Debatt:
”Kulturens försvarare verkar ha tappat all markkontakt”
"Visst
finns det skäl att diskutera regeringens restriktioner ur
rättvisesynvinkel, men när någon ropar ”jag kan inte leva utan
kultur” måste det ställas mot de hittills drygt 1 000
finländare som på riktigt inte lever i dag på grund av
covid-19."
Det finns många goda skäl
att stöda kulturarbetare i coronatider. Och så finns det ett
dåligt. Erik Söderblom är långt ifrån den enda eller sista
som i debattens hetta har kritiserat regeringens restriktioner
beväpnad med fakta som att ”kulturen
är en bransch som utgör 3 procent av landets bnp, och omfattar
17 000 företag med en sammanlagd omsättning på 12,5
miljarder euro. Den står för 5 procent av landets
totalkonsumtion och […] sysselsätter 3,3 procent av den
arbetsföra befolkningen, sammanlagt 126 000 personer. Det
är 40 procent mer än restaurangbranschen och trefalt mer än
pappersindustrin” (HBL
14.4).
Siffrorna är i och för sig intressanta: visst, kultur
sysselsätter – men än sen? De som stöder sig på argumentet "större
än skogsindustrin" märker kanske inte själva att deras resonemang
kör i rent nyliberala hjulspår.
Enligt samma logik kunde man kräva att producenter av läsk,
popcorn och modekläder borde få furstliga statsstöd, eftersom det
bevisligen finns efterfrågan på deras produkter. Usel konst som
många gillar bör i konsekvensens namn också få massor av stöd,
medan till exempel fria finlandssvenska teatergrupper, som oftast
når bara en liten publik, lika väl kan bli utan.
Marknadstänk och populism går här hand i hand och som Anneli
Kanto påpekar i Kritiikin
Uutiset 14.8 borde varningsklockorna ringa när konst
och kultur försvaras med nyttoargument.
När man svepande talar om "kulturbranschen" är det dessutom skäl
att minnas att pandemin slagit mycket ojämnt mot genrerna. Där
till exempel scenkonst, konserter och bio har drabbats hårt, har
författarna snarast gynnats av restriktionerna – deras "produkter"
smittar inte, de kan avnjutas i karantän eller på den berömda öde
ön, och i fjol fick de till och med några extra timmar att skriva
på eftersom de slapp att uppträda på stimmiga bokmässor.
Framför allt: till
”kulturbranschen” hör hela det arkiv av redan publicerade böcker,
bilder, filmer, musik som vi lyckligtvis har tillgång till via
bokhylla, skärm eller högtalare. Jämförd med klassikerna är den
nyproducerade live-kulturen bara en pyttesmal sektor.
Som behövs, visst; visst vill vi att skådisar och musiker ska
finnas kvar när pandemin förhoppningsvis har blåsts av. Stöd dem,
alltså. Men ibland får man intrycket att kulturens försvarare
tappat all markkontakt och bortser från att det trots allt är
viktigare med till exempel sjukvårdspersonal under en kris, för
att inte tala om jordbrukare, busschaufförer, butiksarbetare.
I en akut situation är det lätt att välja mellan kirurgen och
sjukhusclownen.
När alltså Kaj Korkea-aho, under den onödigt spekulativa
klickrubriken ”Vänstern skjuter kulturarbetare på öppen gata” (HBL
31.8) frågar sig om någon regering ”i modern tid” har ”behandlat
en grupp av befolkningen sämre än regeringen Marin har behandlat
kulturarbetarna” är det lätt att ge ett svar: regeringen
Sipilä behandlade under 2015–2019 bland annat grupperna
arbetslösa, lågavlönade, barnfamiljer, finlandssvenskar,
flyktingar och taxikunder sämre.
Visst finns det skäl att
diskutera regeringens restriktioner ur rättvisesynvinkel, men när
någon ropar "jag kan inte leva utan kultur" måste det ställas mot
de hittills drygt 1 000 finländare som på riktigt inte lever
i dag på grund av covid-19. Nästan alla av oss, inte bara
kultursektorn, har genom olika uppoffringar bidragit till att de
döda inte är ännu flera.
Kultur är inte ”nyttig”, den är en lyx. Som vi lyckligtvis kan
unna oss, till den grad att den kan sysselsätta hundratusentals
personer. Att påminna om det är inte att nedvärdera kulturen,
tvärtom. Vi är rika eftersom vi har tid och råd med någonting
utöver smör på brödet, och i det långa loppet är denna lyx
skillnaden mellan slaveri och liv. Men jag tror inte att de som
argumenterar för kulturen gynnas av hybris och blindhet för
proportioner.
Trygve
Söderling
Relaterat:
Debatt:
”Kulturen och de små skillnadernas narcissism”. Det är
knappast en mänsklig rättighet att gå på konsert i ett
folkhälsokritiskt läge. (Hufvudstadsbladet, 9.9.2021)
Att
backa in i framtiden. Regeringens sits – alla regeringars –
är nu att i varje ögonblick gissa vart smittkurvan är på väg och
att, så snabbt som tanke och lag tillåter, svara med rätt
rattrörelse. (”Impuls”, Hufvudstadsbladet
12.3.2021)
|