Smittans
liberalism
Det är en minoritet som
avgör hur mycket covid-19 sprids, hur många som dör eller blir
allvarligt sjuka. Ju större minoritet som slarvar, desto flera
sjuka.
Det är få bland oss som startar skogsbränder, men också där kan
följderna vara väldiga.
I bägge fallen kan det vara omöjligt att få reda på vem som
ursprungligen slarvade med cigarettfimpen eller karantänen, men få
tycker att pyromanen ska befrias från ansvar och skuldkänslor. Med
coronan är etiken lite knepigare, eftersom den som sprider smitta
ju själv är i riskzonen.
Somliga tycker att man inte ska ”skuldbelägga” smittspridaren.
Men skuldkänslor är ett viktigt försvar för kollektivet. Förr
trodde somliga att samvetet var administrerat av Gud – så kallad
religiös alienation. Idag är samvetet snarare ett av de slagfält
där bland annat liberalismens och solidaritetens principer testas
i praktiken.
Det finns, tror jag,
åtminstone fyra situationer där man med eller mot sin vilja blir
en virusspridare.
1) för att man inte vet. Till exempel innan viruset upptäcktes.
2) för att man är tvungen. Exempelvis en papperslös migrant i ett
riskyrke, eller någon som är barskrapad eller skuldsatt i ett
samhälle utan sociala skyddsnät.
3) för att man ställer upp på grund av en yrkesetik. Exempelvis
personer i vårdyrken som i princip kunde vägra, kunde stanna
hemma.
4) för att man inte förstår, eller inte bryr sig, vilket i
praktiken är samma sak. Jag har hört repliker – eller snarare sett
facebookinlägg – om hur var och en måste få bestämma själv: mask
eller inte, riskbeteende eller inte, det är ens eget val.
Många reagerar med magkänslan mot direktiv från ”myndigheterna”
och en del tycker det är tufft och rebelliskt att utmana det
löjligt fogliga kollektivet. Några utvecklar hela sofistikerade
försvarstal för en attityd som i grunden är tanklös, men som de
bygger ut med halvtänkta tankar om ”individens frihet”.
Det är framför allt det här förhållningssättet som är intressant
att diskutera ur ett principiellt och ideologiskt perspektiv,
eftersom det blir ett test på hur väl eller illa vissa
föreställningar ur liberalismens verktygslåda fungerar i
praktiken.
Det var kanske bra att
många i början av pandemin föreställde sig att munskydd var
effektiva som skydd för bäraren. Och visst skyddar de en smula,
fast inte som en vaccination. Om vi inte kör med dykarcyklop och
tuber på ryggen andas vi ju fortfarande in och ut luft, vi känner
t.ex. dofter vare sig vi har mask eller inte.
Vi tänker ofta i alltför absoluta termer: skyddar/skyddar inte.
Grejen med t.ex. post it-lappar är att de fastnar, men inte
fastnar för mycket. Masker begränsar droppsmittan en smula men vi
kan fortsätta att andas. Och för virusspridningen är andra
delfaktorer – som vädring eller hur länge exponeringen pågår –
abstrakta, jämförda med ett stycke tyg eller papper på ett av
kroppens synligaste ställen.
Här ligger roten till en massa tjafs och onödiga diskussioner,
när det rationella är att helt enkelt använda mask, punkt och
slut, som en av många ofullständiga men mycket enkla
skyddsåtgärder.
En smula paradoxalt leder skyddet av mig själv med mask till att
andra skyddas en smula mera, och i förlängningen vinner hela
samhället på denna kanske missförstådda ”egoism”. Framför allt är
masken en signal, en solidaritetsyttring, en påminnelse i det
offentliga rummet: ”Jag vet. Jag bryr mig. Det är inte
över”.
Och signalen smittar.
Signaleffekten är troligen den viktigaste med masken, men ute i
verkligheten kan den inte skiljas från en tänkt, teoretisk,
fysikalisk bromseffekt på en del viruspartiklar.
Samtidigt ledde tyvärr just
föreställningen att bäraren använder mask för att skydda sig själv
till att en minoritet kände sig som tuffa och självständiga
rebeller när de valde att ”ta risken” och låta bli. Vi kunde kalla
den tanken för ”det liberala felslutet”, för den är släkt med
t.ex. diverse miljonärers föreställning att just de inte behöver
betala skatt. De är ”inte skyldiga samhället något” och de har
minsann råd med privat hälsovård om det gäller, kanske också en
privat armé för att skydda sin egendom? Visst är stora
inkomstskillnader bevisligen illa för hela samhället, vilket
drabbar också de rika, men jag är ju en unik individ som vill
bestämma själv och nu väljer jag skatteparadiset, OK?
Den frihetsälskande smittoliberal som säger ”jag tar en
kalkylerad risk” säger alltså egentligen ”jag vill bestämma över
andras frihet”, ”jag infekterar andra om jag vill”. Som känt kan
man smitta utan att veta om det och utan att själv ha
symptom.
Det handlar om en ”frihet” att förlänga pandemin och därmed
drastiskt inskränka andras frihet; att direkt eller indirekt
beröva andra deras hälsa och liv.
Det är som att föreställa sig att det är ”individens fria val” om
jag använder kondom eller inte – absolut inget som min sexpartner
har något att göra med.
Vi är alla sammanlänkade,
våra val får konsekvenser som vi har ansvar för, vare sig vi kan
förutse dem eller inte. Det gäller också för de ”frisinnade”, för
”individualisterna”, som visserligen inte är mera individuella än
att de kan gå samman i stora borgerliga partier där alla tänker
individuellt på exakt samma sätt.
Individer finns inte minst i Sverige, där ansvaret för
smittspridningen på ett tidigt stadium outsourcades till de
enskilda medborgarna. Tanken var att om alla själva fick välja om
de ville följa rekommendationerna så skulle ingen bli kränkt.
Det gick inte så bra, men åtminstone var det ingens fel. Och om
regeringen i efterhand är missnöjd med hur samhället har klarat
pandemin så är det väl bara att följa Brechts
recept: att avsätta folket och välja ett nytt.
Trygve
Söderling
Relaterat:
▶︎ Att
backa in i framtiden. Regeringens sits – alla regeringars –
är nu att backa in i framtiden: att i varje ögonblick gissa vart
smittkurvan är på väg och att, så snabbt som tanke och lag
tillåter, svara med rätt rattrörelse. (”Impuls”, Hufvudstadsbladet
12.3.2021)
▶︎ Vaccin/frihet.
Hårdraget verkar Anita Goldman se det som en demokratisk rättighet
att smitta sina medmänskor med en potentiellt dödlig sjukdom.
(”Kommentarer” Nya Argus 3–4/2021)
▶︎ Plan
C. Om otyglad kapitalism är plan A och någon form av
fördelningspolitik plan B, så har stora delar av mänskligheten nu
tvingats att anta plan C. (”Kommentarer”, Nya Argus
5–6/2020)
▶︎ Magiskt
coronatänkande: två exempel. "Det är möjligt att svenskar
skulle klara förbud och hårda restriktioner sämre än andra" trodde
en SvD-ledarskribent i april. Fantasier om
nationalkaraktärer har m.a.o. återuppstått, liksom fantasin att
viruset "vill" något. (”Sista ordet”, kolumn, Ny Tid, maj
2020)
|