sista
ordet
Magiskt coronatänkande: två exempel
Ett experiment man brukar
läsa om i psykologiböcker: någon försätts i hypnos och får order
att kliva upp på en stol och knäppa upp skjortan, eller liknande.
När försökspersonen sen väcks, försöker hon eller han ofta
förklara sitt beteende: ”det är så varmt”, t.ex. Iakttagelser av
den här typen ska ha gett Freud idén till analystermen
”rationalisering”.
Finland och Sverige rationaliserar nu på var sitt håll sin
coronalinje. Bägge länderna säger sig agera ansvarsfullt och stöda
sig på forskning. Det är dessutom sant. Det är bara det att med så
många okända faktorer ger slump och små nyanser stora utslag – den
berömda s.k. fjärilseffekten. Skillnaden mellan Finlands och
Sveriges strategier är till stor del en slump, tror jag.
Konstigheterna börjar när någon vill förklara skillnaderna med
”nationella särdrag”, ”mentalitet”, etc.
Till exempel Tove Lifvendahl skriver: ”Det är möjligt att
svenskar skulle klara förbud och hårda restriktioner sämre än
andra. Att utegångsförbud och annat är så apart för svensken att
det skulle skapa mer rädsla än göra nytta.” Ledartexten heter ”Svenskar
kanske mer vuxna än vad somliga tror” (Svenska Dagbladet
14.4). På motsvarande sätt anser kanske en del finländare att
”finländaren” är mera ”vuxen” än den blöta vatusvensken. Det går
lätt magi i sånt där.
”Vad
vill coronaviruset” frågade komikern Benoît Forgeard i en
animation (”28 minuten” 14.2.2020). Svar: det lilla viruset
är ”avundsjukt” på malarian och spanska sjukan. Hejdlös satir,
förstås, men sen får jag syn på en allvarligt menad ”virusmonolog”
på nätet. ”Jag har kommit för att stoppa maskinen ni inte
hittade nödbromsen på” förklarar Covid-19 där: ”Jag har kommit för
att verkställa det straff som ni själva har dömt er till”.
En i och för sig riktig iakttagelse – vårt sätt att organisera
våra samhällen, vår konsumtion, har bevisligen gjort oss extremt
sårbara för bl.a. pandemier. Men ”virusmonologen” utvecklar sin
moraliska straffpredikan vidare, och det komiska är att synderna
här är lika slumpmässigt valda som i religionerna. Skyldiga, anser
viruset, är inte bara globaliseringen, utan också
”idrottsspektaklen, Disneyland, gymmen, skolkasernerna”.
Jag får bilden av ett gäng brådmogna 18-åringar som sitter med
svarta stickade mössor i en källare och känner sig som tuffa
anarkister när de kokar ihop listor på allt de hatar i ”systemet”.
”Förödelsen upphör när ekonomin upphör. Ekonomin ÄR förödelsen”.
Och: ”Är det inte självdestruktivt att bo någonstans där man inte
kan ha ett grönsaksland”? Kanske viruset ändå är mera hippie än
asfaltsanarkist?
Lika väl kunde man påstå att virusets ”plan” är att införa
totalitär kontroll överallt (det har kommit en bit på vägen).
Eller kanske att få narcissisten i Vita Huset att spruta
desinfektionsmedel i våra ådror?
Naturen slår tillbaka, säger vi ibland. Men idén att naturen har
en idé – att den vet vad den gör – är bara magiskt tänkande.
Metafysik.
Trygve Söderling
Relaterat:
▶︎ Att
backa in i framtiden. Regeringens sits – alla regeringars –
är nu att backa in i framtiden: att i varje ögonblick gissa vart
smittkurvan är på väg och att, så snabbt som tanke och lag
tillåter, svara med rätt rattrörelse. (”Impuls”, Hufvudstadsbladet
12.3.2021)
▶︎ Vaccin/frihet.
Hårdraget verkar Anita Goldman se det som en demokratisk rättighet
att smitta sina medmänskor med en potentiellt dödlig sjukdom.
(”Kommentarer” Nya Argus 3–4/2021)
▶︎ Smittans
liberalism. "Många reagerar med magkänslan mot direktiv från
myndigheterna och en del tycker det är tufft och rebelliskt att
utmana det löjligt fogliga kollektivet. Några utvecklar hela
sofistikerade försvarstal för en attityd som i grunden är tanklös,
men som de bygger ut med halvtänkta tankar om ”individens frihet”.
(Kolumn, Ny Tid, januari 2021)
▶︎ Plan
C. Om otyglad kapitalism är plan A och någon form av
fördelningspolitik plan B, så har stora delar av mänskligheten nu
tvingats att anta plan C. (”Kommentarer”, Nya Argus
5–6/2020)
|