Trollkontroll
För mig är hon framför allt den stora stilisten. Och då handlar
det inte om genre, om ”barn-” eller ”vuxenbok”. När Tove
Jansson i Anteckningar från en ö (1996) beskriver
hur mossan på bergen under en torrperiod krullar sig i kanterna,
som osten på en överbliven smörgås, är det på en gång saklig
naturiakttagelse och en rolig, oväntad bild.
Det måste ha varit en glädje att leva med en sån kreativitet,
även om den förstås inte kunde skydda henne – heller – från de
bekymmer livet drar med sig.
Ett av bekymren var framgången. Jag vet inte om det är
paradoxalt eller bara logiskt. Berömmelsen var ju med finländska
mått enorm. Och även om intrycket nog är att Tove Jansson
handskades väl med sin världssuccé – någon Matti Nykänen
blev hon inte – så måste en biografi om henne behandla
också framgångens baksida. Känslan av att tappa kontrollen över
det som var ens verk. Känslan av att det växer en över huvudet,
förändras i grunden, vänder sig mot en själv.
Ett troll andas kallt i din nacke
Boel Westin återger i sin biografi Tove Jansson.
Ord, bild, liv en ursprungsberättelse. ”Mumintroll”, det
var varelser som kom och andades kallt i nacken på en om man
hade varit och snattat i skafferiet på natten. Det hade TJ fått
höra som barn av en av sina morbröder. En poäng som Westin inte
gör, men som finns där, är att trollen hon domesticerade en dag
faktiskt kom tillbaka, som något hotfullt och okontrollerbart.
Flåsade henne i nacken. Till straff för vad? För att hon snuddat
vid en omättlig hunger ”där ute”, på idyll och gullighet? Ett
behov som – visade det sig – kan bli t.o.m. grymt och perverst?
”Det här M.trollet har blivit för stort” skriver hon i
ett brev 1980. Men det blev för stort, för krävande, långt
tidigare, redan i och med det professionella serietecknandet.
Det internationella genombrottet med start i Evening News
i London 1954 upplevde hon snart som en självpåtagen mardröm,
kampen mellan ambitionsnivå och deadlines dränerade den kreativa
lusten. Kontraktet var på sju år och den sista egna rutan
tecknades 1959, innan TJ lättad lämnade över till brodern Lars.
Som ingen tycks tycka synd om…
Men då tog han kanske inte heller jobbet lika personligt, hans
version av serien är snarare ett ”nästan” , liksom alla de
påföljande animationsförsök och andra spin offs som
idag är gigantisk business långt bortom TJ:s egen hand.
I en ortodox Tove Jansson-fans ögon gäller bara äkta vara. Jag
bekänner att jag hör till den fundamentalistiska skaran.
MuminMcDonalds – nej tack.
”Lyckliga idioter”
Det är en rätt svindlande tanke, som genom boken blir tydlig,
att krisen – den långa och aldrig avslutade kampen för
trollkontroll – var i full gång redan på 50-talet, att TJ i all
hemlighet redan 1955 var färdig att ”kräkas på mumintroll”.
Medan jag själv och andra ovetande fick kicks av muminserien i Västra
Nyland (Hufvudstadsbladet vågade ta in den först
2000) och av den då färska Trollvinter, gick författaren
med svarta tankar. ”Jag kommer aldrig mera att kunna skriva
om dedär lyckliga
idioterna som förlåter varann och aldrig begriper när de är
lurade” heter det t.ex. i dagboken 1961.
Katastrofer, trollerier och upptåg drev de tidiga äventyren Kometjakten
(1946), Trollkarlens hatt (1948), Muminpappans
bravader (1950) och Farlig midsommar (1954).
Deras lättsamma tonfall har fått flera forskare att klassa dem
som ett slags enklare sortering. Med orätt, tycker jag, för
redan i dem (också före 60-talets omarbetningar) finns Stilen.
De geniala idéerna. Det översvämmade köket i Farlig
midsommar – bara en sån sak.
”Pengar talar inte, dom skriker”, sjöng Bob Dylan en
gång. Att genom brev och dagböcker se avtryck av det
kommersiella tryck som växte fram ger en ny, hårdare relief till
de scenförändringar hon lät den senare mumindalen genomgå:
”nattsidans” Trollvinter (1957), flykt- och
uppbrottsboken Pappan och havet (1965), post-muminboken
Sent i november (1970) där trollfamiljen bara finns som
en frånvaro, en saga, ett minne.
Marknaden har sin egen logik, sina egna begär, och inom
populärkulturen segrade ett Muminmonster som kvävde sin
dubbelgångare i menlöst, förenklande vadd. Men det skedde inte
utan att den ursprungliga författaren gjorde motstånd. Och
böckerna finns kvar.
Biografin – en hemul?
Boel Westins feta biografi – över 500 sidor – är den
första som haft tillgång till den ’privata’ Tove Jansson som hon
dokumenterat sig själv i dagböcker och brevväxlingar. Det blir
en dubbelbelysning där litteraturvetaren Westin med lätt hand
ritar upp tematik i de centrala verken – inklusive bilderna –
varvat med TJ:s egna rapporter från verkstaden, bakom
kulisserna.
I en berömd radiorecension tyckte Birgitta Ulfsson att
Westins bok har ett drag av hemul – ”måste det vara så tråkigt?”.
Kanske måste det kännas så för en som upplevt TJ på sprakande
nära håll. Men dels är hemulernas fantasilösa rykte inte riktigt
juste (i Trollkarlens hatt är t.ex. en hemul den enda
som förstår Tofslans och Vifslans ”utländska”). Dels kunde en
alltför flashig forskarröst ha dränkt det som i den här boken är
det nya och viktiga: Tove Janssons löpande självanalys. Att
Janssons egen röst är så närvarande ger boken ett alldeles
tillräckligt stilistiskt lyft; där ska en levnadstecknare kanske
inte ens försöka konkurrera.
Har boken en begränsning så handlar den mera om lojalitet.
Westin är lojal, lägger sig nära sitt föremål, och ställer
därmed kanske inte riktigt alla frågor hon kunde. Snarare låter
hon TJ benämna problemen. Vilket hon gör, uppriktigt och ofta
skarpt självkritiskt. Men kanske hon ändå förträngde saker?
Framgångsproblemet, kommersialismen, skriver hon mycket om. De
svåra kärlekarna, inte minst sorgen att aldrig kunna tala med
familjen om sin lesbiska lust, är ett annat spår. Kärleken till
Atos Wirtanen satte avtryck i bl.a. den första
muminserien i Ny Tid 1947-48, liksom en kort men
omvälvande passion för Vivica Bandler. Det är viktigt
för förståelsen av 1900-talet att de här länge hemliga kartorna
ritas upp. Det är något av homsornas sena hämnd.
Berömd – men för fel saker?
Men hur var det med den konstnärliga självbilden, det
förbryllande faktum att framgången växlade in från ett bispår,
sagoförfattandet – att den inte kom för den målarkarriär som
hela hennes bakgrund, utbildning och vilja riktat sig in på?
Att det var en sorg kan man utgå från, och Westin uttalar inte
riktigt det faktum som ändå ligger i öppen dag: att TJ:s måleri
i sina olika faser är vackert och professionellt, men vanligt.
Det saknar den absoluta personlighet och originalitet hon kunde
prestera i skrift.
Också den ojämna framgången med de senare böckerna – där
personerna är något slags mänskor – behandlar Westin på ett i
mina ögon aningen överlojalt sätt. För visst är TJ:s troll ofta
mänskligare än hennes mänskor, som däremot ibland blir
endimensionella, serietidningsmässiga. När t.ex. Tatiana
Sundgren (av Westin omdöpt till ”Sundberg”) recenserade
den ”hårdkokta” novellsamlingen Dockskåpet (1978) i Ny
Tid och saknade en vind som kunde ”blåsa hål i diset och
visa himlen”, låter Westin förstå att det är den gamla vanliga
muminnostalgin som hindrat TS att se bokens förtjänster. Men är
saken så enkel? Kan det inte finnas andra orsaker?
Omvänt antar Westin att den stora internationella framgången
för Sommarboken (1972) har att göra med att den
motiviskt ligger så nära muminböckernas. Då vill jag genast peka
på skillnader, det kärvare anslaget, dödsproblematiken. Sommarboken
står mycket väl på egna ben, på det tyder framgången i
t.ex. USA där ”muminerna” inte är särskilt kända. Men liksom Bildhuggarens
dotter (1968) och Rent spel (1989) verkar den
också skriven i en särskild lust, inspiration. Ända dit når inte
alla hennes texter.
Den farliga symbiosen
Kanske var det en nödvändig personlig frigörelseprocess för TJ
själv att börja måla abstrakt (ett halvsekel efter kollegerna)
och att skriva ’otäcka’ noveller. Men hela sin fantasi,
kreativitet och humor fick hon inte alltid med på de här
övningarna, också det tål att sägas. Det är litet livlöst, litet
ont om syre, i flera av hennes senare romaner och noveller och
jag tror inte det enbart är en konstnärligt betingad
begränsning. Att slopa happy end och skruva ner värmen
förvandlar inte automatiskt ett dockskåp till en vuxenlägenhet.
Den unga bildkonstnären Tove Jansson fick beröm för sin
”djärvhet”, t.ex. på en utställning 1943. Men samtidigt såg
kritiken också ett ”hämmat” drag. Sedd med dagens ögon var
hennes bildmässiga dragning till det dekorativa nästan oväntat
stark, särskilt i illustrationer och väggmålningar – och när hon
på 60-talet reviderade de tidiga böckerna blev trollens nosar
faktiskt ännu rundare!
Det är de där teckningarna vi har lärt oss att älska. Men är
inte bildspråket också en sida av den stora modersbundenhet som
följde TJ, som den infantila skuggsidan av en stor närhet och
kärlek? Svartsjuka och triangeldrama hotade t.o.m. när den vuxna
TJ tog in Tuulikki Pietilä i sitt liv. Den här farligt
symbiotiska modersrelationen behandlas av TJ själv, lätt
maskerat, i flera noveller och Ebba Witt-Brattström har
lyft fram temat. Också Boel Westin nämner saken, men mycket
kort. Och ingen har, så vitt jag vet, kopplat TJ:s svårigheter
med att bli vuxen i mammarelationen med hennes starka förankring
i det 1800-talsmässiga bildspråk som mamman, illustratören ”Ham”
(Signe Hammarsten-Jansson) representerade.
Romantikens hårda bas
Det finns med andra ord fortfarande frågor att ställa till det
rika brev- och dagboksmaterialet (rikt trots att en del tydligen
förstörts; ”Privatkorrespondens har jag rivit totalt” skriver TJ
1998 uppsluppet till Boel Westin). Visst måste också det privata
materialet ges ut, förr eller senare. Så att vi eller
efterkommande kan nå nära hur en så ordbegåvad mänska, och av
allt att döma ganska uppriktig, bearbetade arbete, framgångar,
missräkningar, kärlekar, hemligheter.
Att Tove Jansson alltid arbetade – hårt, professionellt och
systematiskt – är ett av de mindre ’avslöjanden’ biografin
bjuder på. Att hon också samlade och arkiverade sitt liv med en
närmast hemulmässig ordningsamhet är då litet mera oväntat. En
snusmumrik som föraktar ägodelar var hon bara med en romantisk
flik av sin själ: att äga den berömda ateljébostaden i
Ulrikasborg – 7 meter i takhöjd – var mycket viktigt för
henne, trots att hon på somrarna sov i tält på ett ytterskär.
Romantik behöver en gedigen ekonomisk bas för att funka i
längden, men den sidan kan vara svårare att tala om (för
varifrån kom egentligen järnspisen i muminhuset, och middagen?).
Men visst var det ett snyggt liv, som hon levde det. Ett liv
med stil.
Trygve Söderling
Boel Westin: Tove Jansson. Ord,
bild, liv. Schildts 2007, 597 s.