Publicerad i Ny Tid, november 2014
|
Bland
granatäpplen
och myrra
Ett ljus i gråheten är den
svenska regeringens beslut att erkänna staten Palestina. Det ökar
trycket på andra västeuropeiska länder att rycka upp sig och
åtminstone mentalt rulla tillbaka någon millimeter från FN:s djupt
orättvisa delningsplan för Palestina från 1947, som i praktiken
gav klartecken till den etniska fördrivningen av 700 000 mänskor –
hälften av områdets arabiska befolkning – och Israels framväxande
kontroll, inklusive över de till namnet självstyrda palestinska
indianreservaten.
Ordet ”fredsprocessen” fladdrar ibland hjälplöst i vinden, som
för att dra blicken från att det som pågår är en ”krigsprocess”.
Växelvis kall eller het. Eller vad ska man kalla ett modernt
utopiskt koloniseringsprojekt med etnisk-religiösa förtecken,
stött av USA och indirekt startat av Tyskland? Så vitt jag vet är
Israel tills vidare den enda amerikanska delstat som deltar i
schlagertävlingen European Song Contest.
Jag har genom åren
intresserat mig för hur den arabisk-judiska konflikten skildras i
spelfilmer som på olika vägar nått mig, och fäst mig vid att två
av de bästa och mest kända krigsskildringarna ur israelisk
synvinkel, Vals Im Bashir (Ari Folman, 2008) och Lebanon
(Samuel Maoz 2009) – bägge om Libanonkriget 1982 –
faktiskt känns mycket kritiska. I bägge skickas unga killar ut för
att med överlägsen eldstyrka krossa ’fienden’, litet hur det
hampar sig. I Lebanon ses världen genom det smala siktet
inifrån en stridsvagn, samtidigt klaustrofobiskt och symboliskt.
Tecknade Bashir slutar chockerande i dokumentärfilm av
offren för massakern på palestinska flyktingar i lägren Sabra och
Shatila, utförd av kristna falangister under israeliskt beskydd.
1980-talet är kanske tillräckligt länge sen för att en
semi-objektiv blick ska vara möjlig (riktig objektivitet skulle
förutsätta att bägge sidor fick tala, som hos Tolstoj).
Också 1970-talets kibbutzliv granskades utan idealisering i Adama
Meshuga’at (Dror Shaul 2006) – på sitt sätt en
israelisk Tillsammans, fast bistrare än Lukas
Moodysons roliga svenska kollektivskildring.
Riktigt brännande ämnen, som inledningsskedet för den ovannämnda
etniska rensningen, ”Al-Nakba” skymtar sällan på filmduken.
Sverige kunde här ha ett naturligt upplägg, deras FN-medlare Folke
Bernadotte (känd för bland annat de ”vita bussarna” som
räddade judar undan nazisterna) mördades ju 1948 av en av de
judiska terrorgrupperna för att han förespråkade en
tvåstatslösning. De skyldiga straffades aldrig för attentatet som
hade godkänts i förväg av bland andra Jitzhak Shamir,
senare israelisk statsminister.
Erin
från England (Claire Foy) konfronteras med konfliktens realiteter
i "The Promise"
Yle Teema gav i april
TV-serien The Promise (Peter Kosminsky, 2010-11, 4
delar) som dubbelexponerar 1940- och 2000-talets
Palestina/Israel-konflikt genom en naiv brittisk turistflickas
ögon. Trots en del brister, tagna ur populärunderhållningens
verktygslåda, är det en viktig storproduktion; framför allt
exponeras här fylligare just den förträngda pre-1948-historien där
både araberna och den i princip neutrala brittiska militären
attackeras av det blivande Israels paramilitära styrkor.
Parallellen mellan judiska terrorbombningar i filmens ”då” och
palestinska i dess ”nu” är slående, och i sista avsnittet rör vi
oss i Gaza medan husen sprängs i luften, raderas ut av israelisk
militär – ett Apocalypse Now-motiv som ännu väntar på sin
Francis Ford Coppola.
Soraya
från USA (Suheir Hammad) konfronteras med konfliktens verkligheter
i "Milh hadha al-bahr" ("Salt of this Sea")
Ett liknande, fast mindre ”krigsfilms”-aktigt upplägg har vi i Annemarie
Jacirs Milh hadha al-bahr (engelsk titel ”Salt of
this Sea”, 2008). Också här ser vi konflikten genom ögonen
på en ’turist’, en ung amerikansk kvinna som reser till Israel och
Palestina i ett försök att göra anspråk på sina palestinska
föräldrars bankkonto och hus i Jaffa, som de förlorade 1948.
Manuset tar en mindre sannolik sväng i slutet (ett romantiskt
bankrån), men Suheir Hammad i rollen övertygar med en
ovanlig, allvarlig karisma.
Uppvuxen
i arabiskt barnhem i Jerusalem. Freida Pinto i "Miral"
Julian Schnabels Miral (2010) spänner, liksom The
Promise, över ett långt tidsspann: en palestinsk föräldralös
flickas uppväxt på ett arabiskt barnhem i Jerusalem och,
småningom, hennes upptäckter av konflikten utanför väggarna. I
filmens början ges en antydan om massakern i Deir Yassin 1948 (där
paramilitära judiska styrkor dödade en sjättedel av den lilla byns
palestinska civila, bland dem hennes föräldrar), ett led i den
stora fördrivningsoperationen. Historien bygger på den
israelisk-italienska journalisten Rula Jebreals
självbiografiska roman från 2003, och även om filmen har liknande
brister som The Promise (framför allt rätt platt
personskildring), ger också den viktiga pusselbitar.
Said
och Khaled (Kais Nashef, Ali Suliman) förbereder sig i "Paradise
Now"
Självmordsbombarna var under
en tid den internationellt synligaste formen av palestinskt
motstånd, och den ena av de två konstnärligt mest intelligenta
filmerna på min lista kryper under huden på ett par av de här
mestadels unga, mestadels männen: Hany Abu-Assads Paradise
Now från 2005. Vardagliga scener från en bilverkstad, två
killar som gradvis involveras i Rörelsen, lite taffliga
videoinspelningar med budskap till familjen inför martyrdöden. Och
ständigt allt spändare nerver på vägen mot det öppna slutet. En
film som inte erbjuder någon enkel utväg, jag kan förkasta deras
projekt, men inte gestalterna själva – litet som i Lars von
Triers filmer blir de psykologiskt alltför trovärdiga för
att bara kunna avfärdas.
På
Västbanken i ett vardagligare tonfall. "Eid milad Laila"
("Lailas födelsedag")
I en annan ända av spektret
har vi filmer som rör sig nära den palestinska vardagen, ibland i
det komiska registret, som Eid milad Laila (Rashid
Masharawi, 2008). En dag i en gruffig taxichaufförs liv i
Ramallah på Västbanken: det gäller bland annat att fixa kaka och
present åt dottern och att på det palestinska justitieministeriets
kontor försöka utverka tillstånd att utöva sitt yrke som domare.
Bara ibland avbryter tjutet från israeliska jaktplan
konversationen. Den allmänna stämningen är en blandning av mysfilm
och gogolsk satir.
Möte
genom galler. Karam (Yasmine Al Massri) och Zaid (Ashraf Farah) i
"Al-mor-wa-al-rumman" ("Granatäpplen och myrra")
I Najwa Najjars Al-mor
wa al rumman (”Granatäpplen och myrra”, 2008) är den mörka
fonden mera påträngande: den palestinska familjen som får sin
olivodling beslagtagen under nattens timmar, den nygifte maken som
slängs i fängelse för att han protesterat och hans unga fru som
går på danslektioner och känner sig dragen till läraren, samtidigt
som hon kämpar med den juridiska pappersexcersisen. Ingen stor
film, men trovärdig i detaljer och med den internationellt kända
skådisen Hiam Abbass i en pregnant biroll. Till skillnad
från övriga filmer här, som jag sett på bio eller i TV, köpte jag
Granatäpplena i Folkets Bios svenska dvd-utgåva.
Ur
"Yadon ilaheyya" (”Gudomligt ingripande”)
Till sist en joker i leken.
Elia Suleimans Yadon ilaheyya (”Gudomligt
ingripande”, 2002) blandar absurd vardag med absurdistiska
fantasterier. Återkommande är scenerna vid den hårdbevakade
gränsstationen mellan ”rätt” och ”fel” sida och de nattliga mötena
mellan en man från Nasaret och en kvinna från Ramallah, i en bil
strax intill gränsen.
Väntan, väntan, lågmälda samtal. Men alla som sett filmen minns
den visionära scenen när en hop röda ballonger med Arafats ansikte
på sakta svävar över gränsen. Och en annan ikonisk sekvens lånar
och omfunktionerar kung fu- och ninjafilmernas estetik: den
palestinska hjältinnan lösgör sig från sin bild på en måltavla som
israelisk militär övar prickskytte på, fångar kulorna i luften,
låter dem cirkla kring sitt huvud (en ny version av
Frihetsgudinnan i New York) och skickar dem sen tillbaka dit de
kom ifrån.
Filmen fick juryns pris i Cannes 2002.
Ett axplock alltså av
filmer; säkert rätt slumpmässigt, det finns många fler men dem har
jag inte sett. Ändå en stor bredd i uttrycksmedel, från
”krigsfilm”, psykodrama och melodram till sorgsen komedi och
sofistikerad absurdism.
Framtiden kommer att bjuda på flera och kanske djupare
skildringar av en av världens mest symboliska och ojämna
konflikter, det är jag säker på.
Trygve
Söderling
Publicerad i i Ny Tid, november 2014
Publicerad i Slammerarkivet 12.2.2015
Besläktat:
- Nära
marken i Europa. På resa i vår tids filmrealism.
Ser vi idag en våg av ”neo-neo-realism” i filmen? (Ny Tid
1/2015
- Farhadi!:
före det slutgiltiga genombrottet med "Nader
och Simin" och "Le
passé" har det iranska regissörsgeniet gjort fyra
filmer. (”Impuls”, Hufvudstadsbladet 22.4.2014)
- Haren
i strålkastarljuset – manifest för en återuppväckt
filmkultur (Ny Tid 28.2.2014)
- Vi som ser allt:
vi tror att all film är tillgänglig för oss – det är en
ideologi som döljer den enorma skevheten (Filmjournalen
1/2014)
- Filmkritik
v. 2.0 – manifest för nytänkande: redaktionerna
missar många viktiga filmer eftersom de låter sig styras av
det begränsade bio-utbudet. (40% av texten publicerad som kolumn
i Hbl 13.12.2013)
- TV-serier
som strålar: kolumn om det nya ”Bequerel-testet” och
om ryska klassikerserier i TV (Ny Tid november 2013)
- Magkänslan:
Kolumn om filmer som berört – två rumänska, en afghansk, en
iransk, en italiensk, en fransk och en dansk (Ny Tid
april 2013)
- Kabelvärlden:
ett filmfreaks försök att välja kabel-tv-kanaler. Utbudet är
inte stort, som tur finns Silver (Kolumn, Hbl)
- President
Hollandes vilda ungdom: om TV-serien L’école
du pouvoir, dramatisering av historien om en
legendarisk årskurs i den franska elithögskolan École
Normale d’Administration (Nya Argus 5/2012)
- Spralliga
Proust: om Nina Companéez fräscha filmatisering
av Prousts På
spaning efter den tid som flytt (Kolumn, Hufvudstadsbladet
29.3.2012)
- Klassikerbruk:
om aktuella ryska TV-filmatiseringar av Dostojevskij,
Turgenjev, Bulgakov, Rybakov, Sjalamov ("Kommentarer", Nya
Argus 6–7/2010)
- Filmer
från andra våningen: ”Politisk film som också är
konstnärligt intressant, eller vice versa” av Shirin Neshat,
Konrad Wolf, Jean-Luc Godard (Ny Tid, november 2010)
- Teema –
större än ni tror – opublicerad sammanfattning av vad
YLE Teema visade under de första 7 åren
(2008)
|
Publicerad (med bilder) i Slammerarkivet 12.1.2015 |