Jörn
Donners biografi:
Diktonius
–
tillbaka i drift
”Varför finns jag till” frågade Jörn Donner en gång i
en boktitel. Kunde ett av svaren vara: för att skriva om
Diktonius? Den här biografin är en gammal, envis plan. Nu finns
den till.
Fotografen K-G Roos tog på 30-talet en serie porträttbilder
som skiljer sig från alla andra jag sett av Diktonius. Där han
vanligtvis framstår som rund, lös och svullen, visar Roos upp
en skarp, tung, väsentlig poet, med hatt bland tallar.
Vi har över lag få moderna life&letters-studier på
finlandssvenskt håll och det ska genast sägas att Donners blivit
den mest personliga. Troligen också den roligaste. Trots att
ämnet ofta gör ont. ”Tiden går, och mänskan lever sig sönder”
konstaterade föremålet för studien, Diktonius själv, redan 1933.
Det året fyllde han 37. Jörn Donner föddes.
Det handlar om en rand som inte gått ur. Läsningen av den unga
rabulisten Elmer D. måste en gång ha synkat starkt med nåt i den
unga rabulisten Jörn D. 60 år senare är D+D fortfarande en
livlig kombination. Donners form är essäistisk, ibland
kapriciös, framför allt ändå seriös. Summan av långt studium.
Visst bör denna kniga kunna bidra till att på nytt sätta
Diktonius i trafik.
Ur den akademiska kanon och därmed skolundervisningen har
Diktonius aldrig försvunnit, inte efter Olof Enckells stora
biografi 1946. Avhandlingar/böcker kom också 1971, 1978, 1985; Janne
Kubik har getts ut på nytt 1973 och 1996; Jörn Donner
redigerade själv tillsammans med Marit Lindqvist två
brevurval 1995; i samband med 100-årsjubileet 1996
seminarium och bok; Tapani Ritamäkis lic-avhandling
1998. Också ett antal teateruppsättningar har gjorts, bl.a. står
Janne Kubik igen på scen denna höst [2007] i
Helsingfors, och i Sverige bedrev Magnus Nilsson under
1980-talet en veritabel Diktonius-enmansrörelse: tre pjäser, i
bok 1988 och i TV, där han själv spelade den exotiska finländska
poeten.
Ändå har Donner delvis rätt när han tycker att trafiken
glesnat, åtminstone under de senaste decennierna. De nyare
avhandlingarna har handlat om Södergran, Björling och Henry
Parland. I det kan man, om man vill, spåra politisk
konjunktur.
För det är inte minst genom hans tidiga nordiska kombination av
vänster+modernism som Diktonius kan intressera, inta en speciell
klassikerstatus. Näst efter Södergran (debut 1916) var hans Min
dikt (1921) och Hårda sånger (1922) först ute med
expressionistisk lyrik i det svenska språket. På närmaste
hemmaplan, den finlandssvenska, gör hans socialism honom ännu
mera ovanlig bland författare före 1960. Det gäller också hans
breda finska kontaktytor.
I en vanligare båt sitter då naturyrikern Diktonius, den sida
som senare kom att dominera. I den genren bleknar hans minne nu
jämsides med t.ex. Rabbe Enckells.
Möte vid vedspisen
Tjugotalsdikternas attityd, de trotsiga, himlastormande,
revolutionära tonfallen, blir alltså viktig förebild för en ung
Jörn Donner några decennier senare; här börjar mötet. Men när en
tonårig Donner 1951 söker upp poeten själv hittar han en
slocknad vulkan som eldar upp sina papper ”som tände i vedspisen
när han skulle koka kaffe”. Donner räddar delar av pappren åt
forskningen, redigerar ett dikturval av det opublicerade, Ringar
i stubben (1954). Brevurvalen 1995 är en etapp till
biografin nu: Diktonius. Ett liv.
Ett liv. Även om Diktonius ord självklart spelar en
viktig, ofta citerad roll, ligger bokens betoning på ”liv”. Vi
ser orden, men inte som repliker och inlägg i det litterära
rum där den storläsande Diktonius alltid befann sig. Snarare
får de spegla liv och tid, delvis samma tid och samma
Helsingfors som i Kjell Westös fjolårsroman, förresten.
Och som vanligt är det som hände i verkligheten mera
förbluffande än vad någon fiktion skulle våga påstå. I
berättelsen om Diktonius ingår H:forssvenskt småfolk,
avantgardistiska ambitioner, Nietzsche, finskt bondland,
kommunistiska miljonärsälskarinnor, småstadstristess,
storstadsmisär, pantsatta skrivmaskiner, hunger i Paris,
villaliv i Grankulla, krigstid, flackande lojaliteter och en
mörk epilog: det tidigt borttynande språket. Alzheimer,
troligen. Detta hos en av svenskans största språkgeneratorer, i
en tidigare bok talade Donner om Diktonius ”ordenergi”.
Diktonius kom från en klass där man egentligen inte skulle bli
författare. Och även om ett sorts erkännande kom under livstiden
tog det ständiga motlutet i längden ut sitt pris: att han hela
livet måste hanka sig fram på brödskrivande bekom helt enkelt
inte författaren Diktonius väl. Donner, antagligen mera
praktiskt lagd, ställer den hypotetiska frågan om det hade
kunnat vara annorlunda ifall Diktonius t.ex. hade odlat sina
rikssvenska kontakter. Och naturligtvis kan man säga att han
betalade ett högt pris för sin lojalitet med Arbetarbladet
i Helsingfors. Han kunde ha sålt ut sin övertygelse, gjort
avbön, tjänat mera.
Revolutionärer och skilsmässor
Basen för den här biografin har skrivits redan en gång:
Olof Enckells Den unge Diktonius kom 1946, redan före de
kanoniska Södergran-böckerna av Gunnar Tideström och
honom själv. Den unge… går fram till 1930, men täcker
på 350 sidor det viktigaste, mest dynamiska skedet i Diktonius
liv. Olof Enckells riktigt stora scoop då var
upptäckten att Diktonius haft revolutionsledaren Otto Wille
Kuusinen som aktiv mentor och vän. När Enckells bok kom
var OWK viceordförande i högsta Sovjet och formellt den
mäktigaste finländaren som någonsin levat; samtidigt den mest
hatade någonsin i sitt f.d. hemland. Sextio år senare har vi
förstås mera facit på hand, men Enckells bok besvarar
fortfarande en del av de frågor som Donners bok kan ge upphov
till. T.ex. den om varifrån Diktonius tog sin litterära form.
Dessutom imponerar Enckells fördomsfrihet: med eller utan
Kuusinen, som han citerar långt och respektfullt, var Diktonius
den politiskt mest kontroversiella av modernisterna i de
borgerliga kretsar som Enckell själv var del av.
Vad kan alltså Olof Enckells forna elev Donner lägga till
bilden, vid sidan av sig själv? I synnerhet två saker. För det
första förstås ”hur gick det sen”, 1930 plus, inklusive romanen
Janne Kubik, novellerna Medborgare i
republiken Finland, ett kapitel om Bert Brecht i
Finland (Diktonius som kanske-förebild för den ena personen i Flyktingsamtal,
en bra iakttagelse). Det politiska kåseradet, Hitler-åtalet,
sjukdomen, stumheten.
För det andra: användandet av Diktonius egna brev och – det här
är helt nytt – hittills opublicerade brev till
Diktonius. Modern Adeles bekymrade krior berättar
mycket om miljön Diktonius kom från:
”[…] man måste fast vad sku vara lära sig att bli praktisk
inte går dett att alltid tänka att andra ska jälpa för det
ändå så få som göra dett, tror du att dett är så lätt för mig
att arbeta här jag är ju ren gammal och utarbetad […] Jag
skickar med posten min bankbok så får du ta på den dett du
behöfver men du får betala tilllbakes när du kan för jag har
ju inte så mycket qvar mera […]”
Hon skickar sin bankbok fast hon själv jobbar som piga.
Diktonius två bröder åker fast för stöld ur ett
ammunitionslager, den ena dör i mystiska omständigheter. Undra
på att mamma oroade sig för yngsta älsklingspojken med den
uppenbara konstnärliga begåvningen.
Också breven från Diktonius första fru, sångerskan Meri
Marttinen, skär ut tragiska scener med en konkretion som
Olof Enckells biografi bara kunde antyda när såren ännu var
öppna. Efter ett trist år i Jyväskylä slog sig det nygifta paret
ner i Paris med ljusa förväntningar: hon skulle studera sång,
han skriva. Försöket slutade i misär, svält, brytning,
skilsmässa och i förlängningen Meris självmord. Antagligen var
det emotionella-ekonomiska fiaskot i Paris Diktonius svåraste
personliga nederlag. Också därför att Meris brev visar en
intelligent, passionerad, skarpsynt mänska som vill(?) återknyta
förbindelsen trots att både hon och Diktonius redan har en
annan. I marginalen kan man annars anteckna att 1920-talet här
framstår som minst lika promiskuöst som legenderna påstår.
Ovanligt nog håller sig kommentatorn Donner i bakgrunden just
här, i kapitlen om Diktonius och kvinnorna (där han helt korrekt
inkluderar mamman). Vi kan inte veta mycket, dokumenten får tala
för sig. Och visst talar de. Men frågan blir hängande: vad för
slags relationer har Diktonius, vad säger de om honom? Viktiga
upplysningar hade förresten varit dubbelt så lätta att ge
eftersom de nämns i Donners eget brevurval: t.ex. att Diktonius
skrev över 120 brev, nu försvunna, till en annan stor passion, Salme
Pekkala, född Murrik. Även om de kanske
aldrig hittas visar själva mängden på ytterligare en ”stor”
relation i Diktonius liv. Större än läsaren av biografin nu kan
inse. Några ord om denna Salmes märkliga biografi (via systern Hella
Wuolijoki släkt med Erkki Tuomioja, senare gift Palme-Dutt
med indisk-engelsk kommunistledare, släkt med Olof
Palme) hade också belyst vilka intressanta kretsar
Diktonius rörde sig i, vilka världar som öppnades – och på nytt
slöt sig.
Nu spelar Salme, under namnet ”Salme Talvet”, i stället en stor
och delvis icke-fiktiv roll i Kjartan Fløgstads fjolårsroman
Grand Manila.
Skuggboxningar
Ingen författare är enbart språk; språket handlar om
något och även om ”rätt” innehåll inte i sig skapar litteratur
så gäller också motsatsen: språkligt fantastisk dikt kan ramla
som prat i luften. Diktonus vänsterengagemang är först hett
utopiskt, nietzscheanskt: ”ett järnskelett är mitt inre. /
Mina linjer är explosionens, / min värme kraterns” är
liksom inte den allra vanligaste finlandssvenska samtalstonen.
Småningom nerskruvat, mera gråsosseaktigt, på sitt sätt ändå
uthålligt.
Donners relation verkar här kluven: det var den utopiska,
”revolutionistiska” ung-Diktonius som tände det intresse som nu
blivit bok, men samtidigt raljerar Donner-av-idag över
fantasteriet om en rättvisare värld. Han polemiserar ofta och
gärna med historien, de hade alla hopplöst fel. Men
behöver dagens läsare upplysas om demokratins värden eller om
hur det gick med Kuusinen och sovjetkommunismen – kunde inte
Donner ha outsourcat den biten åt Jutta Zilliacus?
Viktigare än historisk skuggboxning vore att göra det något mera
begripligt för dessa nutida läsare varför Diktonius och många
andra såg nya, stora möjligheter, i sin egen tid. Var alla idéer
och förväntningar kom ifrån.
”Resan till honom är en färd till min egen ungdom och dess
utopier”, skriver Donner. Men trots att resan görs och trots att
Donner ofta och välkommet drar paralleller till sig själv (han
och Diktonius for bägge ut i världen vid 20 års ålder, från
oroliga mammor, etc.), ser jag inte att Donners egen
vänsterbakgrund, annars nog dokumenterad, just här skulle bli
ett verkligt bollplank. Inlevelsen uteblir.
Till skuggboxningen hör också Donners automatiserade slängar
mot t.ex. akademikerna som aldrig får något till stånd. Här
skymtar ett komplex, kanske också perspektivfel, frånvaron av
massiv nyare forskning beror inte på universitetens
finkulturella beröringsångest (den alltför mustiga, alltför
radikala Diktonius, etc.). Snarare på att humaniora nästan inte
finns; det saknas helt enkelt forskning i alla författare,
inte bara Diktonius.
Donners läsningar av Diktonius litterära texter är receptiva
och kunniga. På sidan om dem för han ett otal debatter mot andra
läsare, icke namngivna korkskallar. Det är fritt fram i en essä,
men samtidigt kunde det ses som en akt av generositet
att visa sina kort och berätta vem man citerar. Och när Donner
stolt meddelar att han inte använt sig av konstiga begrepp som diskurs,
kontext, kanon o.s.v. kan han påminna om de
20-talskritiker som bekvämt avfärdade den unge Diktonius
modernism (futurism, expressionism) som utrikiska galenskaper.
Vi vet nu att Diktonius, Hagar Olsson, Södergran med
flera inte kom ur tomma luften, att de den gången var de bättre
informerade, hade en bredare, intressantare internationell
beläsenhet än sina kritiker, Schopenhauer och Nietzsche
var för dem levande namn, på samma sätt som Foucault,
Derrida, Lacan är det för mänskor idag. Att avfärda all
s.k. ”teori” ligger visserligen helt i linje med rådande
finlandssvensk intellektuell bekvämlighet. Men det är snarare
konventionellt än härligt och frigjort och ballt.
På samma linjer gruffar Donner över korkade ”kritiker” som
genom tiden haft åsikter om Diktonius, hur han ”borde” ha
skrivit. Det hindrar – lyckligtvis! – inte Donner från att själv
på de flesta av bokens sidor uttala bestämda åsikter om bra och
dåligt hos Diktonius, stor dikt kontra slarvtexter som är
”utomordentligt försumbara”. Jag tycker han ska göra det, och
ofta talar exemplen för hans åsikt, men: på vilket sätt skiljer
sig Donner här från kategorin ”kritiker”?
En av fem
Apropå kritik: Diktonius skrev under sitt liv massor av sån,
säkert alldeles för mycket. Men det lilla jag slumpmässigt läst
av den tyder på att Arbetarbladets smakdomare var
pålitlig, också efterklokt sett. (Kalevi Granqvist skrev
1969 en pro gradu på temat). T.ex. Diktonius sågningar av
kollegan Hagar Olssons mindre lyckade verk vore intressanta att
läsa parallellt med hennes av hans.
Som förlagsprodukt ser boken bra ut, men nånstans tycks nån ha
haft bråttom: slagfel t.o.m. i diktcitat (bl.a. ”vända” istället
för ”väna” på en första rad), ryska transkriberas underligt och
påståendet att Sillanpää ”saknade mod” när han gav ut Hurskas
kurjuus 1919 känns en smula orättvist (där har ett ”inte”
ramlat bort).
Tillbaka till trafiken. Boken är bra för Diktonius – också för
att han på nytt får tala till oss med egen röst, i inmonterade
citat. Boken är också bra för Donner, som befäster sin plats som
en av de fem intressanta essäisterna. När han som här är
tillräckligt motiverad för att segt jaga fakta i ämnet får också
hans utsvävningar en fast köl; så var det också i de två
tidigare, släktrelaterade projekten om K.F. Eneberg (Kärlekens
ingenmansland,
2002) och egna pappan Kai (I min faders fotspår, 2006),
men
Diktonius är en ännu större bit.
På senaste tiden har jag läst tre biografier: Bengt
Jangfeldts
om Majakovskij, Boel
Westins om Tove Jansson och nu D+D. Alla
tre ger nytt stoff, särskilt Westins och Jangfeldts ibland
sensationellt. Sedd som ren läsning är Donners bok ändå den mest
levande. Där liknar den Åsa Mobergs Simone och jag från
1996, om Simone de Beauvoir.
Trygve
Söderling
Jörn Donner: Diktonius. Ett liv.
Schildts/Alfabeta 2007, 340 s.