Jörn
Donner (1933–2020)
Den gamla historien om
Jörn Donner och Mannerheim-statyn är på många sätt
betecknande. Under mitten av 1950-talet går debatten het om
var i Helsingfors det blivande hjältemonumentet ska placeras.
En ung Jörn Donner föreslår att det ska placeras på hjul, med
häst och allt, så kan hela ekipaget enkelt flyttas till den
plats man för tillfället finner lämpligast.
Det skämtet var tillräckligt stötande för att få Nylands
Nation att utesluta Donner ur sina rullor. Vilket säger lika
mycket om studentnationen, 1950-talet och marsken-kulten som
om Donner. Förmågan att provocera – med i sista hand mycket
enkla medel – fanns alltså redan hos cirka 20-åringen. Och jag
tänker mig att en förmåga att se praktiska lösningar på till
exempel logistiska problem kan ha bidragit till den senare
Jörn Donners effektivitet som filmproducent och -regissör.
Också i den verksamheten ska mänskor och grejer – ibland även
hästar – flyttas omkring, på hjul eller annars. På samma sätt
som Donner själv var unikt mobil mellan genrer, länder,
partier, projekt och generationer.
Ny Tids läsare
har förstås ofta läst i bladet att Donners journalistkarriär
började som sportreporter på Ny Tid (liksom för övrigt
även poeten Gösta Ågrens). Vid tiden för OS i
Helsingfors 1952 var Donner 19, men hade redan året innan,
1951, debuterat med novellsamlingen Välsignade liv!.
Titeln och utropstecknet är typiska för detta tidiga stadium
av Donner, där han förutom sportreportage publicerade
brinnande pacifistiska debattinlägg i Ny Tid och gav
ut noveller i en högstämd stil som är mera lik den 40 år äldre
vännen och kollegan Hagar Olssons än den coola,
elliptiska, kolumnistiska Jörn Donner-prosa som vi bättre
känner till och identifierar honom med. Den stilen hittade han
fram till kring 1958 med sitt första riktigt lyckade verk,
essäboken Rapport från Berlin.
1951 hade en 18-årig JD också,
förutom novellerna, startat en litterär tidskrift som
fortfarande känns fräsch och unik. Till historien hör att Borgåbladet
hörde talas om tidskriftsplanerna, anade oråd och
varnade – redan innan det första numret av Arena utkommit
– sina läsare för kommunisten Donners kommande försök att
infiltrera kulturen. ”Mörkmän i farten” lydde rubriken.
Arena bestod av texter och presentationer av inhemska
och internationella författare. Minimalistisk layout, inga
bilder, inget tjafs: den här tidskriften skulle vara lika
omöjlig att ge ut idag som den var då. Donner höll igång den i
tre år, på två språk – en årgång gavs ut parallellt på svenska
och finska – och hann ändå inte uppnå dåvarande
myndighetsålder, 21 år, före nerläggningen. Därför står den
tre år äldre skolkompisen Christer Kihlman som
ansvarig utgivare.
De två Norsen-gymnasisternas program-, debatt- och
ledartexter i Arena är trevande, famlande, virriga, de
förråder att ingenderas främsta anlag låg riktigt åt det
hållet. Resten av innehållet (där många äldre kollegor kommer
till tals) är riktigt intressant och har en vänsterprägel som
tydligt skiljer Arena från den jämnåriga,
finskspråkiga Parnasso.
(Intresserade hänvisas till min
uppsats ”En annan värld – här hemma”, Historiska och
litteraturhistoriska studier 86, 2011)
Bland
Jörn Donners många romaner tycker jag de två om hans tid i Ny
Tid-kretsen hör till de bästa: Jakob och friheten
(1978) och Far och son (1984, Finlandia-prisad).
Kanske av privata skäl (jag har ju själv senare hängt på
bladet), men porträttet av legenden och Snusmumriken Atos
Wirtanen (”Viking Sund”) som chefredaktör är festligt
med sin okuvliga optimism och – börjar den unge Donner (”Jakob
Anders”) småningom allt mera anse – världsfrånvändhet.
”Jakob insåg att han satt med en drömmare, som
inte ville vidkännas verkligheten. Jakob hade delat dessa
drömmar så länge att han inte var fri från förtrollningen. han
kände ingen, som tänkte mindre på sin egen person än Viking
Sund. Saken gick alltid före, vad saken än kunde vara, att
låna ut pengar, när han själv hade kontanter, att arbeta
gratis för det han trodde på […]” (Far
och son)
Verklighetens unge Donner vänder sig till världen, reser och
skriver. I en tjock roman från 1955, Jag, Erik Anders,
tar frilansjournalisten Erik bussen till en bruksort och
konfronterar en finlandssvensk sågverksägare kring en
permittering. Reser sedan ut i Europa och rapporterar om
politisk organisering i en större värld: Italien, Berlin,
Budapest. Betraktad som roman är boken valhänt, formlös –
trots resandet är den liksom inte på väg någonstans – men
stoffet är ändå ett spännande undantag i en annars inåtvänd
finländsk 1950-talslitteratur.
Av orsaker som de här blev jag ganska imponerad av den unge
Jörn Donner när jag under 1970-80-talet upptäckte vem han
varit, och bland annat recenserade Far och son i Ny
Tid. Det låg alltså nära till hands att försöka
diskutera 1950-talets Donner med 1980-talets Donner i den
brevväxling som publicerades 1986 i antologin Rockad.
(idén till brevboken kläcktes av Kjell Westö, som
själv korresponderar med Johan ’Seppi’ von
Bonsdorff; övriga par är Merja-Ritta Stenroos/Claes
Andersson och Tapani Ritamäki/Merete
Mazzarella).
Skribenterna
i brevboken Rockad,
från vänster Ritamäki, von Bonsdorff, Söderling, Andersson,
Westö, Stenroos, Mazzarella och Donner.
En dag sommaren 1985
tog jag alltså bussen till Norra kajen för ett första möte med
Donner själv. Det visade sig att JD Productions var inhyst i
en gul stuga inne på gården, en oväntat hippieaktig kontrast
till den högborgerliga adressen. Minns också att jag var
ganska darrig i byxorna, star struck, även om det tog
emot att medge. Då som nu. Den speciella auktoritet, karisma,
attityd som omgav Donners person har många vittnat om,
inte minst kvinnor. Och i synnerhet för unga män var (är?) han
självklart en oslagbar stil-ikon, även om det lite paradoxalt
hör till denna stil att inte erkänna auktoriteter. Unga
wannabe-Jörnar som med- eller omedvetet försöker vara lika coola
dyker upp både här och där, oftast med bedrövliga resultat
eftersom dessa unga män saknar både den självironi och den
bildning som gav Donners berömda arrogans innehåll och
mening.
Den eleganta provokationen är en svårare konst än att bara
slänga in ett ”skit” i ett samtal. Utan en Donners precision
och sinne för situation blir det bara fånigt.
Det blev ett samtal och en brevväxling, även om Donner i
något skede blev sur och hotade dra sig ur hela boken – kanske
var det ”alternativförlaget” Boklagets amatörmässiga släpighet
som krockade med JD:s maniska effektivitet? Det visade sig i
alla fall ganska lätt att övertala honom att fortsätta, i
telefon hänvisade jag till att det skumma bokförlaget ändå
redan hade klarat av att ge ut 46 titlar. Donner ställde också
upp på gruppfoto utanför en kinarestaurang på Södra Esplanaden
(”Jag vill ha Pekinganka”) och senare en pressrelease. Bokens
omslag var enligt honom en ”skitpärm” och i Hufvudstadsbladet
sågades boken av hälften av de två recensenterna,
rubriken lydde ”En bukett pingstnarcisser”.
Plats för
självrannsakan: var boken bara en egotripp och PR-grej? Jag
minns brevväxlingen med Donner som en haltande dialog, jag
minns det som svårt att få svar på de krokar jag kastade ut –
framför allt kroken om den 50-tals-Donner som jag var nyfiken
på. Varför lämnade du socialismen och arbetarrörelsen? ville
jag veta, även om jag inte ställde frågan med just de orden.
När jag nu läser om brevväxlingen från 1985–86 i Rockad,
ser jag att den ändå inte var den ensidiga dubbelmonolog som
jag då upplevde den som. Donner tar upp flere av de handskar
jag kastade än jag då förstod, det blir ett visst tankeutbyte
om ideologier och till exempel den gröna rörelsen – ett ämne
som jag anklagar Donner för att helt ha missat, tillsammans
med resten av 1970-talets debatter och trender.
Överlag låter jag underligt fräck och påstridig, i synnerhet
i mitt första brev. Också mitt språk är knöligt. Jag är
besviken på att Donner gått över till SFP, riktigt upprörd är
jag över att han i en Hbl -kolumn tagit ställning för
kärnkraft. Donners svar är roligare att läsa, mera
välformulerade med en torr, underskruvad humor, men ofta litet
undanglidande. En rolig detalj är några halvt avslöjande
interiörer av hur chefredaktören Jan-Magnus Jansson på
Hbl 1986 ville ha Donner som sin efterträdare, medan
ägarna tydligen motsatte sig – det slutade med ett flummigt
förslag om en tjänst som ”konsult” som sen aldrig
förverkligades.
Ibland är Donner aforistiskt pregnant: ”Varför
skriver man böcker? För att världens samlade minne ska
berikas med några centimeter på en hylla. Men en centimeter
i hyllan är bättre än askan i havet”.
Man kommer att minnas
Jörn Donner som en person med en underlig förmåga att få saker
gjorda – böcker, filmer, talkshower, politik, inte minst
rollen som stil-ikon – och som en person som mera än de flesta
själv bestämde vad han ville få gjort.
Han hade också en ovanlig kombination av otålighet och
uthållighet: för otålig och rastlös för att orka systematisera
och strukturera sina tankar på djupet, som en forskare gör,
samtidigt oerhört uthållig när det gällde att genomföra sina
hundratals projekt, filmer, romanserier med mera.
En form av uthållighet var det väl också att han
ständigt började om och skrev samma bok gång på gång, framför
allt den introspektiva boken om honom själv i en lång rad
versioner – där hör På ett sjukhus (1960), Sommar
av kärlek och sorg (1971) och Varför finns jag till
(1998) till hans bästa essäer.
Med filmerna är det lite som med
böckerna, de är ”för många” och några av dem riktigt usla, men
där finns också överraskande bra titlar. Som gonzo-reportaget
Perkele! (1971), äktenskapskomedin Hellyys (Ömhet,
1972) och den intensiva, verklighetsbaserade Kuulustelu
(Förhöret, 2009).
Jag hade inte mycket kontakt med honom efter brevboken, men
minns ett slumpartat möte 2008 på stan, på Tuppens torg (bra
val av plats för en slump) eftersom jag kunde säga: ”Jag
kommer just från tryckeriet med min avhandling och när du nu
råkar komma emot måste du få det första exemplaret, eftersom
du citeras på den första sidan”.
Kanske just Tuppens torg vore rätt plats för en Jörn
Donner-staty? Han ska förstås röka, och vräka sig i en
tv-soffa. Men materialet kan vara lätt, glasfiber, och lika
självklart ska soffan förses med hjul så att statyn rastlöst
kan fraktas omkring i det Europa som han, till skillnad från
oss andra, mentalt hörde hemma i.
Trygve
Söderling
Relaterat:
▶︎ Diktonius
– tillbaka i drift. Recension av Jörn Donner: Diktonius.
Ett liv (Ny Tid, 2007)
▶︎ Kärlekens
konstiga kilskrift – recension av Jörn Donners
roman Kärlekens
ingensmansland (Hbl 19.9.2002)