Erbjuden Hbl 14.8.2008.
Inte publicerad.
En omarbetad och uppdelad version 2 (inte heller publicerad) återges
längre nere på sidan.
En tredja omarbetad och kraftigt förkortad version publicerades i
mars 2009 i Hbl som "Impuls" under rubriken Det
ryska samvetet.
.
|
Teema – större än
ni tror
Till skillnad från en del
debattörer är jag oerhört nöjd med digitaliseringen av finländsk
TV. Inte för teknikens skull (även om den är bra) utan för att
själva innehållet fick en stor kick framåt, då för sju år sen, när
reformen genomfördes. När dammet lagt sig visade det sig att vi
hade fått en kvalitetskanal som mer än väl tål internationell
jämförelse. YLE Teemas utbud är så bra att man som tittare kan
slänga fjärrkontrollen; inget behov för zappande föreligger
längre.
T.ex. Sverige saknar en direkt motsvarighet och inte ens BBC, en
gång förebilden för public service, påstås ha något liknande. Om
det fanns Pisa-undersökningar av TV-kanaler skulle Teema, som
alltså i höst fyller sju år, mycket väl kunna ligga i topp.
Möjligen är den finländska publiken inte själv riktigt medveten
om vad den har. Visserligen har tidningarnas TV-kommentatorer
småningom hittat kanalen, men i programtablån figurerar den
fortfarande på strykplats. Och man fäster sig vid att de riktigt
stora satsningarna sällan uppmärksammas – det är som om
journalistiken skulle sakna ett format för att behandla dem på
allvar. Ändå har mycket av det som Teema gett varit av större
betydelse än uppmärksammade filmpremiärer typ ”Sagan om Ringen V”.
Dåligt informerad som jag själv var skaffade inte heller jag
digibox från dag ett. Men nog inom år ett. En tillbakablick är på
sin plats. Jag bör väl tillägga att jag inte har något emot FST5 –
dess så kallade målgrupp är bara en annan.
De tre viktigaste auteurer
som YLE Teema har lyft fram under sina sju år är nog Edgar Reitz,
Vladimir Bortko och Peter von
Bagh. Trots deras betydelse för europeisk TV-kultur har
jag på känn att namnen, frånsett von Bagh, inte är speciellt
bekanta för finländska tittare i gemen. Men det finns ännu hopp.
En av de stora fördelarna med Teema har åtminstone hittills varit
repriserna. Jag har sedan länge tappat räkningen på hur många
gånger von Baghs storverk Sininen laulu – Suomen taiteiden
tarina från 2003 har visats (12 avsnitt à 60 minuter).
Senast förstås på grund av bokutgåvan 2007 och det
fakta-Finlandiapris den – snarare än tv-dokumentet, underligt nog
– gav von Bagh.
Sininen laulu var Teemas första hemproducerade
flaggskepp. Man kan säga – och det har sagts – att von Baghs
rapsodiska grepp på finländsk konsthistoria är framför allt
journalistiskt, med andra ord konventionellt. Viktigare är i alla
fall att han med sin orädda energi har skapat ett väldigt
intervjumaterial som i sig är ett unikt dokument – även om det
kanske snarare handlar om våra levande konstnärers traditionsbild
än av traditionen själv. Faktafelen (t.ex. tror någon i boken att
Södergran var gift) är också de ett slags fakta; fakta om myter.
Som en nutida Topelius berättar von Bagh ivrigt och generöst vad
han har upptäckt och en förbluffad nation lyssnar. Han ger ett
avstamp.
Också Edgar
Reitz’ tyska mammutprojekt Heimat 1-3 i
sammanlagt 30 avsnitt à 2 timmar berättar 1900-talet, och också
det har hört till ryggraden i Teemas utbud under dessa första sju
år. Trilogins två första delar, från 1984 och 1993, hann visas
redan i analog-TV, vilket länder YLE:s dåvarande inköpare till
heder. Det är viktigt att vi finländare har fått vara med om
Reitz’ krönika, i flera bemärkelser TV-historia, nästan i realtid.
När Reitz 2004 följde upp till nutid med en tredje delserie hade
han häftigt aktuellt material att ta av – murens fall, die
Wende, den trevande integrationen. Med sin karaktäristiska
stil lyckades han också i svit tre förena de oväntade
berättelserna med de helt igenkännbara; det var miljöaktivister,
det var byggarbetare från ex-DDR eller en ung rysk mor på
mänskligt gripande äventyr i väst, men också besynnerliga flygare,
grottor, fantaster. Precis som med de tidigare delarna hade man
känslan att så här har TV aldrig sett ut förut; 30 stora
spelfilmer i egen rätt, sebara separat, men med kontinuitet i
persongalleriet och ett originellt och akut grepp på var sin epok.
Och ändå kändes det som det centrala paret från de tidigare
avsnitten nu hade fått det för bra inne i det västtyska
2000-talet, med framgångsrikt konserterande och villarenovering
med billig arbetskraft från öst; som om det som formellt var
centret i berättelsen hade tappat sin intensitet. Min favoritdel
är fortfarande tvåan, där Hermann och Clarissa (Henry Arnold,
Salome Kammer) fortfarande är delar av ett kollektiv av så
kallade unga och hungriga konstnärer i 1960- och 70-talets
turbulens. Kollektivboende, droger och militant politik, mixat med
vardag, barn, stilla liv. Att samtida konst, framför allt modern
konstmusik, spelar en så elektrifierande roll i historierna gjorde
inte de tretton helaftonsfilmerna i Die Zweite Heimat sämre.
Vladimir
Bortko, den tredje Teema-auteuren på min
personliga ”wall of fame”, står bakom de två definitiva
filmatiseringarna av två klassiska romaner: Dostojevskijs Idioten
(2003) och Bulgakovs Mästaren och Margarita (2005),
vardera på tio timmar och avsnitt. Idioten i lätt
grönbleka färger har en otrolig casting, rollbesättning,
som slår en till slant och nästan får en att glömma att lyssna
till Dostojevskijs text; man har känslan av att se allt redan i de
intensiva, brinnande blickarna. Jevgenij Mironov i
huvudrollen och Lydia Velezjeva som den mörka, demoniska
Nastasia Filippovna vrider sig genom Dostojevskijs gåtfulla
berättelse som förhäxade av sina egna komplexa spel och av
varandra; och ändå glömmer Bortko aldrig att Dostojevskij också
kan vara rolig.
Texttroheten och tidsfärgen hundraprocentiga, det gäller också
för den andra filmatiseringen. Det är klart att 2000-talets
datoranimering har gjort det lättare att äntligen återge Bulgakovs
storverk som film, med dess gogolskt satiriska trollerikabaré och
Margaritas nattliga häxflygning i 1930-talets Moskva. Anna
Kovaltjuk är temperamentfull och vacker i Bulgakovs
superhjältinnefantasi (samtida med amerikanska Stålmannen),
hennes
och djävulens tricksande ger historien den fantastiska dimension
som lyfter den över Stalintidens grå hustak. Men lika viktig är
iscensättningen av just gråheten, olusten, rädslan, angiveriet.
Den dåliga poeten ”Bezdomnyjs” (Vladislav Galkin) vistelse
på dårkliniken skapar hos Bortko ännu mera berörande efterhängsna
bilder än scenerna med en svettig Pontius Pilatus 1900 år tidigare
(Kirill Lavrov), som – rätt orealistiskt – inte kan få den
där besynnerliga Jesus ur tankarna.
Bortkos stora serier ingår i en lång tradition av ryska, mycket
texttrogna, mycket välspelade romanfilmatiseringar. Två andra
klassiker som Teema har sänt i år, Aleksandr Prosjkins adaption
av Pasternaks Doktor Zjivago (2006, på ”bara” c.
7 timmar) och veteranen Gleb Panfilovs helt färska av Solzjenitsyns
Den första kretsen (2008, dito), kompletterar bilden
av ett ”annat” Ryssland, en kultur som inte drar sig för att
behandla också svåra och såriga kapitel i sin historia via
litteraturen och filmen, också i stort format. Solzjenitsyn hann
faktiskt före sin nyliga död själv lägga voice-overs på Den
första kretsen. Redan genom sitt ämne – vetenskapsmän som
specialfångar i Sovjet atomvintern 1949 – innebär filmen stark
begränsning och klaustrofobi och historien blir ibland tunn,
samtidigt som det förstås är helt centralt att den här
verkligheten – på randen till helvetet – har beskrivits. Så mycket
mera färg, drama och väldiga kontraster – från borgerlig lyx till
inbördeskrigets kalla nöd – är Zjivago, som först med
Prosjkin kan sägas ha blivit filmad ”på riktigt”. Igen är det en
rad förödande starka skådespelaransikten som har fastnat på min
inre filmremsa, inte minst då Tjulpan Chamatovas Lara.
När någon i framtiden
skriver den finländska TV:ns kulturhistoria kommer YLE Teema att
ha en plats och betydelse som vi i dag knappt anar. I den här
korta översikten har jag bara snuddat vid de största satsningarna,
mycket borde sägas om exotiska filmer, dokument, konstprogram och
opera. Det får bli till efter den där Pisa-undersökningen, till
dess gäller bara att fortsätta betala licensen. Det är den
billigaste lyxen jag känner till.
Trygve
Söderling
|
Publicerad i Slammer-arkivet nov. 2013
|
Version 2 insänd till Hbl 13.12. 2008, inte publicerad. |
Teema – större än vi vet
I höst blev det sju år sedan finländsk TV digitaliserades och i
den vevan fick en kvalitetskanal. YLE Teemas utbud tål
internationell jämförelse, t.ex. Sverige saknar direkt
motsvarighet, och det sägs att inte ens BBC, en gång förebilden
för public service, når lika långt. Om det fanns
Pisa-undersökningar av TV-kanaler skulle Teema smälla högt i sin
serie. Frågan är om vi finländare sjäva förstår det.
Visserligen hittade tidningarnas TV-kommentatorer kanalen efter
några år, men i programtablån kurar den fortfarande på strykplats.
Och man fäster sig vid att de riktigt stora satsningarna sällan
uppmärksammas, det är som om dagsjournalistiken skulle sakna ett
format eller en medvetenhet. Ändå har mycket i Teemas utbud varit
av större betydelse än uppmärksammade filmpremiärer typ ”Sagan om
Ringen V”.
De tre stora
De tre viktigaste auteurer som YLE Teema har lyft fram
under sina sju år är nog Edgar Reitz, Vladimir Bortko och
Peter von Bagh. Trots deras betydelse för europeisk
TV-kultur har jag på känn att namnen, frånsett von Bagh, inte är
speciellt bekanta för finländare i gemen. Men det finns hopp. En
av de stora fördelarna med Teema har åtminstone hittills varit
repriserna. Jag har sedan länge tappat räkningen på hur många
gånger de visat von Baghs storverk Sininen laulu – Suomen
taiteiden tarina från 2003 (12 avsnitt à 60 minuter).
Senast förstås på grund av bokutgåvan 2007 och det
fakta-Finlandiapris den – snarare än tv-dokumentet, underligt nog
– gav von Bagh.
Sininen laulu var Teemas första hemproducerade
flaggskepp. Man kan säga – och det har sagts – att von Baghs
rapsodiska grepp på finländsk konsthistoria är framför allt
journalistiskt, med andra ord konventionellt. Viktigare är i alla
fall att han med sin orädda energi skapat ett väldigt
intervjumaterial som i sig är unikt – även om det kanske snarare
handlar om våra levande konstnärers traditionsbild än om själva
traditionen. Faktafelen (t.ex. tror någon i boken att Södergran
var gift) är också de ett slags fakta; fakta om myter. Som en
nutida Topelius berättar von Bagh ivrigt och generöst vad han har
upptäckt och en förbluffad nation lyssnar. Han ger ett avstamp.
Också Edgar Reitz’ tyska mammutprojekt Heimat 1–3 i
sammanlagt 30 avsnitt à 2 timmar berättar 1900-talet, och också
det har hört till ryggraden i Teemas utbud under dess första sju
år. Trilogins två första delar, från 1984 och 1993, hann visas
redan i analog-TV, vilket länder YLE:s dåvarande inköpare till
heder. Det är viktigt att vi fått vara med och göra TV-historia
nästan i realtid. När Reitz 2004 följde upp till nutid med en
tredje delserie hade han häftigt aktuellt material att ta av –
murens fall, die Wende, den trevande integrationen. Med
sin karaktäristiska stil lyckades han också i svit tre förena de
oväntade berättelserna med de helt igenkännbara; miljöaktivister,
byggarbetare från ex-DDR eller en ung rysk
mor på äventyr i väst, men också besynnerliga flygare,
grottor, fantaster. Precis som med de tidigare delarna hade man
känslan att så här har TV aldrig sett ut förut; 30 stora
spelfilmer i egen rätt, sebara separat, men med kontinuitet i
persongalleriet och ett originellt och akut grepp på var sin epok.
Och ändå kändes det som det centrala paret från de tidigare
avsnitten nu hade fått det för bra inne i det västtyska
2000-talet, med framgångsrikt konserterande och villarenovering
med billig arbetskraft från öst; som om det som formellt var
centret i berättelsen hade tappat sin intensitet. Min favoritdel
är fortfarande tvåan, där Hermann och Clarissa (Henry Arnold,
Salome Kammer) fortfarande är delar av ett kollektiv av så
kallade unga och hungriga konstnärer i 1960- och 70-talets
turbulens. Kollektivboende, droger och militant politik, mixat med
vardag, barn, stilla liv. Att samtida konst, framför allt modern
konstmusik, spelar en så elektrifierande roll i historierna gjorde
inte de tretton helaftonsfilmerna i Die Zweite Heimat sämre.
Bulgakov i pixelåldern
Vladimir Bortko, den tredje stora Teema-auteuren, står
bakom de två definitiva filmatiseringarna av två klassiska
romaner: Dostojevskijs Idioten (2003) och Bulgakovs
Mästaren och Margarita (2005), vardera på tio
timmar och avsnitt. Idioten i lätt grönbleka färger har en
otrolig casting, rollbesättning, som nästan bär fram
Dostojevskijs text redan utan orden; man har känslan av att se
allt redan i de intensiva, brinnande blickarna. Jevgenij
Mironov i huvudrollen och Lydia Velezjeva som den
mörka, demoniska Nastasia Filippovna vrider sig genom
Dostojevskijs gåtfulla berättelse som förhäxade av sina egna
komplexa spel och av varandra; ändå glömmer Bortko aldrig att
Dostojevskij också kan vara rolig.
Texttroheten och tidsfärgen hundraprocentiga, det gäller också
för Bulgakov-filmatiseringen. Det är klart att 2000-talets
datoranimering har gjort det lättare att äntligen återge Bulgakovs
storverk som film, med dess gogolskt satiriska trollerikabaré och
Margaritas nattliga häxflygning i 1930-talets Moskva. Anna
Kovaltjuk är vackert temperamentfull i Bulgakovs
superhjältinnefantasi (samtida med amerikanska Stålmannen),
hennes
och djävulens tricksande ger historien den fantastiska dimension
som lyfter den över Stalintidens grå hustak. Men lika viktig är
iscensättningen av just gråheten, olusten, rädslan, angiveriet.
Den dåliga poeten ”Bezdomnyjs” (Vladislav Galkin) vistelse
på dårkliniken skapar hos Bortko ännu mera berörande efterhängsna
bilder än scenerna med en svettig Pontius Pilatus 1900 år tidigare
(Kirill Lavrov), som – helt orealistiskt – inte kan få den
där besynnerliga Jesus ur tankarna.
Billigaste lyxen
När någon i framtiden skriver den finländska TV:ns kulturhistoria
kommer YLE Teema att ha en plats och betydelse som vi i dag knappt
anar. I den här korta översikten har jag bara snuddat vid de
största satsningarna, mycket borde sägas om exotiska filmer,
dokument, konstprogram och opera. Det får bli till efter den där
Pisa-undersökningen, nu gäller det bara att fortsätta betala
licensen. YLE Teema är den billigaste lyx jag känner till.
Trygve
Söderling
(Del 2 av texten, tänkt som ”faktaruta”)
Det ryska samvetet
Speciellt glädjande i YLE Teema är det utrymme man gett
åt helt nyproducerade ryska litterära klassiker i
TV-serie-form. Här har vi ofta suttit på premiärplats,
internationellt sett. Vladimir Bortkos Idioten
(Dostojevskij) och Mästaren och Margarita (Bulgakov)
ingår i en tradition av mycket texttrogna, mycket
välspelade romanfilmatiseringar. Tvåandra klassiker som
Teema har sänt i år, Aleksandr Prosjkins adaption
av Boris Pasternaks Doktor Zjivago (2006,
”bara” c. 7 timmar) och veteranen Gleb Panfilovs helt
färska Solzjenitsyn-verk Den första
kretsen (2008, dito) hör också hit. Solzjenitsyn
hann faktiskt kort före sin död själv lägga voice-overs
på Den första kretsen. Redan genom sitt
ämne – vetenskapsmän som privilegierade specialfångar i
Sovjetatomvintern 1949 – innebär filmen stark begränsning
och klaustrofobi, historien blir ibland tunn, samtidigt
som det förstås är helt centralt att ocksåden här
verkligheten har beskrivits.
Så mycket mera färg, drama och väldiga kontraster – från
borgerlig lyx till inbördeskrigets kalla nöd – är Zjivago,
som först med Prosjkin kan sägas ha blivit filmad ”på
riktigt”. Igen är det enrad förödande starka
skådespelaransikten som har fastnat på min inre filmremsa,
inte minst då Tjulpan
Chamatovas Lara.
En mera realistisk uppföljning på lägertemat i Den
första kretsen har vi nu senast fått i Nikolaj
Dostals Lenins testamente (2007, 12 avsnitt),
en TV-version av Varlam Sjalamovs Berättelser
från Kolyma (boken tas f.ö. upp av Magnus Londen
i Till världens ände från 1997). Omutligt förs vi
genom Sjalamovs 17 år i helvetet, så långt från de vackra
och de djärva man rimligtvis kan komma.
Vi får ofta höra att ryssarna inte har gjort upp med sitt
förflutna. Alla de ovannämnda produktionerna visar att det
också finns ett”annat” Ryssland, en seriös kultur som inte
drar sig för att bearbeta också svåra och såriga kapitel i
sin historia. Att vår TV är med och ger den synlighet är
värtatt applådera. I de här kvalitetssatsningarna i stort
format lever en viktig rysk litterär tradition vidare: att
agera nationens samvete.
Trygve
Söderling
|
Kommentar
2013: Kvalitetskanalen YLE Teema började sända i augusti
2001 och fyllde alltså sju år hösten 2008 när detta skrevs. Peter
von Baghs konstserie Sininen
laulu, flera ryska klassikerserier och (reprisen på)
Edgar Reitz tyska Heimat
hörde till de pilotprojekt som man på Teema kanske hoppades att
skulle få kulturintresserade finländare att skaffa digiboxar –
alltså redan före 2007, när de analoga sändningarna
upphörde.
Trots fin
programpolitik fick YLE Teema ändå de första åren sända mer eller
mindre i hemlighet, åtminstone för den tidningsläsande
finlandssvenska publiken.
•
• •
En på
redaktionens begäran omarbetad och kraftigt förkortad version 3 av
de två textförsöken ovan publicerades i mars 2009 i Hbl som
"Impuls" under rubriken Det
ryska samvetet. Själv kände jag mig vid det laget inte
längre så impulsiv.
Relaterat / dubblerat / i
Hbl och andra blad
En
dröm om vad TV kunde vara: om ”Heimat II” och YLE
Teema (Hufvudstadsbladet 2003)
Satan
är tillbaka i Moskva: om Michail Bulgakovs roman Mästaren
och Margarita (Hufvudstadsbladet 13.7.2010)
Klassikerbruk:
om aktuella ryska TV-filmatiseringar av Dostojevskij, Turgenjev,
Bulgakov, Rybakov, Sjalamov ("Kommentarer", Nya Argus
6–7/2010)
TV-serier
som strålar: om ”Bequerel-filmtestet” och ryska
klassikerserier i TV (igen) ( Ny Tid november 2013)
|
|