt kan låta ganska o-chica. ”Livet är att vinka ett
kort farväl och gå hem och sova…”
23. GODA VIBRATIONER. Holger Lillqvist är en tillräckligt
driven och öppen lyrikläsare för att inte stanna vid den första
bild, det första ”jag” som en dikt verkar uttrycka. Han
polemiserar också diskret mot en del av t.ex. Witt-Brattströms
mera enkelspåriga läsningar och föreslår kompletterande
perspektiv. Dikten är inte för Lillqvist en rebus eller ett
korsord att lösa en gång för alla, varefter den ”betyder” något
(t.ex. att ”mannen är falsk”). Snarare är dikten då det ”
prekärt vibrerande semantiska tillstånd” som Torsten
Pettersson talar om. Det är synd att Lillqvist inte hänvisar
till Petterssons uppsats eller odlar upp dess ”postmoderna”
tanke om många, konkurrerande och motstridiga ”jag” eller
”själv”. För som Pettersson skriver, är det hos Södergran inte
frågan om ”kast från den ena halvhjärtat omfattade
livshållningen till den andra”, utan om en utstuderad,
dialektisk metod. Själv tror jag att just den här dialektiska
läsarten är det mest fruktbara sättet att ringa in Södergrans
”brahet”.
24. LITTERARITET. Av de tre senaste böckerna om Södergran
– Witt-Brettströms, Boel Hackmans och Lillqvists – är
Lillqvists den som känsligast kommenterar diktens litteraritet,
”hur det är gjort”-aspekten. Det beror på att han är den av de
tre som har mest egentlig litteraturvetenskap under fötterna;
Brattströms och i synnerhet Hackmans böcker är snarare litterär
idéhistoria med dikter som övningsexempel. Nu är ju inte heller
djup kunskap i filosofi och idéhistoria någon bristvara i
Lillqvists avhandling – det hoppas jag att har framgått. Så det
glädjande som händer är att ”söndersågaren” Lillqvist lyckas
smälta samman textanalys med kontextanalys, ”form” med
”innehåll”, på en nivå som man annars sällan ser i det här
landet. Bokens varje sida känns mogen och destillerad.
Förskräckt inser man att där inte ens finns några tryckfel.
25. ÖVERLAPPNING. Södergran blir i Lillqvists händer ett
kodord, ett bankkort som öppnar det stora perspektivet både
bakåt och framåt. Att Ebba Witt-Brattström, Boel Hackman och
senast Torsten Pettersson varit inne och lyft på samma konto
märks inte ens som en brist: tvärtom kompletterar böckerna
varandra. Lillqvist slår inte de andra ur brädet med den
”definitiva” Södergran-tolkningen. I sin recension i Hbl av Boel
Hackmans Jag kan sjunga hur jag vill (10.12.00) antydde
Michel Ekman att Södergran vid det här laget skulle vara ett
ganska avgnagt hundben, som det ska mycket till för att hitta
nya aspekter på. Ett par månader senare kom Lillqvists bok och
var alltså detta ”mycket till”, även om Ekmans förströddhet inte
heller i fallet Hackman var motiverad. Konstigt nog finns det
inte ens mycket överlappning mellan Hackman och Lillqvist, trots
att bägge uttryckligen rekonstruerar de filosofiska tonarter
Södergran skrev i.
26. HACKMAN. Hackmans största enskilda ”fynd” är kanske
betoningen av dels Schopenhauer (Olof Enckell gjorde 1949 mest
av Nietzsche), dels den kontinuitet hon hävdar att finns genom
författarskapet – inklusive ungdomsdiktningen, som hon tar mera
på allvar än de andra. En brist, om man så vill, är att hon
tenderar närma sig hela södergrantexten som som en slags homogen
ordgröt, så att varje hänvisning till t.ex. ”viljan” blir ett
bevis på att Schopenhauers Die Welt als Wille und
Vorstellung (som Södergran läst) är närvarande. Vilken
position tanken tar inom dikten, hur den poetiseras – eller helt
enkelt frågan om det är en bra diktrad eller en dålig – hamnar i
bakgrunden. I längden uppstår alltså känslan att dikternas idéer
nog blir belysta men att de dräneras på sin estetik. Boken är
långtifrån ett ”teorimonster”, ofta är den njutbar, men att
materialet råkar vara just poesi framstår mera som en slump.
27. WITT-BRATTSTRÖM. Ediths jag av Ebba Witt-Brattström
driver med stilistisk och polemisk briljans sin vision om en en
helt ny och stark ”Edith”, en kvinnodiktare som märkligt nog
missats av all tidigare forskning. I verkligheten står förstås
också EWB på jättars axlar, kanske främst Birgitta Holms, men
det är en aning motvilligt hon erkänner åtminstone de manliga
jättarnas föräldraskap. Ibland blir särbehandlingen enligt kön
påfrestande (Hagar Olsson – syster, Diktonius – unken; Eva Ström
– intressant, George Schoolfield – galen). Men det uppvägs klart
av de mycket levande kapitlen om t.ex. de ryska litterära
miljöerna och om den krets av intellektuella europeiska kvinnor
– Södergran var ju en sån – som drogs till ”kvinnohataren”
Nietzsches tankar. Som helhet är ”Ediths jag” den klart
fräschaste och mest inspirerande populariseringen av trender i
den aktuella Södergran-forskningen. I bokpriset ingår en Volvo
Amazon.
28. SPELA UT. Eftersom Witt-Brattström och Boel Hackman skriver
så olika böcker i helt skilda genrer – essä respektive
avhandling – är det en dålig idé att slå dem i huvudet med
varandra. Ändå var det just vad Pär Hellström försökte göra i Upsala
Nya Tidning. när Jag kan sjunga… kom ut.
Underrubriken, ”Boel Hackmans moraliska och intellektuella
seger över den högröstade arrogansen” var adresserad
Witt-Brattström, som av någon utomvetenskaplig orsak tycks
förblinda hälften av den akademiska världen i Sverige till
vansinne. Den moraliske Hellström glömmer i alla fall att nämna
att han själv på bokens första textsida avtackas i egenskap av
handledare för den avhandling han recenserar.
29. SVÄRORDEN. I verkligheten kompletterar de tre böckerna som
sagt varandra. Alla tre har också var sin kritiska udd. Ebba
Witt-Brattström och Boel Hackman underkänner mycket i tidigare
södergranforskning – Hackman för dess metod, EWB för dess genus.
Witt-Brattström ser en ”manlig” konspiration mot den ”verkliga
Södergran” och lösningen blir att byta ut forskarnas kön. Boel
Hackman anklagar snarare den biografiserande metod som hos
isynnerhet Tideström och Enckell stänger in dikterna i anekdoter
och myter. Hon vill med rätta röka ut denna psykologiserande
spekulationsforskning som hon menar att präglar också senare
böcker, av t.ex. Ernst Brunner och Eva Ström. Svärordet i Boel
Hackmans bok är ”biografisk-psykologisk”, och hon svär flitigt.
30. GLÖM? Hennes avbiografiserande strävan är sund, men kan
också vetta mot fundamentalism. När t.ex. Ebba Witt-Brattström
nämner Nietzsche som en ”fadersfigur” för Södergran är t.o.m.
det för ”psykologiskt” för Hackman. I förlängningen liknar det
här en bisarr reklamtext för Witt-Brattströms bok: ”Glöm
bilden av den lungsjuka Edith Södergran som levde isolerad och
skrev dikter”. 1900-talets litteraturvetenskap har mått
bra av att sätta fokus på dikten; nykritiskt, idéhistoriskt,
riffaterreskt, vad ni vill. Men hur långt kan man till slut helt
”glömma” livet och förtränga allt sorgligt? Är Södergrans
”svaghet”, sjukdom och deklassering, idag på något sätt pinsam
för dem som (med rätta) vill framhäva hennes styrka?
31. LILLQVIST. Den kritiska udden i Holger Lillqvists bok å sin
sida är (som sagt) riktad mot ”modernismiseringen” av Södergran,
mot sågen som kapat hennes rötter i ”den estetiska idealismens
litterära tradition”. Att biografisering är en skenväg till
dikterna är däremot för honom så självklart att han inte ens
ägnar någon möda åt att, som Hackman, röka ut den. De
idealistiska temata han följer är många och går inte att göra
rättvisa i en kort recensionstext, och det här är hur som helst
inte en recension. Snarare intresserar det mig var Avgrund
och paradis landar i forskningen och vad den gör för det
intellektuella klimatet i landet som är. Kvantitativt är det
förstås meningslöst att jämföra något annat med den här röda
meteoritstenen, som snarare liknar ett livsverk än en
avhandling. Till omfånget motsvarar den två eller tre ”normala”
avhandlingar, men Lillqvist har nu en gång valt att sammanföra
sina böcker, sitt Gamla Testamente (vägen till Södergran), sin
Uppenbarelsebok (Lukács), sin Höga visa (Ruins Poesins
mystik) och sina evangelier (Björling, Eklund, Ekelöf,
Martinson – de fyra apostlarna).
32. BERGEN VANDRAR. Talar vi i stället kvalitet – och det borde
man göra – är det uppenbart att den här boken i sin
kombinationen av djärvhet och grundlärd grundlighet är en
chockerande men positiv utmaning, med särskild hänsyn till
dagens härjade humanistiska fakulteter. För att ge sista ordet
åt Södergran:
Har icke denna skönhet
legat död bland oss i tusen år?
Som jungfru Snövit sovande i sin kista av glas.
Vi hava vandrat över hennes näsrygg, vi hava trampat hennes
ögonlock…
Nu hava bergen stigit upp och börjat vandra,
bärande solens förfärande boll som en lykta i handen.
Trygve
Söderling
Publicerad i Nya
Argus 3 / 2001
Litteratur:
Holger Lillqvist: Avgrund och
paradis. Studier i den estetiska idealismens litterära
tradtition med särskild hänsyn till Edith Södergran.
Helsingfors 2001
Ebba Witt-Brattström: Ediths jag. Edith Södergran och
modernismens födelse. Stockholm 1997
Boel Hackman: Jag kan sjunga hur jag vill. Tankevärld och
konstsyn i Edith Södergrans diktning. Helsingfors, 2000
Torsten Pettersson: ”Lekarnas lek” i Gåtans namn. Tankens
och känslans mönster hos nio finlandssvenska modernister.
Helsingfors/Stockholm 2001 (utvidgning av ”Edith Södergran:
Patos och ironi” i Holmström (red.:) Fem
par. Finlandssvenska författare konfronteras.
Helsingfors 1995)
Relaterat:
▶︎ Ur
könets ljus: om Ebba Witt-Brattströms ’lacanska’
läsningar av Södergran, Frostenson, Tove Jansson i
essäsamlingen Ur könets mörker (Ny Tid
1993)
▶︎
Att knåda en katedral – recension av Boel Hackmans
doktorsavhandling Jag kan sjunga hur jag vill:
Tankevärld och konstsyn i Edith Södergrans diktning
(Göteborgs-Posten 11.2.2001)