Radioessä, sänd 2003
Publicerad i Nya Argus
5–6 2007 |
Kön
två
Simone
de Beauvoir:
Det andra könet
Nu när alla kallar sej
feminister och också rakhyvlarna har fördelats någorlunda jämnt
mellan kvinnor och män, finns det väl ingen orsak att läsa Simone
de Beauvoirs Det andra könet från 1949? Så klart har
boken sin givna plats bredvid Marx Kapitalet, Freuds
Drömtydning och Rachel Carsons Tyst vår,
men att en bok har förändrat världen gör den inte automatiskt
viktig för just mig.
Det andra könet heter egentligen ”Kön nummer två”, titeln
är alltså Le deuxiéme, inte L' autre sexe. Jean-PauI
Sartre hittade på titeln och Beauvoir nappade på
anspelningen på ”tredje världen”, ett begrepp som också det då var
nytt och fräckt. Och kanske är Kön två idag allra
intressantast för tredje världens kvinnor, trots att den bara
sällan handlar så direkt om dem som i det här självupplevda
stycket:
Jag minns en underjordisk grotta i en by i Tunisien
där fyra kvinnor satt hopkrupna. Den gamla enögda hustrun,
tandlös, med ett fasansfullt härjat ansikte, satt mitt i den
stickande röken och kokade klimp på en liten koleld. Två något
yngre men nästan lika vanställda hustrur vaggade var sitt barn, en
av dem ammade. Vid en vävstol satt en ung skönhet, underbart
utstyrd i siden, guld och silver, och knöt ulltrådar. När jag
lämnade denna mörka håla — ett immanensens, livmoderns och gravens
kungarike — mötte jag den vitklädde mannen i gången som ledde mot
ljuset, en skimrande ren, leende solgestalt. Han kom tillbaka från
marknaden där han hade pratat med andra män om händelser i
världen. […] För de skrynkliga gamla kvinnorna, och för den unga
hustrun, ödesbestämd till samma hastiga förfall, fanns inget annat
universum än den rökiga grottan, som de endast lämnade om natten,
tysta och beslöjade.
Men varför läsa Det
andra könet här och idag, om nu inte av nåtsorts mycket
speciellt historiskt intresse för europeiskt elände och okunnighet
i början av 1900-talet, före sexupplysning, preventivmedel,
rösträtt, utbildning, daghem, strumpbyxor, diskmaskiner och
kvinnliga presidenter? Förstås kunde man exploatera delar av boken
för självberöm över hur mycket som trots allt har gått framåt sen
Kön två publicerades, delvis just tack vare att den här
boken skrevs.
Man kan tänka sig nyfikenhet som motiv — den svenska utgåva vi
haft sen 70-talet är nämligen bara hälften av originaltexten. För
några år sedan utkom äntligen en komplett översättning, med såna
"nya" kapitel som "Den lesbiska kvinnan" och en litterär analys av
kvinnobilden hos fem manliga författare, från D. H. Lawrence
till André Breton — en alldeles briljant och ironisk essä
förresten, en av bokens mest levande.
Men den bästa orsaken att läsa Kön två är nog ändå det
motstånd som boken har väckt och fortfarande väcker. Jag tänker då
inte så mycket på protesterna från alla konservativa män,
representerade av påven som omedelbart placerade boken på sin
svarta lista, katolska kyrkans index. Männens invändningar är
ointressanta, viktigare är den kritik som Beauvoir fick och får av
kvinnor, inklusive feminister, inte minst franska feminister.
Kritiken är inte helt galen. Oftast handlar den om att Beauvoirs
bild av reproduktionen, moderskap, hemarbete, amning, matlagning,
städning, är på tok för pessimistisk och mörk. Kvinnan som
Beauvoir beskriver är fångad i en evig ond cirkel av småttigheter,
medan däremot allt i mannens liv och uppfostran riktar in honom på
att utvecklas, skapa, spränga gränser och förändra världen.
Till det där kan jag som man vittna att de flesta mäns liv nog är
precis samma småttiga rundgång, inte alls den fantastiska
transcendens som Beauvoir kan få det att låta. Så kiva har vi det
faktiskt inte.
Men det är en bisak. Säkert
kunde Beauvoir i princip ha skrivit 900 sidor om hur trevligt det
kan vara att föda barn och frysa in skinka. Men den boken har vi
redan, och just därför skriver Beauvoir inte den. Däremot är hon
intresserad av förtryck, prostitution, psykoser, risig sex,
illegala aborter och en rad andra tabu-ämnen, ännu mera
tabubelagda år 1949. Idag finns ju åtminstone flicktidningarnas
frågespalter om man vill veta vad det är för fel.
Kritiker av Kön två säger att Simone de Beauvoir grälar
på offret, på kvinnan. De missar, skulle hon försvara sig, poängen
att just eftersom också kvinnan är en mänsklig varelse är hon
aldrig enbart offer, utan också medskyldig. Ett motto för boken
kommer från Sartre: "till hälften offer, till hälften
medbrottsling, som alla".
Jag kan förstå att Beauvoirs kvinnobild känns oroande, orättvis.
Men för att kunna ta ett första steg måste man sätta kroppen ur
balans, man måste välja sida. Simone väljer den sida man idag
kallar likhetsfeminism och universalism och det tycker jag
personligen att hon gör rätt i. Hon avvisar kraftfullt tanken att
kvinnor och män skulle vara oerhört olika varandra bara för att
det kan se så ut, hon slänger i papperskorgen hela den
kvinnomystik som både machomän, romantiker och särartsfeminister
odlar, var och en på sitt sätt.
Simone de Beauvoir är 40 år
när hon gjuter sin tegelsten, hon forskar, öser ur statistik,
antropologi, sociologi, historia, psykiatri, hon satsar hela sin
bildning och beläsenhet, sin filosofiska skolning och ett
glasklart logiskt tänkande. Just filosofin märker jag att jag
tidigare har slarvat med när jag har läst delar av boken. Idag,
med hjälp av filosoferna Eva Lundgren-Gothlin, Toril Moi
och nu senast Nancy Bauer, ser jag att det är Beauvoirs
dialog med Hegel, Marx, Heidegger, Sartre och
Merleau-Ponty som ger boken ett lyft, som skiljer den från
nån tänkbar statlig utredning om kvinnans villkor.
Kön två har en drajv, en vilja, som på ett mycket friskt
sätt känns omodern i våra postmoderna tider. Det är viktigt att
inte alltid vara modern. Varför skulle en feminist intressera sej
för Hegel? frågar sig nån kanske, ja, varför ska man
överhuvudtaget intressera sig för nåt annan än sig själv.
Över Det andra könet svävar en fräsch upptäckarglädje:
hon hittar ett ämne som på en gång ligger oerhört nära till hands
— alla hör vi till nåndera av de två "kasterna" (som Beauvoir
kallar dem), kvinnor och män — och ändå hade ingen dittills
skrivit verkligt systematiskt och djupt om ämnet. Här öppnar sig
alltså plötsligt ett enormt landskap — jungfruligt, som man säger.
Beauvoir använder sig ofta av skönlitteratur och boken liknar
ibland en roman, ändå får hon kritik för att hon är så rationell,
så systematisk, hon anklagas t.o.m. för att tänka som en man.
Det där sista är nog att idealisera mannen en smula, inte minst i
Det andra könet ser man att när det har gällt att tänka om
kön har det varit ganska jämnt skägg genom historien, det är svårt
att säga om kvinnor eller män har varit mera förvirrade.
Frågan i Det andra
könet är varför ett av könen blev nummer två, hur
andraplaceringen upprätthålls och hur rangordningen kan avskaffas.
Svaret baseras på ekonomi och historia, nuet utforskas med en
detaljrikedom som gör att boken blir en klassisk studie i subtila
maktmekanismer, hur de underordnades habitus skapas, hur de görs
medskyldiga till sin underordning. Boken kunde handla om kaster,
raser eller klasser, nu handlar den om Kön två och därmed också om
Kön Ett. Jag läser Det andra könet för att den handlar om
mej.
(Radio Vega 2003, Nya Argus
2007)
Trygve Söderling
Relaterat (▶ =
politik, ▶︎ =
kultur):
▶︎ Feministisk
sekularism: Kommer religionen tillbaka och är därmed
demokratin, inklusive feminismen, hotade? (”Kommentarer”, Nya
Argus 2–3/2013)
▶︎ Mannens
euro: trots goda avsikter ser t.o.m. feminister
fortfarande mannen som statistisk norm (”Impuls”, Hbl
31.5.2011)
▶︎ ”Moral
är andras åsikter om det rätta”. de Beauvoir och
Sartre – århundradets kärlekssaga 2 (Essä, Hufvudstadsbladet
20.4.2010)
▶︎ En
okänd vänskap – Claudine Monteils biografi
projicerar onödigt traditionella förväntningar om relationer
man-kvinna på vänskapen de Beauvoir-Sartre (Ny Tid, december
2002)
▶︎▶︎
Om
duktighet som definitionen på kvinna – 8
mars-kommentar. ”Som kvinna måste man inte bara jobba bättre,
utan också slappna av på ett duktigare sätt.” (Ny Tid-version
av radio Vega-kolumn 2002)
▶︎▶︎
Ur
Blondies hemliga liv. Feminist-ikonen Betty Friedan
mörkade sin socialistiska bakgrund som facklig reporter när hon
skrev The Feminine Mystique (1963). (Nya Argus 9–10
1999 / jan. 2000)
▶︎ 90-talets
Pocahontas-feminism: ”Är vi alltså tillbaka i förra
sekelskiftets kvinnorörelse, som var två: en för
arbetarkvinnorna, en för borgerskapet?”. Tankar om en tvetydig
framgångshistoria som nu är ”högklackad, rakad, lyft och
pumpad”. (Ny Tid 1999)
▶︎ Simone
och Åsa. Åsa Mobergs dubbelbiografi om Simone de
Beauvoir och henne själv. (Radio Vega 1996)
▶︎ Den
andra de Beauvoir. Postumt publicerade brev
förändrar bilden av de Beauvoir, bl.a. av hennes lesbiska
förbindelser (Essä, Hufvudstadsbladet 17.3.1993)
|
Publicerad i Slammer-
arkivet 23.5.2021
|