Kulturmannen är
tillbaka.
(Men varför?)
En aktuell men helt
obegriplig rikssvensk diskussion om ”kulturmannen” fick mig att
plocka fram en gammal juttu jag skrev för jämt 19 år sen. ”Könsbyte
utan skavsår – Svenskfinland som kulturmatriarkat”,
publicerad i en konstig festskrift.
Det är kanske ingen dum idé att ibland återse gamla alster.
Håller de? Och om inte, är det för att världen har förändrats,
eller man själv?
Jag minns bra hur texten kom
till, för den innehåller den enda självständiga idé jag någonsin
haft. Det var sommar, liksom nu, jag hade fått en beställning på
en genial essä, och med denna frisedel att tänka slog det mig
plötsligt att en rad viktiga finlandssvenska symbolproducerande
institutioner inom de senaste åren hade fått kvinnliga chefer.
Ingen annan hade, så vitt jag visste, noterat saken. I och för
sig kanske ett sundhetstecken. Eller kanske ett slöhetstecken? Man
lägger inte märke till ens de mest påfallande förändringarna i sin
miljö? Vi saknar ”sociologisk fantasi”? Hur som helst, jag satte
mig vid maskinen och skrev ingressen:
”Det nya kulturadministrativa kvinnoväldet hör
till 1980- och 90-talets mera uppiggande finlandssvenska
trender. Kvinnorna har utan blodsutgjutelse tagit över
institution efter institution. Det som eventuellt kan oroa är
frågan varför männen håller på att bli illitterata, och vad som
händer sen.”
Så var det bara att börja räkna upp empirin.
”Bland annat detta har hänt. I början av
80-talet efterträdde Helen Svensson Thomas
Warburton som litterär chef på Holger Schildts förlag. Några år
senare följde Söderströms förlag exemplet: Marianne
Bargum flyttade in efter Johannes Salminen. I
Österbotten inledde Maria Sandin
(tillsammans med Roger Jacobsson) ett profilerat redaktörskap på
dittills manliga kulturtidskriften Horisont. Och inte minst:
inom Svenska folkpartiet överlät Levi Ulfvens partiets fond
(Svenska kulturfonden) åt Gunilla Hellman.
Det slående med de här maktskiftena är dels
deras samtidighet, dels att alla tronföljerskorna är pionjärer –
första kvinna på posten. 80-talet var inte bara spekulerande
yuppiepojkar, det var också de kvinnliga kulturchefernas D-day.”
Inom två andra viktiga media hade invasionen skett redan
tidigare, konstaterade jag: på Hufvudstadsbladet hade Tuva
Korsström efterträtt Ebba Elfving som kulturchef och
på Riksradion (idag Radio Vega) innehade sen länge ”plejaden ur
68-generationen, Carita Backström, Barbro Holmberg, Cita
Reuter, Kristina Rotkirch och Caterina Stenius” en
”exklusiv ställning bland våra mest nyanserade antenner till den
s.k. seriösa kulturen”.
Intressant i sig. Men detta
är ju yesterday’s papers. Hur är det idag?
En kollationering nu 19 år senare ger vid handen bland annat:
1) att Gunilla Hellmans era i Kulturfondens ledning blev
kort: hon manövrerades ut av herrarna – snabbt och, enligt
uppgift, fult. Att posten sedan dess igen har varit vikt för män
kan kanske förklaras med att Fonden är en så nära integrerad del
av Partiet, som fortfarande, 2014, aldrig haft en kvinnlig
ordförande.
2) att förlagen blev Förlaget, och att dess litterära chef
idag är Tapani Ritamäki. Resten av redaktörerna för den
skönlitterära utgivningen är kvinnor, och en av dem, Sara
Ehnholm Hielm, kan sägas fortsätta i Thomas Warburtons
fotspår genom att ”vid sidan om” skriva landets bästa filmkritik i
Hbl (Warburton skrev landets bästa teaterkritik i Nya
Argus).
(På det administrativa planet kan man notera att Mari Koli
(som har litterär utbildning) i våras efterträdde Barbro Teir
(utan sådan) som Förlagets VD. Det var Teir som 2011 fick
order från ägarna att integrera det sjunkande skeppet Schildts,
vars manliga VD fick smyga ut i kulisserna.)
3) På Hbl efterträddes Tuva Korsström av Philip
Teir, som i sin tur nu i höst efterträds av Fredrik
Sonck, ex-Ny Tid. Litteraturredaktör är Pia
Ingström, som tog över efter Gustaf Widén år 2000.
4) Den kulturella ”plejadens” imponerande roll på
Riksradion 1995 spelas i dagens Radio Vega av fr.a. Gungerd
Wikholm och Tomas Jansson. Eftersinnande och
analytiska långprogram görs också av Sebastian Bergholm, Mi
Wegelius, Johanna Grönqvist, Viktor Granö med flera.
5) Nora Hämäläinens tid som chef för Ny Tid
är en epok för sig, och lika briljant fyllde Fredrik Sonck
hennes skor. Tack vare dem, och många andra, är Ny Tid en
av de centrala finlandssvenska kulturinstitutioner där relationen
T>F (mera talang än fyrk) uppvisar det högsta värdet.
(I SFP-sfären gäller motsatsen.)
Märker ni? Det blir allt
mera ointressant att tala kön, och det är viktigt med person. Med
andra ord: det är som det ska vara. Om jag 1995 oroade mig för att
männen helt överger kulturens skepp – men ändå behåller makten
över det, via fjärrkontroll (fonderna, fyrken) – så har vi idag
återigen män lite här och där, också på såna kulturposter som
kräver kompetens.
Proportionen män-kvinnor kan vara fifty-sixty, eller nåt annat,
men framför allt: ingen bryr sig.
Att räkna procent är så 1995.
Det är väl bara inom den finlandssvenska teatervärlden som
kvinnorna aldrig lyckades ta över rodret. Med åtföljande bittra
debatter.
Och det är kanske där landet Sverige fortfarande ligger och
stampar – om inte i verkligheten så mentalt. Var det därför
debatten om ”kulturmannen” alstrade så mycket varm luft och
förvirrade känslor? Sveriges besatthet av kön och kränkthet är
väldig. Men framför allt är temat ointressant.
Så i Svenskfinland är allt
väl? Eller?
Nja. Här är det dags att komma till analysen.
1995 skrev jag:
”Skredet av kvinnliga utnämningar på
kulturadministrativa poster är förstås produkten av två
sinsemellan motstridiga krafter. Dels ökar kvinnornas specifika
vikt i det officiella samhället. Dels minskar kulturens.
Någonstans halvvägs möts trenderna.”
Hur är det där idag? Kvinnliga ministrar, ja, men å andra sidan
är ”kvinnans
euro” fortfarande 90 cent och mannens 1,10. Hur det är med
kulturens ”specifika vikt” är lika svårt att säga, men jag tycker
nog att jag 1995 gjorde mig skyldig till samma slentrianmässiga
undergångstänkande som jag så ofta bedriver idag. Å ena sidan
finns det inga kulturprogram alls i TV längre. Å andra sidan mår
litteratur och teater rätt bra (det bedrivs på nytt t.o.m.
forskning i ämnet, efter en mycket lång paus).
Och trots att vi kritiker hela tiden tycker oss se kritikens
totala förfall och kulturens sorgliga död, finns det inslag av
kultur och kritik t.o.m. mitt i all flödesjournalistik. Kulturen
upphör inte nödvändigtvis bara för att den muterar, byter form,
transmogrifieras, bloggifieras… vi har slutat läsa latin i
gymnasiet men det finns (kanske) ett liv också efter latinet.
Två sociologiska faktorer
saknades i min analys 1995. Dels: orsaken till att det
finlandssvenska kulturlivet feminiserades snabbare än resten av
världens var att det inte är så viktigt.
Dels: prekariseringen var inte ännu 1995 den massiva
trend som ingen idag kan undgå. Att ”allt fast
förflyktigas” (Marx, 1848) och inte minst, att alla fasta jobb
försvinner, är en central styrningsmekanism i den nyliberala,
postmoderna, senkapitalistiska värld vi lever i. Fast
kultursektorn har alltid varit ganska prekär; det nya är att nu är
alla andra sektorer det också.
Och kanske är det därför vi nu ser männens återtåg till den
finlandssvenska kulturens högborgar, som vi 1995 såg ut att ha
flytt hals över huvud.
Nu behövs vi inte någon annanstans heller.
Trygve
Söderling
Fotnot och bakgrund: min essä från 1995, ”Könsbyte
utan skavsår – Svenskfinland som kulturmatriarkat” kan
läsas i sin helhet här i Slammerarkivet.
|