Debatt:
Kulturen och de små skillnadernas narcissism
”Det
är knappast en mänsklig rättighet att gå på konsert i ett
folkhälsokritiskt läge.”
Mitt inlägg "Kulturens
försvarare verkar ha tappat all markkontakt" (2.9) har på
några håll uppfattats som en lömsk attack på kultur över huvud
taget. Det kan därför vara på sin plats att påminna om att jag på
tre ställen i den korta texten talade för stöd till kulturutövare
i coronatider. Motivering: "i det långa loppet är denna lyx
skillnaden mellan slaveri och liv".
Ordet "lyx" har ändå fått en del att gå i taket. Kultur
genomsyrar allt, den kan inte reduceras till en "guldkant på
tillvaron". Så lyder ett populärt mantra. Hur man ska tolka Fredrik
Hertzbergs iakttagelse (3.9) att "kulturen är en
levande entitet i vår kultur" är visserligen lite oklart för mig,
men visst kan till exempel poesi för någon vara, som FH skriver,
en "nödvändighet". Metaforiskt uttryckt, bör man ändå tillägga.
Dessutom kan kultur också vara förtryck. Men nu har regeringen
knappast förbjudit oss att skriva poesi eller recitera Kalevala.
Vi talar här om de evenemang, live-föreställningar, som drabbats
svårt av restriktionerna och där nerverna därför är hårt spända.
Att leva i ett rikt och fredligt samhälle är en lyx,
jämfört med villkoren för de flesta på planeten. Tillgång till
gratis grundutbildning, bra offentlig sjukvård, välfärdstjänster.
Att inte som arbetslös behöva tigga på gatan. Bra public service,
låg korruption, en demokratiskt vald regering. Många tycker kanske
att det där är självklarheter, att mina anspråk är låga. Själv
tycker jag de är realistiska. Men jag unnar mig gärna lyxen av ett
glas öl eller vin till maten, trots att redan vattnet i våra
kranar globalt sett är en lyx och enligt uppgift av högre kvalitet
än Evian.
Ger jag alltså de populister vatten på kvarn som vill stryka
kulturposten i kommunens budget? Inte enligt min mening. Bland de
former av lyx vi unnar oss hör de vi kallar kultur till de
värdefulla. Däremot är det knappast en mänsklig rättighet att gå
på konsert i ett folkhälsokritiskt läge.
Att restriktionerna inte har behandlat olika potentiella
smittsituationer likvärdigt (konserter, barer och så vidare)
behöver jag inte upprepa, det har många redan nämnt. Men vänd på
det: knappast kommer någon om ett år att vara sur för de
covid-kluster som INTE startade i just min teatersalong. Eller
avundsjuk på finska fotbollsfans från Petersburg för att de gavs
fria händer att explodera deltavarianten, när nu inte
Tuska-festivalen fick samma förmån?
Att någon annan fick gå före mig i kön till friheten väcker
alltid irritation, man tolkar lätt in illvilja, systematiskt
förtryck av just mig och min bransch. Världens sämsta regering och
så vidare. Sigmund Freud myntade begreppet "de små
skillnadernas narcissism". Men här talar vi ju inte om ett evigt
tillstånd av orättvisa – det är trots allt en kö, den rör på sig,
och nu ser restriktionerna dessutom ut att falla. Att en
avblåsning av restriktionerna ändå alltid är en chansning – i
kultur- som i andra branscher – visar de nu plötsligt stigande
smittsiffrorna i Norge och Israel.
Toon Verheyen drar i ett
intressant inlägg (7.9) en parallell mellan corona- och
alkoholrelaterade dödsfall: borde i logikens namn sprit förbjudas
helt? Mot den tankegången kan man ändå invända på flera punkter.
Dels har vi i Finland inget totalförbud mot de mänskliga kontakter
som kan sprida coronavirus (till exempel inget utegångsförbud),
dels har vi redan nu restriktioner mot alkohol (åldersgränser,
monopolbolag). Vidare kan alkoholskador inte bekämpas med
vaccinering. Slutligen: spritmissbruk sprider sig kanske genom
härmning, men inte osynligt och inte exponentiellt.
Och ännu för säkerhets skull: jag tycker sjukhusclowner är en bra
uppfinning, enligt filmen "Chocolat" (2016) introducerad i
Frankrike av den färgade artisten Rafael Padilla (cirka
1865–1917), en före detta kubansk slav.
Trygve
Söderling
Relaterat:
Debatt:
”Kulturens försvarare verkar ha tappat all markkontakt”.
Visst finns det skäl att diskutera coronarestriktionerna ur
rättvisesynvinkel, men kulturen ska stödas för att den är kultur,
inte för att den sysselsätter och bidrar till BNP. (Hufvudstadsbladet,
2.9.2021)
Att
backa in i framtiden. Regeringens sits – alla regeringars –
är nu att i varje ögonblick gissa vart smittkurvan är på väg och
att, så snabbt som tanke och lag tillåter, svara med rätt
rattrörelse. (”Impuls”, Hufvudstadsbladet
12.3.2021)
|