Vänstern
är det spännande
i
romanerna om unge Donner
En ung man, återfunnen i
Ny Tids arkiv. Jörn Donner år 1956, vid tiden för händelserna i
nya romanen Far och son. Enligt boken själv är delar av
den skrivna 1956–57, men ”tredubbelt filtrerade”.
- ”Jörn Donner blev redan vid
mycket unga år medarbetare [i Ny Tid] — han skrev
rappt och skarpt, främst om sport och film, ibland även om
böcker, men socialistisk journalist blev han inte, som jag
hoppats.” (Atos Wirtanen: Politiska minnen (1973)).
- Varför?
- Saken går att utforska. Jörn Donner berättar själv historien
något utförligare än Wirtanen.
- Far och son är redan andra romanen om hans unge
dubbelgångare ”Jakob Anders” och dennes ideologiska
ungdomskärlek ”Viking Sund” (Atos Wirtanen).
- Jag tycker att Donner skriver
bättre när han skriver om vänstern än när han rör sej i
Angela-seriens högborgerliga interiörer. Vänstern är helt
enkelt nåt han upplevt tidigt och starkt, med öppna sinnen:
bakom de senare anlagda skikten av coolness känner man
att där lever kvar en hetta.
I
slutet av Jakob och friheten (1978) —
Donners hittills bästa roman — avgick eller avsattes ”Viking Sund”
från tidningen ”Folket”. Något efter att ”Oksanen” (Raoul
Palmgren) fockats från det finska DFFF-organet. Dcthär
skedde 1952 (och -53). också i verkligheten. I Far och son
har vi nått 1956 och Jakob går fortfarande ofta till den
legendariska h:forskrogen Kamp för att snacka och supa med Viking
Sund, som kämpar för sin nya tidning, ”Enhetsfront”.
Samtal på Kämp
”En dummy för Enhetsfront låg framför honom på bordet i baren,
mellan en askkopp och ett grogglas. […]
— Det är en historisk nödvändighet att Enhetsfront utkommer, sa
Viking Sund allvarligt.
— Det är möjligt, sa Jakob. Men pengarna räcker inte till. Jag
har fått några smärre privata donationer, det är allt….
Stämningen vid bordet var tryckt.
Jakob hade känslan att Viking Sund ansåg honom förbrukad,
eftersom hjälp uteblev. De band av vänskap som förenade dem
sedan fem år föreföll brutna. Viking Sund trummade med fingrarna
på bordsskivan. Verkade plötsligt trött och uppgiven.
— Presidenten tycker att det är en bra idé, sa Viking Sund
eftertänksamt.
— Det förstår jag. Han vill ju splittra vänstern. Härska och
söndra, det är hans princip. Har han pengar?
— Han antydde ingenting sådant.
— Nej. Jag måste ta sista bussen till Lovisa.
— Gör det. Det finns andra som kan skaffa pengar.
— Och det tror du.
— Man får inte tappa modet. Och så skrattade han, sitt normala
högljudda skratt, som ekade i hela baren.”
Drömmare
”Jakob insåg att han satt med en drömmare, som inte ville
vidkännas verkligheten. Jakob hade delat dessa drömmar så länge
att han inte var fri från förtrollningen. Han kände ingen, som
tänkte mindre på sin egen person än Viking Sund. Saken gick
alltid före, vad saken än kunde vara, att låna ut pengar när han
själv hade kontanter, att arbeta gratis för det han trodde på,
och nu att starta något som i förväg var dödsdömt och omöjligt."
"Innerst inne visste Jakob, att han hade följt Viking Sund för
att han delade dennes tro och övertygelse. Socialismen skulle
segra, det var sagt så. Människorna var goda, kunde tänkas.
Rättvisan frälste, det visste man. Jakob var numera ansatt av
tvivel. och de gällde inte bara Enhetsfront, Socialistisk Enhet,
Viking Sund, utan honom själv, yrkeslös fri skribent, alltjämt
medarbetare i Folket med flera tidninger, men inte beredd medge
att han gjort ett misstag som bara tiden kunde läka.”
Jörns far Jakob
Far och son: Jakob ”beundrade Viking Sund och såg upp till honom
som en far”. Men barnet är mannens far, säger britten. Jakob
Anders är far till dagens man, ”Jörn Donner”, och jag tror inte
att tiden helt lyckats ’läka’ detta ’misstag’. Ryktet om den proggiga
Jörn Donners död är kanske inte grundlöst. Men betydligt
överdrivet.
Dagens donnerbild: den f.d. borgarrevoltören som när det passar
honom återvänder till Hbl, SFP och kapitalet? Glöm den,
för en stund åtminstone. Det märkliga är ju den lojalitet som ändå
finns i Jakob och friheten — lojaliteten med den
omöjliga, världspatetiska, fyrkantiga och känsliga Jakob.
I Far och son är det redan mera fadersuppror: sonen Jörns
tillrättalägganden och kommentarer över axeln på farsan Jakob, den
unge radikalen. Det tar sej bl.a. uttryck i att JD d.ä.
distanserat kallar den mycket sorgliga storyn för ”komedi”: samt i
att boken har tre berättare och sju intriger.
Intrig 1: Kärlek
Redan i Jakob och friheten var Jakobs förhållande till
Sigrid åt helvete, nu är de dessutom gifta och föräldrar till ett
barn. På bröllopet stod Jakob inte ut med Sigrids
släkt, flydde, och fortsätter enligt S. hela tiden att fly, på
reportageresor till kontinenten.
I Wien träffar Jakob Anne Schmidt, de förälskar sej, Jakob
planerar att skiljas från Sigrid. Men hemma i Helsingfors visar
det sej att Sigrid odlar ett förhållande med akademikern Donald
Stolt (beskriven l:l med verklighetens historieprofessor Matti
Klinge. Pikant). Sigrid väntar ett nytt barn och vill att de
två männen ska välja, Jakob tycker det hela är absurt. Här slutar
boken.
2. Politik.
Jakob är inte längre ’önskvärd’ på ”Folket” efter en kritisk
artikel i Nya Pressen om Sovjets inmarsch i Ungern.
Vikings Sunds förehavanden med sitt parti (ASSF,
skogit-simoniterna) förefaller honom alltmer verklighetsfrämmande.
Berlin- och andra resor i Europa bidrar till hans tvivel på
socialismen. I en epilog strandar Jakob småningom som VD på
familjefirman Förenade Metall(!).(Verklighetens JD, som strängt
taget inte hör hit. var DFFF-fullmäktig i H:fors ett par år innan
han markerade ett utträde 1970.
3. Pengar.
I slutet av boken visar det sej att Viking Sund fixat en tre
miljoners skuld på Jakobs hals (gamla mark) för att bekosta sin
tidning. Pengarna skulle egentligen komma från byggfacket och
Sjömansunionen, men av ’moraliska skäl’ nobbar Viking dem (han
vill inte binda tidningen politiskt). Katastrof på katastrof för
J. Ridå.
4. Thrillern.
Affärspolitisk agentstory, 30-tal. Jakob försöker få reda på
sanningen om sin försvunna far, Salomon Kröckel, fifflare i Wien
för Förenade Metall. Vapenaffärer med tyskarna — men inte
nazisterna — som ändå visar sej ligga bakom — bekostar Kröckels
flotta erotiska liv — tills hans dunkla försvinnande i Donaus
vågor. Jaha. Donner som underhållningsförfattare. Förstås är
meningen att man ska dra paralleller till Jakobs flackande
drifter.
5. Medelålderskrisförfattarparodi
Ramberättelse om ’hur boken blev till’. För att komma undan(?)
sitt problem att han delvis är Jakob, inför Jörn en fiktiv
författare som vi kan kalla berättaren. Det är en
löjlig figur och en något grym parodi på Jörns medelålderskrisande
författarkolleger, vilkas främsta sysselsättning tycks vara att
äta lunch med förläggaren och gnälla på kritiken, ungdomen.
kvinnorna, rikssvenskarna, de mjuka, de gröna och alla andra som
är inne, i den ordningen.
Att ”berättaren” själv inte är inne kunde ju tänkas bero
på att han skriver dåligt eller inte alls, men det reflekterar han
aldrig över. Däremot misstänker han att kritikern Merete
Mazzarella (”Isabella Parmigiano”) tycker illa om honom för
att han förekommit i en ölreklam.
”Berättarens” världssmärta ackompanjeras av smaskande på
förlagets kräftor, i sista hand bekostade av Anni Blomqvists
(”Gustava Petterssons”) romaner.
För att sätta fart på ”berättaren” ger förläggaren honom en
kartong med Viking Sunds papper och ett manus av Jakob Anders som
refuserats 1957. ”Berättaren” tar sig före att skriva en ny och
bättre version av manuset, reser genom Europa i Jakobs fotspår och
strör mellan verserna in en mängd förnumstiga kommentarer om
litteratur och politik.
Orsaken till ”berättarens” intresse är, påstår han, att han varit
med om ’liknande’ saker som Jakob. ”Berättarens” minne är dock
inte att lita på: på gatan talar han med en okänd kvinna, frågar
efter hennes namn, hon upplyser honom om att de var gifta med
varandra för 20 år sen.
6. Jörn Donner, kolumnist och släktforskare
Också den omaskerade JD är med i bilden med
funderingar och kolumnistsnack, som ibland kan vara omöjligt att
skilja från ”berättarens”. Ämnena är de bekanta: Finland, Sverige,
politik. öst-väst, demokrati, historia… Ett kapitel ägnas dessutom
(den verkliga) familjen Donners rötter och bedrifter.
7. Drömmen
Lovisa har drabbats av en skandal: en välbeställd bankdirektör
har hittats i skolans lärarrum, knullande en av sin hustrus
elever. ”Det djupast omoraliska var att mannen hade flyttat från
Lovisa tillsammans med flickan, tagit sig till Sverige och
omedelbart fått anställning som kamrer på en svensk bank, till
råga på allt i Stockholm. Man visste det men fick nu bekräftelse,
att den svenska moralupplösningen hade nått mycket längre än någon
anat. […] Synden hade inte fått sitt straff.”
Alltihop återges i en nyårsrevy i Lovisa, vilket är ny skandal.
Här går associationerna till Christer Kihimans roman Se upp
Salige! (1960), en samtida och liknande story — och reaktion
— i småstads/småborgarmiljö. Historiens funktion i boken är att ge
en bild för frihetsdrömmen, protesten i att ha ’allt’ (som
direktören) och ändå överge allt.
Det är också vad Jakob har gjort, eller försökt göra: när han
förkastade sin sociala bakgrund (långt oerhördare på 50- än på
60-talet) och gick till Folket. När han reser ut. När han flyr
från sina kvinnor.
Romanens recept
Jörn Donner jobbar liksom andra författare med en fast
uppsättning recept: thrillerreceptet, kärleksstoryn, kolumnen,
kommentaren. I Far och son har han försökt använda
dem alla på en gång, därav historiens potatisliknande utseende.
Det hindrar inte att den i stort sett funkar.
Några språkliga otympligheter kastar visserligen en skugga över
Förläggaren, t.ex. ”en för att vara amatörer elegant utförd
striptease” (s.95), ”Samhällets maktförhållanden ändrades inte”
(182), ”ungeför en exakt kopia” (219).
Berättartekniskt laddar boken in en massa kama som
plötsligt, i slutet, ramlar över Jakob i form av fem katastrofer
på en gång. Kanske det är vad Jörn D. menar med
undertiteln ”en komedi”: livet blir så stiliserat krisigt och
ouppklarat för Jakob att man bara kan hoppas att det är en
romanförfattares fantasi och inte på riktigt.
Som vanligt i JD:s romaner är kvinnorna ganska flyktigt tecknade,
de profilerar sej alla genom först en drink, sen ett ligg, i bästa
fall en räcka anklagelser mot Jakob. Hustrun Sigrid är den som får
synas lite i den här boken, i motsats till Jakob och
friheten. Ändå kommer hennes manuskriptbrännariver i
slutet både oväntat och onödigt.
Donners reportage om Donner
Jag talade om recept, och för mej bekräftar Far och
son ändå till slut att JD skriver bäst när han skriver
enligt receptet från just Jakob och friheten.
Efter fem prosaförsök bröt JD ju kring 1960 igenom som författare
till en rad reportage: från Berlin, Donau, Helsingfors, ett
sjukhus o.s.v. På samma sätt blir hans ’skönlitterära’ böcker
intressanta just när han skriver reportaget om Jörn
Donner.
Jag trodde ett tag att jag gillade Jakob… bara för
att den handlade om mina privata problem, att skriva i Ny Tid
och sånt. Men en omläsning bekräftade att den också tekniskt har
en drajv och vitalitet som kan jämföras med ’dagens ungas’. För
att inte tala om romanens univers, som med sina tvära kast mellan
Folkets redaktion, Nylands Nation, Förenade Metall, Svenska
Klubben och sovjetambassaden ger en bredd och spänning åt
materialet som är få fsv. berättare unnad.
Bredden och Jakob-receptet finns ocskå i Far och son,
även om man får en känsla att Jörn här börjar hålla igen, efter en
halv bra bok, och istället bultar in ’underhållning’ och snack.
Jakobs europaresande blir inte så viktigt för boken som man kanske
hoppats, Kröckel-historien kunde vara en annan bok. Det blir ett
slutlyft när Jakob återvänder till sina finländska
kvinnoråddigheter och Viking Sunds villa i Hoplax.
Alltså: reportaget om den unge Donner är spännande för att unge
Donners vägar är spännande. Och de vägarna inbegriper ju en
levande och nödvändig diskussion om vänstern i Finland, vår
tradition, Wirtanen, vänstersocialismen — allt teman som Ny Tid
har all anledning att hålla heta linjen öppen för.
Donners trohet
På sitt sätt tycker jag böckerna om Jakob Anders visar att gammal
kärlek rostar sämre än alla parter kanske vill se.
Förmågan — och modet! — att ’svika’, fly, värdera om är
visserligen en grundläggande och viktig egenskap hos Donner:
fräscht dialektiskt eller fegt otroget, beroende på synvinkeln.
Men hur mixed up Donners politiska bedömningar än må vara
idag, så tror jag att både Atos Wirtanen, Ny Tid och den
unge Donner kan vara nöjda med sin biograf.
Socialistisk reporter eller inte:
”Bakom hans flykt och hysteri fanns ett alivar.”
Trygve
Söderling
Jörn
Donner: Far och son. En komedi. Söderströms, 1984, 340s.
Romanen om Ny Tid
Alla läsare är kanske
inte medvetna om att det finns en roman om Ny Tid — så
som tidningen och mänskorna kring den såg ut i början av
50-talet.
Så här i 40-årstider kan det därför vara skäl att minna om Jakob
ocb friheten av Jörn Donner (1978), med några citat.
En central händelse i romanen: Jakob kommer över material om det
finländska storföretaget Förenade Metalls skumma vapenaffärer
utomlands. Han skriver en artikel som Viking Sund betecknar som
hans ”genombrott som samhällskritiker och journalist”. Snabbt
kommer dock besked från ’översta våningen’ att artikeln inte får
publiceras. Jakob kallas upp till ”kamrat Törn”.
— Man måste ibland ta hänsyn till de mest vittskilda politiska
omständigheter, sa Törn.
— Hänsyn till borgerligheten, kanske?
— Nej. Jag kan medge att det ser så ut, skenbart. … Jag tar det
fulla ansvaret för vad som sker. Vissa av våra kamrater anser
att ett eventuellt avslöjande om dessa vapenaffärer inte är
förenligt med vår nuvarande linje.
— Vilka kamrater? Vilka intressen? Vilken jävla linje?
— Bli inte upprörd, då kan vi inte samtala. Jag kan inte nämna
allt vid namn. Om vi nu istället nöjer oss med att konstera att
Partiet kommit till den slutsatsen att dina avslöjanden om
Israel och Frankrike skulle kunna leda till andra avslöjanden,
en kedjereaktion så att säga. … Den proletära internationalismen
kräver…
— Kackaprat.
— Den proletära internationalismen kräver att vi här i det
lilla Finland överlåter vissa avvägningar till våra sovjetiska
vänner. Det är nödvändigt.
Romanen — som utspelar sig 1952 — är full av politiska
diskussioner: med borgare, kommunister, liberaler, en rikssvensk
författare som kommit för att propagera för Atlantpakten i
Solennitetssalen. Liksom i Far och son är Kamps bar
och Viking Sund ett slags vänstersocialismens träffpunkt.
”Ensam med Viking Sund blev Jakob villrådig. Ensam med
kommunister var han tveksam. Ensam med de borgerliga
motståndarna kände han sig säker, eftersom de föreföll enfaldiga
och okunniga.”
”Viking Sund” (vars förebild kan vara Atos
Wirtanen, chefred. för Ny
Tid): — Men som sagt, i brist på annan opposition här i
landet kommer kommunisterna att få röster. Fattigdomen är också
ett faktum. Vilket inte hindrar att man tänker rensa Partiet. I
ett längre framtidsperspektiv är det kanske inte möjligt att
bygga upp ett politiskt parti på det sättet, med en åsikt, en
linje, en tro och en Messias. Tiden arbetar faktiskt för oss
andra, som inte tänker på samma sätt. Dagens ungdom är bättre
skolad. Snart vill alla in på universitet. Den ungdomen kan helt
enkelt inte utan vidare låta sig nöjas med samma fraser som nu
upprepas, samma auktoritära mönster. Jag menar borgarnas och
kommunisternas fraser. Revolten kommer att sprida sig. Fast jag
vet inte. Efter en tid av frihet kanske man söker sig till nya,
lika auktoritära mönster. Det är tungt att försöka vara fri och
tänka själva. Och så finns det ju för tillfället inget tredje
att välja på, mellan en korrumperad socialdemokrati och en
kommunistisk stupiditet. Eller vet du något?…
— Både kapitalister och kommunister är angelägna om ett status
quo. Jag tror att båda grupperna djupast insett att förändringen
bara kan vara till det sämre. Den självhärliga kapitalismen
naggas i kanterna i oco med att demokratin ökar i samhället, och
de politiska styrkeförhållandena avgör den ekonomiska
utvecklingen. Kommunisterna är rädda för ett friare och
rättvisare samhälle, eftersom det undergräver deras möjligheter
att spela på missnöje och social avund.
Viking Sund efterträds på ”Folkets” redaktion av Karlsson, en
hygglig man som försökt vara lojal både mot Sund och
kommunisterna:
Karlsson: — […] Jag undrar bara om du riktigt förstår att
världen inte är en öppen bok, där man väljer och vrakar som man
vill. Om du till exempel förstår vad det betyder för mig att
Anna blev student. Jag har gått fyra klasser folkskola. Min far
hade inte ens gjort det, och hans far kunde bara läsa, inte
skriva. Så långt du kan minnas har dina släktingar haft alla
vägar öppna. Du tycker att det är naturligt att göra vad du
vill. Nu just vill du skriva i Folket, alltså skriver du i
Folket. Eller så vill du inte, av personliga skäl. Men för tio
år sedan fanns inte Folket. Den skulle ha blivit förbjuden. Om
våra motståndare hade fått fortsätta att bestämma skulle Partiet
inte heller ha varit lagligt. Det var genom Sovjet och andra
världskriget som det blev möjligt….
Man måste kunna vara ett med den klass man kämpar för, ett med
våra anhängare. Jag är rädd för att du bara har kommit på ett
besök. Jag vet inte hur länge det varar.
— Då är det meningslöst att vi sitter här. Du vill att jag ska
vara ett med er. Är du ett med din rörelse? Tror du på allt som
har skrivits om Tito? Tror du på att kapitalismen håller på att
gå under?
— I det långa loppet, ja. Jag kan inte ifrågasätta Partiets
linje. Jag her sämre möjligheter att bedöma sanningshalten i det
hela än våra sovjetiska kolleger.
— Du har väl ändå ditt förnuft i behåll.
— Vad jag tycker rent privat är ganska oviktigt. Men världen är
delad i två läger, och jag har valt det ena. Imperialismens
brott är så mycket värre än kommunismens. Tror du att
imperialisterna aldrig ljuger, aldrig mördar folk.
— Just därför att di gör det behöver vi väl inte förfalla till
samma taktik.
— Jag har valt, sa jag.
— Finland eller Sovjet?
— Finland och Sovjet. Mot Finland, ett visst Finland, om du så
vill. Ett land som har hotat ta livet av mig. Sista gången
skickades jag till fronten med ett straffkompani.
— Du vill väl ändå inte bo i Sovjet.
— Fan vet om jag inte vill det!
— Du kunde ha tagit dig över på 30-talet. Du vet själv vad som
hände med dem som flydde då. De som stannade här överlevde.
— Jag vet det. Jag vet det. Du kan upprepa tusen saker. Det
finns mycket i världen som jag inte förstår. Det är ibland
jävligt otacksamt att försöka försvara Saker och ting i vårt
samhälle, mot våra egna kamrater.
Relaterat:
▶︎
Kärlekens konstiga kilskrift – recension av Jörn
Donners roman Kärlekens
ingensmansland (Hbl 19.9.2002)
▶︎ Diktonius
– tillbaka i drift. Recension av Jörn Donner: Diktonius.
Ett liv (Ny Tid, 2007)
▶︎ Jörn
Donner – unikt mobil. Imponerad av saker jag läst om
Donners radikala ungdomsår tog jag en dag sommaren 1985 bussen
till Norra kajen för att diskutera med honom om den brevväxling
som sen blev en del av boken Rockad.
(Ny Tid, 5 februari 2020)
|